Színház

A nagy füzet

  • Sisso
  • 2013. április 7.

Színház

Kristóf Ágota Trilógiacímű művének első részét vitte színre - Erick Aufderheyde azonos című színpadi változata nyomán - a Forte Társulat: a minimálpróza, a zöldségek nyersesége és a tornadráma misztériuma találkozik szerencsésen a színpadon, mondhatnánk, ahol a szöveg, a képzőművészet, a zene és a tánc szerves egységéből születik kortárs színház.

A koncepció első látásra szikár, mint az eredetileg francia nyelven írt magyar történet szövege. Aztán, ahogy a regény szövetébe egyre beljebb visz a narráció, egyre súlyosabban koppannak, mégis megtelnek élettel, drámával a kegyetlennek és érzelemmentesnek tűnő rövid szavak és mozdulatszekvenciák. A színészek felváltva mondják a történetet, s az így megmarad dokumentumszerűnek, amit csak tovább erősít az Archimboldo festményeit és a nyomorúságot egyszerre idéző színpadkép. Ökrös Csaba egy szál hegedűvel, a játék részeként előadott népzenei alapú szerzeményei pedig szervesen, mintegy fájdalomcsillapítóként vegyülnek a történésekbe.

A saját törvényei szerint működő paraszti világot a színpadon felépített mobil zöldségraktár szimbolizálja, amelybe krumpliszsáklegóból hordják össze a színészek a jövőt. Ide, a nyers tészta és a káposzta világába, a nagyanyai házba menekíti a második világháború borzalmai elől édesanyjuk az elválaszthatatlan ikerfiúkat. Andrássy Máté nagymama "átöltöző" szerepe igen kevés komikumot hordoz, inkább félelmetes, mint egy haragos istené, aki a tökéletlenre alkotott, kegyetlen világban próbál rendet teremteni, irányítani és a két élre vasalt városi unokáját az életre tanítani. Szigorú jelenléte a színpadon a sisakkészítő Halász Pétert idézi, a mozdulatai pedig egy felsőbb geometriát, amely talán az indián varázslók világából ered.

Krisztik Csaba és Nagy Norbert rendíthetetlen jellemű gyermekekként egyszerre mozdulnak, mint a halraj, a fizikai és szellemi összeköttetés megtestesülései, lám, a baj és az öröm nem jár egyedül. Intellektuális, ugyanakkor nyers kettősük útmutatás Kristóf Ágota kettős személyiségének megértéséhez, ugyanakkor jól segíti az eligazodást a gyermekkor őserdejében és a pusztulás világában egyaránt.

Az összes mellékszerepet Simkó Katalin és Kádas József játssza; egészen követhetetlen néha, ahogy átalakulnak és - figyelem! - benépesítik a színpadot. Blaskó Bori táncosként ezúttal is jól leválasztható a műegészről, ugyanakkor tagadhatatlanul teljes szerep az övé: egy halmozottan hátrányos helyzetű, kitaszított lányt jelenít meg - paralitikus balerinaként. Helyzetét megkönnyíti, hogy a szavak szinte természetesen válnak hiteltelenné a látható világban, ahol a gyermekeknek is meg kell tanulniuk leplezni az érzéseiket. Az előadás végére komplett káosz a színpad, csak a hálát szimbolizáló vidám növények, a tökök maradnak rendületlenek. Háborúnak, nagymamának vége, az egyik fiú átszökik a határon, mert meg kell tanulni egymás nélkül lenni - most, hogy egymáson kívül nem maradt senkijük. Talán csak egy kicsi kéne a boldog véghez, ahogy az emberi kapcsolatokban is sokszor, de nem ezt tanították nekünk - ennyiben komplett magyar identitástörténet ez. Ráadásul éppoly szerethető, mint a vöröshagyma és az erős paprika.

Szkéné Színház, február 15.

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.