Színház

A nagy füzet

  • Sisso
  • 2013. április 7.

Színház

Kristóf Ágota Trilógiacímű művének első részét vitte színre - Erick Aufderheyde azonos című színpadi változata nyomán - a Forte Társulat: a minimálpróza, a zöldségek nyersesége és a tornadráma misztériuma találkozik szerencsésen a színpadon, mondhatnánk, ahol a szöveg, a képzőművészet, a zene és a tánc szerves egységéből születik kortárs színház.

A koncepció első látásra szikár, mint az eredetileg francia nyelven írt magyar történet szövege. Aztán, ahogy a regény szövetébe egyre beljebb visz a narráció, egyre súlyosabban koppannak, mégis megtelnek élettel, drámával a kegyetlennek és érzelemmentesnek tűnő rövid szavak és mozdulatszekvenciák. A színészek felváltva mondják a történetet, s az így megmarad dokumentumszerűnek, amit csak tovább erősít az Archimboldo festményeit és a nyomorúságot egyszerre idéző színpadkép. Ökrös Csaba egy szál hegedűvel, a játék részeként előadott népzenei alapú szerzeményei pedig szervesen, mintegy fájdalomcsillapítóként vegyülnek a történésekbe.

A saját törvényei szerint működő paraszti világot a színpadon felépített mobil zöldségraktár szimbolizálja, amelybe krumpliszsáklegóból hordják össze a színészek a jövőt. Ide, a nyers tészta és a káposzta világába, a nagyanyai házba menekíti a második világháború borzalmai elől édesanyjuk az elválaszthatatlan ikerfiúkat. Andrássy Máté nagymama "átöltöző" szerepe igen kevés komikumot hordoz, inkább félelmetes, mint egy haragos istené, aki a tökéletlenre alkotott, kegyetlen világban próbál rendet teremteni, irányítani és a két élre vasalt városi unokáját az életre tanítani. Szigorú jelenléte a színpadon a sisakkészítő Halász Pétert idézi, a mozdulatai pedig egy felsőbb geometriát, amely talán az indián varázslók világából ered.

Krisztik Csaba és Nagy Norbert rendíthetetlen jellemű gyermekekként egyszerre mozdulnak, mint a halraj, a fizikai és szellemi összeköttetés megtestesülései, lám, a baj és az öröm nem jár egyedül. Intellektuális, ugyanakkor nyers kettősük útmutatás Kristóf Ágota kettős személyiségének megértéséhez, ugyanakkor jól segíti az eligazodást a gyermekkor őserdejében és a pusztulás világában egyaránt.

Az összes mellékszerepet Simkó Katalin és Kádas József játssza; egészen követhetetlen néha, ahogy átalakulnak és - figyelem! - benépesítik a színpadot. Blaskó Bori táncosként ezúttal is jól leválasztható a műegészről, ugyanakkor tagadhatatlanul teljes szerep az övé: egy halmozottan hátrányos helyzetű, kitaszított lányt jelenít meg - paralitikus balerinaként. Helyzetét megkönnyíti, hogy a szavak szinte természetesen válnak hiteltelenné a látható világban, ahol a gyermekeknek is meg kell tanulniuk leplezni az érzéseiket. Az előadás végére komplett káosz a színpad, csak a hálát szimbolizáló vidám növények, a tökök maradnak rendületlenek. Háborúnak, nagymamának vége, az egyik fiú átszökik a határon, mert meg kell tanulni egymás nélkül lenni - most, hogy egymáson kívül nem maradt senkijük. Talán csak egy kicsi kéne a boldog véghez, ahogy az emberi kapcsolatokban is sokszor, de nem ezt tanították nekünk - ennyiben komplett magyar identitástörténet ez. Ráadásul éppoly szerethető, mint a vöröshagyma és az erős paprika.

Szkéné Színház, február 15.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.