olvasópróba

Kell-e paróka a boldogsághoz?

„A dráma és a színház számomra az emberek találkozásáról szól. Odafigyelés és egymásra figyelés, kíváncsiság és nyitottság, amiben a közönség az egyik legfontosabb részt­vevő. Lehetne azt is csinálni, hogy »csak« a klasszikusokat nézzük új köntösben. De a visszajelzések azt mutatják, van igény az újra” – mondta egy interjúban O. Horváth Sári drámaíró.

Írt már darabot arról, hogy Hitler ABBA-t énekel, hogy Nobody Fucks with Madonna, most pedig Dua Lipa hazatalál című drámáját mutatják be a Szkénében. Hogy mire számítson a néző? Az alcím szerint „kétségbeesésre egy részben, aminek talán szép lesz a vége”. A főszereplő, Zsófi története azzal kezdődik, hogy Dua Lipát migránsnak nézték Budapesten, vele meg szakított a barátja. Zsófi kilép a lakásból, a barát búcsúzóul még a kezébe nyomja a szemeteszsákot, ha már úgyis elmegy a kuka mellett, aztán elkezdődik egy road movie, keresztül és kasul Budapesten. Nem véletlen a címekben a sok zenei áthallás. O. Horváth Sári darabjainak ritmusuk, sodrásuk van, gyakran választ női élettörténeteket, és mindig a máról beszél. Bár rendezőként végzett, drámaíróként érte el azt a bravúrt, hogy egymás után három évben az ő darabját választotta a legjobbnak a Színházi Dramaturgok Céhe. A Dua Lipa hazatalált most maga is rendezi. A kétszemélyes előadásban Cserna Lulut és Németh B. Kristófot láthatjuk. Látványtervező: Michac Gábor. (Szkéné Színház, október 24.)

Pass Andrea szintén drámaíró és rendező egy személyben, köréje szerveződött a Dante Casino nevű alternatív színházi csoport. Folyamatosan kísérleteznek, fiatalokat mentorálnak, az alkotási folyamat legalább akkora hangsúlyt kap, mint az előadás. A Covid idején így született meg a Hangosan lépek és visszhangzik az Oktogon című, igen sikeres előadásuk. Most a Jurányiban Pass a saját darabját rendezi Itt, ott és mindenhol címmel. A darab a Budapest150 drámapályázatra született, akkor még Polaroid volt a címe, és II. díjban részesült. Az átdolgozott változat a színlap szerint „zenés körúti road movie fiatal felnőtteknek, és az ő ügyeikre nyitott egyéb korú érdeklődőknek, trash muppetekkel, a Dante Casino színészeivel és vendégekkel”. Az előadás a kapunyitási pánikban szenvedő fiatalok kérdései köré épül: „Mit váltsak valóra? Vannak egyáltalán álmaim? Szeretnék-e … mit is? … Bármit? Vajon képes leszek megvalósítani? Képes leszek a … bármire? Vagy jó minden úgy, ahogy van? Ki vagyok én valójában? Egy szivacsba zárt szív, ami szüntelen dobog? Tudom egyáltalán, hogy mit akarok? Vagy be­érem azzal, hogy egyszerűen csak boldog vagyok? Itt, ott és mindenhol?” Az előadásban többek között láthatjuk Georgita Máté Dezsőt, Podlovics Laurát, Martinkovics Mátét és Szalay Bencét. (Jurányi Ház, október 29.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.