olvasópróba

Kell-e paróka a boldogsághoz?

„A dráma és a színház számomra az emberek találkozásáról szól. Odafigyelés és egymásra figyelés, kíváncsiság és nyitottság, amiben a közönség az egyik legfontosabb részt­vevő. Lehetne azt is csinálni, hogy »csak« a klasszikusokat nézzük új köntösben. De a visszajelzések azt mutatják, van igény az újra” – mondta egy interjúban O. Horváth Sári drámaíró.

Írt már darabot arról, hogy Hitler ABBA-t énekel, hogy Nobody Fucks with Madonna, most pedig Dua Lipa hazatalál című drámáját mutatják be a Szkénében. Hogy mire számítson a néző? Az alcím szerint „kétségbeesésre egy részben, aminek talán szép lesz a vége”. A főszereplő, Zsófi története azzal kezdődik, hogy Dua Lipát migránsnak nézték Budapesten, vele meg szakított a barátja. Zsófi kilép a lakásból, a barát búcsúzóul még a kezébe nyomja a szemeteszsákot, ha már úgyis elmegy a kuka mellett, aztán elkezdődik egy road movie, keresztül és kasul Budapesten. Nem véletlen a címekben a sok zenei áthallás. O. Horváth Sári darabjainak ritmusuk, sodrásuk van, gyakran választ női élettörténeteket, és mindig a máról beszél. Bár rendezőként végzett, drámaíróként érte el azt a bravúrt, hogy egymás után három évben az ő darabját választotta a legjobbnak a Színházi Dramaturgok Céhe. A Dua Lipa hazatalált most maga is rendezi. A kétszemélyes előadásban Cserna Lulut és Németh B. Kristófot láthatjuk. Látványtervező: Michac Gábor. (Szkéné Színház, október 24.)

Pass Andrea szintén drámaíró és rendező egy személyben, köréje szerveződött a Dante Casino nevű alternatív színházi csoport. Folyamatosan kísérleteznek, fiatalokat mentorálnak, az alkotási folyamat legalább akkora hangsúlyt kap, mint az előadás. A Covid idején így született meg a Hangosan lépek és visszhangzik az Oktogon című, igen sikeres előadásuk. Most a Jurányiban Pass a saját darabját rendezi Itt, ott és mindenhol címmel. A darab a Budapest150 drámapályázatra született, akkor még Polaroid volt a címe, és II. díjban részesült. Az átdolgozott változat a színlap szerint „zenés körúti road movie fiatal felnőtteknek, és az ő ügyeikre nyitott egyéb korú érdeklődőknek, trash muppetekkel, a Dante Casino színészeivel és vendégekkel”. Az előadás a kapunyitási pánikban szenvedő fiatalok kérdései köré épül: „Mit váltsak valóra? Vannak egyáltalán álmaim? Szeretnék-e … mit is? … Bármit? Vajon képes leszek megvalósítani? Képes leszek a … bármire? Vagy jó minden úgy, ahogy van? Ki vagyok én valójában? Egy szivacsba zárt szív, ami szüntelen dobog? Tudom egyáltalán, hogy mit akarok? Vagy be­érem azzal, hogy egyszerűen csak boldog vagyok? Itt, ott és mindenhol?” Az előadásban többek között láthatjuk Georgita Máté Dezsőt, Podlovics Laurát, Martinkovics Mátét és Szalay Bencét. (Jurányi Ház, október 29.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.