FESZTIVÁL MELLÉKLET - rés a présen

„Keressük a dunai identitást”

Petrányi Barna ügyvezető, Pro Progressione

  • rés a présen
  • 2014. szeptember 28.

Színház

rés a présen: Mikor határoztad el, hogy a hazai kulturális élet magánmenedzsereként dolgozol?

Petrányi Barna: 2008-ban, amikor a Frenák Társulattal az addigi szoros munkakapcsolatunk megszakadt, egyes, még általam elindított nemzetközi programok hozzám kerültek. Így alkottunk közös nemzetközi darabot, indítottunk művész- és közönség-csereprogramokat is régiós partnereimmel. Aztán a programok kapcsolatokat, azok közös gondolkodást, eszmecserét, majd újabb programokat hoztak. Közben a Simon Balázzsal kezdett Utca-Szak Egyesület is kinőtte magát, és nemzetközi hálózatot építettünk köré. Mára négyen vagyunk állandóan az „irodában”, s az eddig egyetlen győztes Kreatív Európa pályázat is hozzánk kapcsolódik, amit a Magyar Zsonglőr Egyesülettel fogunk a következő két évben megvalósítani.

rap: Milyen projektjeid vannak jelenleg?

PB: Most fejeződött be a Beyond Front@ programunk, ahol körülbelül 20-25 hazai táncművésznek, zenésznek adtunk hosszabb-rövidebb nemzetközi megjelenési lehetőséget. A Tandem program keretén belül augusztusban érkeztek haza Isztambulból a léhi M&M együttes tagjai, akik egy roma zenei csereprogramon vettek részt, és itthon az A38-on léptek fel. Idén nyáron volt még két kulturális csereprogramunk, ahol 10-10 hazai fiatalnak (sajókazai hátrányos helyzetű fiatalok, illetve a Madách Musical Tánc- és Zeneművészeti Iskola tanulói) biztosítottunk lehetőséget, hogy Amszterdamban, illetve egy angliai turnén ismerkedjenek a világ másik fe­léről (Zambiából, Kolumbiából is) érkező művészekkel. Emellett most érkezik legfontosabb állomásához a Rivers of Europe (RIVE) programunk.

rap: Miről szól a RIVE?

PB: A folyók határokon és nemzeteken átnyúló kulturális hatásait kutattuk művészeti eszközökkel. Összesen 25 művész dolgozott azon, hogy mindenféle műfajokat, illetve az építészetet is bevonva dolgozzák fel elsősorban a Duna jelentőségét. Az utunk során keressük a dunai identitást is, hogy mondhatom-e például én azt, hogy magyar, európai és dunai vagyok. A folyók valamikor az élet és a civilizáció forrásai voltak. A mai technika mellett már nem kötődünk a természetes vizekhez, mégis vonzódunk hozzájuk. Célunk az, hogy a folyók új szerepét is felderítsük, és a közönségünket is gondolkodásra bírjuk.

rap: Milyen programokat sodor partra a RIVE?

PB: A hajó augusztus 27-én ér Magyarországra. A Duna mentén olyan településeken állunk meg, mint Komárom, Esztergom, Visegrád, majd szeptember 2-án és 3-án vagyunk Budapesten, a Nehru-partnál. A hajó utoljára 7-én lesz látható Magyarországon, hogy Dunaújváros és Baja után Mohácsnál lépjen be Horvátországba, aztán szeptember második felére érjen el Ruszéig, Bulgáriába. A program kültéri workshopokkal kezdődik mindennap, kicsit flashmob jelleggel visszük be a városokba a kortárs táncot és zenét. Közben mindennap négytől installációs és információs helyszínként működik a hajó, ahol a videoinstallációk és interaktív műalkotások mellett igyekszünk más dunai programokból is ízelítőt adni. Este fél 9-es és fél 10-es kezdéssel lesz látható egy, a videoművészetet is interaktívan használó kortárs táncelőadásunk.

rap: Melyik az a hely Európában, ahol szerinted a legkedvezőbben alakul a kultúrafinanszírozás helyzete?

PB: Talán Kosovóban, mert ott eddig semmi nem volt, ezért minden pozitívan hat, és vannak jó jelek. A válság óta Európa-szerte majdnem mindenhol visszalépés történt, és a fejlődés iránya jobban hat a közérzetre, mint a valós szint. Európában az államnak történelmileg jelentős szerepe van a kultú­ra­finanszírozásban, ami az egyéb forrásokat részben kiszorítja. De az európai adószint mellett nem is várható el olyan mecenatúra, amilyen például Amerikában, akár Dél-Amerikában is megjelenik. Fontos új utakat keresni, és azt elárulhatom, hogy jelenleg például az A38-cal közösen mi is gondolkodunk egy ilyen megoldáson.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?