FESZTIVÁL MELLÉKLET - rés a présen

„Keressük a dunai identitást”

Petrányi Barna ügyvezető, Pro Progressione

  • rés a présen
  • 2014. szeptember 28.

Színház

rés a présen: Mikor határoztad el, hogy a hazai kulturális élet magánmenedzsereként dolgozol?

Petrányi Barna: 2008-ban, amikor a Frenák Társulattal az addigi szoros munkakapcsolatunk megszakadt, egyes, még általam elindított nemzetközi programok hozzám kerültek. Így alkottunk közös nemzetközi darabot, indítottunk művész- és közönség-csereprogramokat is régiós partnereimmel. Aztán a programok kapcsolatokat, azok közös gondolkodást, eszmecserét, majd újabb programokat hoztak. Közben a Simon Balázzsal kezdett Utca-Szak Egyesület is kinőtte magát, és nemzetközi hálózatot építettünk köré. Mára négyen vagyunk állandóan az „irodában”, s az eddig egyetlen győztes Kreatív Európa pályázat is hozzánk kapcsolódik, amit a Magyar Zsonglőr Egyesülettel fogunk a következő két évben megvalósítani.

rap: Milyen projektjeid vannak jelenleg?

PB: Most fejeződött be a Beyond Front@ programunk, ahol körülbelül 20-25 hazai táncművésznek, zenésznek adtunk hosszabb-rövidebb nemzetközi megjelenési lehetőséget. A Tandem program keretén belül augusztusban érkeztek haza Isztambulból a léhi M&M együttes tagjai, akik egy roma zenei csereprogramon vettek részt, és itthon az A38-on léptek fel. Idén nyáron volt még két kulturális csereprogramunk, ahol 10-10 hazai fiatalnak (sajókazai hátrányos helyzetű fiatalok, illetve a Madách Musical Tánc- és Zeneművészeti Iskola tanulói) biztosítottunk lehetőséget, hogy Amszterdamban, illetve egy angliai turnén ismerkedjenek a világ másik fe­léről (Zambiából, Kolumbiából is) érkező művészekkel. Emellett most érkezik legfontosabb állomásához a Rivers of Europe (RIVE) programunk.

rap: Miről szól a RIVE?

PB: A folyók határokon és nemzeteken átnyúló kulturális hatásait kutattuk művészeti eszközökkel. Összesen 25 művész dolgozott azon, hogy mindenféle műfajokat, illetve az építészetet is bevonva dolgozzák fel elsősorban a Duna jelentőségét. Az utunk során keressük a dunai identitást is, hogy mondhatom-e például én azt, hogy magyar, európai és dunai vagyok. A folyók valamikor az élet és a civilizáció forrásai voltak. A mai technika mellett már nem kötődünk a természetes vizekhez, mégis vonzódunk hozzájuk. Célunk az, hogy a folyók új szerepét is felderítsük, és a közönségünket is gondolkodásra bírjuk.

rap: Milyen programokat sodor partra a RIVE?

PB: A hajó augusztus 27-én ér Magyarországra. A Duna mentén olyan településeken állunk meg, mint Komárom, Esztergom, Visegrád, majd szeptember 2-án és 3-án vagyunk Budapesten, a Nehru-partnál. A hajó utoljára 7-én lesz látható Magyarországon, hogy Dunaújváros és Baja után Mohácsnál lépjen be Horvátországba, aztán szeptember második felére érjen el Ruszéig, Bulgáriába. A program kültéri workshopokkal kezdődik mindennap, kicsit flashmob jelleggel visszük be a városokba a kortárs táncot és zenét. Közben mindennap négytől installációs és információs helyszínként működik a hajó, ahol a videoinstallációk és interaktív műalkotások mellett igyekszünk más dunai programokból is ízelítőt adni. Este fél 9-es és fél 10-es kezdéssel lesz látható egy, a videoművészetet is interaktívan használó kortárs táncelőadásunk.

rap: Melyik az a hely Európában, ahol szerinted a legkedvezőbben alakul a kultúrafinanszírozás helyzete?

PB: Talán Kosovóban, mert ott eddig semmi nem volt, ezért minden pozitívan hat, és vannak jó jelek. A válság óta Európa-szerte majdnem mindenhol visszalépés történt, és a fejlődés iránya jobban hat a közérzetre, mint a valós szint. Európában az államnak történelmileg jelentős szerepe van a kultú­ra­finanszírozásban, ami az egyéb forrásokat részben kiszorítja. De az európai adószint mellett nem is várható el olyan mecenatúra, amilyen például Amerikában, akár Dél-Amerikában is megjelenik. Fontos új utakat keresni, és azt elárulhatom, hogy jelenleg például az A38-cal közösen mi is gondolkodunk egy ilyen megoldáson.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.