FESZTIVÁL MELLÉKLET - rés a présen

„Keressük a dunai identitást”

Petrányi Barna ügyvezető, Pro Progressione

  • rés a présen
  • 2014. szeptember 28.

Színház

rés a présen: Mikor határoztad el, hogy a hazai kulturális élet magánmenedzsereként dolgozol?

Petrányi Barna: 2008-ban, amikor a Frenák Társulattal az addigi szoros munkakapcsolatunk megszakadt, egyes, még általam elindított nemzetközi programok hozzám kerültek. Így alkottunk közös nemzetközi darabot, indítottunk művész- és közönség-csereprogramokat is régiós partnereimmel. Aztán a programok kapcsolatokat, azok közös gondolkodást, eszmecserét, majd újabb programokat hoztak. Közben a Simon Balázzsal kezdett Utca-Szak Egyesület is kinőtte magát, és nemzetközi hálózatot építettünk köré. Mára négyen vagyunk állandóan az „irodában”, s az eddig egyetlen győztes Kreatív Európa pályázat is hozzánk kapcsolódik, amit a Magyar Zsonglőr Egyesülettel fogunk a következő két évben megvalósítani.

rap: Milyen projektjeid vannak jelenleg?

PB: Most fejeződött be a Beyond Front@ programunk, ahol körülbelül 20-25 hazai táncművésznek, zenésznek adtunk hosszabb-rövidebb nemzetközi megjelenési lehetőséget. A Tandem program keretén belül augusztusban érkeztek haza Isztambulból a léhi M&M együttes tagjai, akik egy roma zenei csereprogramon vettek részt, és itthon az A38-on léptek fel. Idén nyáron volt még két kulturális csereprogramunk, ahol 10-10 hazai fiatalnak (sajókazai hátrányos helyzetű fiatalok, illetve a Madách Musical Tánc- és Zeneművészeti Iskola tanulói) biztosítottunk lehetőséget, hogy Amszterdamban, illetve egy angliai turnén ismerkedjenek a világ másik fe­léről (Zambiából, Kolumbiából is) érkező művészekkel. Emellett most érkezik legfontosabb állomásához a Rivers of Europe (RIVE) programunk.

rap: Miről szól a RIVE?

PB: A folyók határokon és nemzeteken átnyúló kulturális hatásait kutattuk művészeti eszközökkel. Összesen 25 művész dolgozott azon, hogy mindenféle műfajokat, illetve az építészetet is bevonva dolgozzák fel elsősorban a Duna jelentőségét. Az utunk során keressük a dunai identitást is, hogy mondhatom-e például én azt, hogy magyar, európai és dunai vagyok. A folyók valamikor az élet és a civilizáció forrásai voltak. A mai technika mellett már nem kötődünk a természetes vizekhez, mégis vonzódunk hozzájuk. Célunk az, hogy a folyók új szerepét is felderítsük, és a közönségünket is gondolkodásra bírjuk.

rap: Milyen programokat sodor partra a RIVE?

PB: A hajó augusztus 27-én ér Magyarországra. A Duna mentén olyan településeken állunk meg, mint Komárom, Esztergom, Visegrád, majd szeptember 2-án és 3-án vagyunk Budapesten, a Nehru-partnál. A hajó utoljára 7-én lesz látható Magyarországon, hogy Dunaújváros és Baja után Mohácsnál lépjen be Horvátországba, aztán szeptember második felére érjen el Ruszéig, Bulgáriába. A program kültéri workshopokkal kezdődik mindennap, kicsit flashmob jelleggel visszük be a városokba a kortárs táncot és zenét. Közben mindennap négytől installációs és információs helyszínként működik a hajó, ahol a videoinstallációk és interaktív műalkotások mellett igyekszünk más dunai programokból is ízelítőt adni. Este fél 9-es és fél 10-es kezdéssel lesz látható egy, a videoművészetet is interaktívan használó kortárs táncelőadásunk.

rap: Melyik az a hely Európában, ahol szerinted a legkedvezőbben alakul a kultúrafinanszírozás helyzete?

PB: Talán Kosovóban, mert ott eddig semmi nem volt, ezért minden pozitívan hat, és vannak jó jelek. A válság óta Európa-szerte majdnem mindenhol visszalépés történt, és a fejlődés iránya jobban hat a közérzetre, mint a valós szint. Európában az államnak történelmileg jelentős szerepe van a kultú­ra­finanszírozásban, ami az egyéb forrásokat részben kiszorítja. De az európai adószint mellett nem is várható el olyan mecenatúra, amilyen például Amerikában, akár Dél-Amerikában is megjelenik. Fontos új utakat keresni, és azt elárulhatom, hogy jelenleg például az A38-cal közösen mi is gondolkodunk egy ilyen megoldáson.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.