Színház

Ki ellenünk?

Michael Haneke: A fehér szalag

Színház

Michael Haneke 2009-es, díjakkal bőségesen megszórt filmje egyszerre volt jellegzetes és atipikus alkotás a burzsoá képmutatás és elidegenedés osztrák fővádlójának életművében.

Jellegzetes, hiszen A fehér szalag újra csak a kegyetlenségig drasztikus társadalomkritikai látleletet adott és a rendező felemelt mutatóujjas nevelő-okító szándékának szokott ismertetőjegyeit is magán viselte. Ám az 1913-as északnémet falusi rejtélysorozat ábrázolása közben Haneke olyan aprólékosan kidolgozott és történeti hűségű környezetrajzot kínált a nézők számára, ami legalábbis első pillantásra valóságos historikus-esztétizáló tablónak mutatta e fekete-fehér filmjét.

A Katona színpadán most Ascher Tamás rendezésében peregnek le A fehér szalag jelenetei, és a míves kidolgozás itt is hamar imponálóvá válik. Khell Zsolt homogénen sötét, a tologatható elemek révén formálható díszletében a játszó személyek majd’ mindannyian több szerepet alakítanak: hibátlan különböztetésekkel, gyors váltásokkal, példás lendülettel. A filmszerűség érzetét megteremtő és fenntartó, szünetet nem ismerő előadásban minden egy óramű pontosságával történik, de ahogy ez a Katonában megszokott és elvárt, az egyéni bravúrokat és színeket mindenki szép rendben kijátszhatja. Takátsy Péter tájszólásból és fejtartásból lenyom egy bajor intézőt; Dankó István sámlin ülő durcás gyerekként formál zsánerportrét; egy szinttel feljebb Bezerédi Zoltán hozza nevelői hangsúlyokkal a protestáns lelkész és családapa szigorú szeretetét (mely jelzős szerkezetben a szigorú gyakorlatilag fosztóképző gyanánt értendő); Mészáros Blanka poétikus szépsége valósággal külön értelmet nyer az apja által abuzált bakfislány szerepében; Fullajtár Andrea pedig loncsos bábaként a fizikai és érzelmi kiszolgáltatottság ősalakjává magasztosul – és így tovább. Talán csak a narrátor szinte mindenkor hálátlan szerepét teljesítő Rajkai Zoltánnak nem jut ragyogási alkalom, illetve a vendégként közreműködő Friedenthal Zoltán látszik kilógni a mezőnyből.

A színészek kisplasztikai remeklései nagyon is elkelnek, merthogy egyébiránt a filmbeli történet (színpadra alkalmazta Enyedi Éva, fordította Szeredás András) nemigen tud drámaként figurálni. Alig egy-két jelenetben (leginkább talán a bába és a tőle undorral viszolygó szeretője, a doktor kettősében) mélyül el és válik emberi téttel rendelkezővé a dialógus, ám annál hangsúlyosabbnak bizonyul már a kezdet kezdetén a demonstrációs szándék. A sztoribeli faluban lezajló durva és titokzatos bűncselekmények meg a családi élet rendezett homlokzata mögött lezajló szörnyűségek ugyanis az évtizedek távolából visszatekintő narrátor, a falu tanítója szerint azért érdemesek a figyelemre, „mert talán fényt derítenek bizonyos, országunkban zajló folyamatokra”. Vagy­­is témánk a fasizálódás, amely lám, az ilyen családi, községi mikrokozmoszokban indul burjánzásnak, a társadalmi hipokrízis, a hamis morál és a minden életkört megfertőző szeretetlenség légkörében. Ennek bizonyságaképpen halljuk végül a szereplőgárda előadásában az Erős vár a mi Istenünket („Ha ő velünk, ki ellenünk?” – kérdi a 46. zsoltár szövege), hiszen hát Luthertől semmiség pár lépéssel eljutni a nácizmusig. No és ezért világíttat reflektorral a szemünkbe a rendező, az ismeretlen, de vélelmezhető elkövetőjű bűntettek kiderülésének nyílt színi pillanataiban: jó lesz vigyázni!

Csakhogy a fenti üzenetet akár mély értelműen érvényesnek és aktuálisan közhasznúnak, akár réges-rég elkoptatott féligazságok sűrítményének véljük, gond van a címzés körül. Ráadásul olyan metaprobléma ez, amely a Katona megannyi előadásával kapcsolatban észlelhető – függetlenül az adott produkciók esztétikai önértékétől. A mindmáig első számú magyar művészszínháznak ugyanis kompakt és jól körülhatárolható nézőtábora van: a rajongó elkötelezettség egysége mellett ez egy­úttal az ízlés és a világlátás rokonságát vagy éppenséggel közösségét is jelenti. Nos, ez a közönség, mint rendesen, úgy most is mély és osztatlan egyetértéssel, de váltig kívülről és egyszersmind fölülről tekint erre a történetre. Kineveti az önfertőzés halálveszedelméről papoló lelkészt, megveti a bornírt stupiditást, együttérez a megalázottakkal, szemben áll (illetve ül) a régi morál sorsrontó hazugságaival és a sunyi erőszakkal – hála istennek és az ép észnek! De ez egyúttal azt is jelenti, hogy önmagára még véletlenül sem ismer rá egy ilyen didaxisú előadásban, személyes feszélyezettséget nem érez a láttán, a történet önvizsgálatra nem készteti. Ellenben újfent elégedetten nyugtázhatja, hogy a fasizálódás kérdésében, légyen az 20. vagy 21. századi, lokális vagy globális, német vagy éppen magyar, teljes a nézet­azonosság közte és méltán kedvenc színháza között. Csak hát az ilyesmi sokkal inkább diplomáciai zárónyilatkozathoz, s nem egy elevenbe vágónak szánt színházi előadáshoz illik.

Katona József Színház, november 6.

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.