Apa, anya, gyerek

Krétakör: Krízis-trilógia

  • Csáki Judit
  • 2011. december 5.

Színház

A Krétakör már egy másik Krétakör - de hogy abból az előzőből született, azt le sem tagadhatná. Persze nem is akarja. A Trafóban bemutatott Krízis-trilógia egy olyan, társadalmi elkötelezettségű, felelős színházi képződményről tanúskodik, amelyre nagy szüksége van - nem a színháznak, hanem az országnak. A színház - és a színházcsinálás - ebben a projektben (mert inkább projekt ez, mint bármi más) eszköz, méghozzá komplex eszköz. Közvetít a játszók és a nézők közt, de a szokásos befogadás helyett dialogikus viszonyra épít. Közvetít a színház és a játszók közt, amennyiben a játszás nem egyszerű szerepjáték, hanem az önkifejezés, az önartikuláció és ezáltal a személyiség öndefiníciójának eszköze.

 

Bojtos Luca (Hálátlan dögök)


Bojtos Luca (Hálátlan dögök)

Fotó: Tóth Ridovics Máté

 

A trilógia közös alaphelyzete egy háromtagú család felbomlása (lásd interjúnkat Schilling Árpáddal: Pincétől a padlásig, 2011. október 20.). És a három műfaj - a kamerát, filmezést mindig is kedvelő Schilling dokumentálási hajlama (lásd a hajdani Krétakör alkotótáborairól készült filmeket), a zene, a kortárs opera irányában tett felfedezőút, valamint a drámapedagógiai csoportoknál, a Kávánál, a Kerekasztalnál már látott forma továbbfejlesztése - együtt elsősorban egy negyediket, nehezen megnevezhetőt alkot, amelyet egyelőre legföljebb körülírni lehet: multimediális, módszertanilag is sokszínű, hatásmechanizmusában is rétegzett összművészeti társadalmi terápia. Bonyolult.

Noha a föltett kérdések nem is bonyolultak: mitől esik szét egy család, mitől indulnak el a tagjai külön utakon, hogy beteljesítsék társadalmi szerepüket, és egyben megtalálják a megoldást személyes problémáikra. A válaszok - amelyek természetesen nincsenek benne a Krétakör trilógiájában - elsősorban a közösségi lét dimenzióiban kerülnek terítékre. A fiú, Balázs a jp.co.de című filmben keresi azt a közösséget, amelyben ha otthonra nem is, de legalább társaságra lelhet: a Fancsikai Péter rendezte filmben Rév Marcell kameráján át bolyong a fiú egy üres és ekként ígéretes gyárépületben - de a film végén egy ház lapos tetején gyújtja fel magát. A Schilling és Fancsikai által írott filmben a dokumentálás olykor legyűri a keresést; és bár érdekesek a szereplők reflexiói magára a projektre, a filmezésre, mégiscsak kilökik a fókuszból az önmagát több értelemben is elveszítő fiút, nem beszélve az elveszettség fájdalmas gyökereiről: egy alapvetően jó és normális család szinte szükségszerű felbomlásáról.

 

A második rész opera. Hálátlan dögök: Dargay Marcell zenéje és Schein Gábor librettója az apa, Gát Gyula gyerekpszichiáter helyzetéről tudósít. Nettó művészet, remek kortárs opus, és Gulyás Márton rendezése finoman hívja fel a figyelmet a "kilógó" motívumokra. Mert a történet - a pszichiáter egy gyerekgyilkos fiúval történő beszélgetés során saját életének csődhelyzeteivel találja szemben magát - a maga brutális-sarkos köznapiságával sajátos viszonyt teremt a zenével: összeolvadnak az elidegenítésben. És mégis: a megölt áldozatok ügyes gyerekszereplőkként ott élnek-léteznek a színpadon, ahol a Kovács István által intenzív egyszerűséggel odatett erős, határozott apafigura szinte észrevétlen fordulatokon át hullik atomjaira. A nézőtér lépcsője alól kiéneklő - ideggyógyintézetben "gyógyuló" - anya (Kovács Annamária hanggal játszott remek alakítása) segélykiáltása már nem ér el hozzá. A gyerekgyilkos Ádámot Megyesi Zoltán játssza, lazára véve benne a pszichopatát, erősre a kérdező fiatalt; annál hatásosabb a gyerekbántalmazás poklát szóval és hanggal fölelevenítő jelenet.

 

A harmadik rész a Papnő címet viseli, és közismert formájú drámapedagógiai foglalkozás: tizenhat gyerek és néhány felnőtt a közönsége és társa az anya, Lilla nem is oly abszurd önterápiájának. A színésznő egy kis faluba költözik a fiával, ahol drámapedagógiai órák segítségével próbálja magához és önmagukhoz közelíteni a falubeli gyerekeket. És persze győz a papírforma: a messziről jött idegen teljes sikere a teljes kudarc - a környezet egyszerűen nem viseli el a felfordulást. Lilla pedig a kudarcot: visszatér a fővárosba. A játékban részt vevő erdélyi gyerekek gondos kiválasztás és felkészítés után közelítőleg önmagukat adják a fiktív helyzetben - és ez a kísérlet igazi tétje. Az ugyanis, hogy mi történik velük a közös játék próbái és "előadásai" alatt - és mi lesz velük utána; sikerül-e a színház segítségével visszahatni a hétköznapokra, a személyiségre, az önkifejezés képességére és hatalmára.

 

Felelősség és a vállalása, probléma és az artikulációja, valamint a változás és változtatás lehetősége közös munka eredménye, melyben Sárosdi Lilla a tanárnőt, Terhes Sándor a helyi tornatanárt, Bartha Loránd pedig a helyi papot alakítja, illetve inkább személyesíti meg a gyerekekkel való együttlétben.

 

Megyen-e a színház által a világ elébb - tehetnénk fel a kérdést így is, hiszen Schilling ebben a Krétakör-projektben egyrészt ezt tárgyalja, a többi ismert drámapedagógiai csoporthoz hasonlóan, csak erősebb és szélesebb financiális és kommunikációs háttérrel. Másrészt viszont a problémamegszokás állóvizébe dob követ: ez így nem mehet tovább, legalább álljunk szóba egymással. És itt már egyáltalán ne egyetlen családra gondoljon bárki!

 

Trafó, október 28.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.