„Kiröhögöm az öregséget” - Interjú Oszvald Marikával

Színház

Az egyik legismertebb szubrett, csupaszív operettdíva, aki két dal között bárhol, bármikor cigánykerekezik, szaltózik, de az sem akármilyen mutatvány, hogy túl a hatvanon eljátssza első prózai szerepét: Csehov Sirályában egy visszafogottabb Arkagyinát.

Magyar Narancs: Arkagyina szerepét például Sulyok Mária, Olsavszky Éva, Tolnay Klári, Margitai Ági vagy Básti Juli után játssza, ráadásul ez az első prózai szerepe. Meglepte a felkérés?

Oszvald Marika: Igazán még a kisagyamban sem volt benne, hogy ilyesmit akarnék, nem volt ilyen kényszerem. Amikor felkértek, meglepődtem ugyan, de egyáltalán nem éreztem idegennek a feladatot, mert ez is színház, az is színház. A rendezőnek kell megfelelni, én meg alkalmasnak tartom magam arra, hogy a rendező instrukcióját követni tudjam. A színészi képességeim 40 év alatt – gondolom – már kialakultak annyira, hogy ez ne okozzon problémát. Abszolút hittel voltam a dolog iránt, bár az első reakcióm az volt, hogy „várjál kicsit, hadd gondolkozzak!”, de nem volt bennem semmi félelem. Túlmisztifikálják ezt a dolgot. Nagyon örültem, mert úgy gondolom, akkor tud az ember igazán friss maradni, ha követi a trendeket, ha sodródik az élettel, és nem hagyja magát vissza-visszarángatni. Ezért próbálom az új dolgokat magamévá tenni, mert azzal is csak fejlődöm.

MN: Elhangzik az előadás során, hogy „új formák kellenek, vagy nem, ez itt a kérdés”. Foglalkoztatja ez a kérdés?

OM: Kalandvágyó személyiségem van, kos vagyok, úgyhogy abszolút érzem a kérdés súlyát, nem szeretek beletespedni egy-egy dologba. Nagyon nagy élmény volt nekem ez a kirándulás, és nem azért, mert akkor most elmondhatom magamról, hogy „úristen, mekkora színésznő lettem”, hanem mert olyan varázslatos volt ezekkel a fiatalokkal együtt dolgozni, a szellemiségüket figyelni, a meglátásaikat követni. Nagyon élveztem.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

MN: Az operettes múltja miatt választotta a rendező, Fehér Balázs Benő? Milyen Arkagyinát látott meg önben?

OM: Biztos az is közrejátszott. Sznobságnak tartom, hogy az operettesekről, de a színésznőkről úgy általában azt képzelik, hogy biztos úgy élik az életüket, ahogy a színpadon jelen vannak. Ez butaság. Ugyanolyan ember vagyok, ugyanolyan problémákkal, csak eddig egy bizonyos karaktert kellett jórészt megjelenítenem, és ez nagyon fedte azt az önimádó, exhibicionista, önző Arkagyinát, akit a Sirályban kellett játszanom – és akire végül is csak rosszat tudok mondani. Abszolút más vagyok az életben, viszont arra kellett rájönnöm, hogy ezek a tulajdonságok minden emberben megvannak, mindenkiben van hiúság, féltékenység, irigység, csak kinek milyen a sorsa… Nekem nemigen kellett harcolnom, elég volt a színpadon bizonyítanom, emiatt ezeket a hibákat le tudtam magamban építeni, de amikor egy szerepet megformálok, látok más embereket, átérzem a helyzetüket.

MN: Úgy nyilatkozott, hogy vissza kellett fognia magát.

OM: Igen, mert valahol Arkagyina egy tragikomikus figura, nagyon sok benne a komikus elem, úgy is írta meg Csehov, és vitatkoztak is anno Sztanyiszlavszkijjal, hogy ezt vígjátéknak írta-e; az egy másik dolog, hogy a végén tragédiába fordul a történet. De Arkagyina nevetséges, komikus alak, teljesen más alakformálást is lehetett volna csinálni, viszont abszolút hallgattam Benőre, követtem az instrukcióit, hogy a koncepciójába én is beleillesszem magam.

MN: Azt vettem észre, hogy itt Arkagyina mintha kevésbé szenvedne a külsőségektől, mintha sokkal inkább a gondolati oldala jelenne meg a színpadon, kevésbé szenved az öregségtől, kevésbé hisztérikus, mint amennyire lehetne.

OM: Ez is biztos belőlem fakad.

MN: Máshogy kezeli az idősödő színésznő sztereotípiáját is.

OM: Ez nagyon fontos volt, a színésznőknél ez szinte mindig bejön a képbe. Én is jártam úgy a próbák során, hogy a nagy dívát, a színésznőt kellett játszanom, és mikor oldalra néztem, ott volt egy tükör, és felkiáltottam: „Jézusom, én így nézek ki? Én nem így emlékszem magamra!” Sok színésznőben nem realizálódik az öregedés, de én alapvetően teljesen máshogy viszonyulok ehhez, épp azért, mert jól érzem magam. Érdekes állapot: voltam fiatal meg középkorú, de ilyen, hogy öreg vagyok, még nem volt. Kimegyek a színpadra, és kicsit úgy vagyok vele, hogy kövér vagyok, öreg vagyok, de hátha nem veszik észre. Ezen szoktunk röhögni a színésztársaimmal. Én kiröhögöm az öregséget, Arkagyina meg nem, neki ez fájdalommal jár. Úgy gondoltam, hogy ezt Csehov elég jól megírta, elég, ha ez a mondatok szintjén jelenik meg, nem akartam még pluszban rápakolni.

MN: Másképp kellett próbálnia, mint egyébként szokott?

OM: Alapvetően nem, csak az eszemet kellett jobban használnom az ösztöneimmel szemben, a gondolatot kellett megjeleníteni jobban, mert az itt változatosabb; egyensúlyt kellett létrehoznom. Megtapasztaltam, hogy az úgynevezett komoly, prózai, drámai színészek semmiben sem különböznek a többi színésztől, ők is elmebetegek és imádnak játszani. Játszunk, ennyi az egész. Semmi különbséget nem találtam a prózai meg az operettes színjátszás között, másfajta világlátások, de egy jó színészben benne kell lennie mindkettőnek.

MN: Az egyetemen tanította is a mostani rendezője osztályát, amelyből többen ódákat zengtek a közös munkáról. Mit tudott nekik adni?

OM: A hitet tudtam nekik átadni, azt az örömöt, amit érzek. Túl sok mindent nem tudtam adni már nekik, készen voltak, csak energiát tápláltam beléjük. Boldogan voltunk együtt.

Figyelmébe ajánljuk

Egy szatyor fing-e vagy?

Ebben az országban alighanem Sulyok Tamásnak lenne a legtöbb esélye szabad embernek lenni, és visszautasítani azt a dilemmát, amit ez a rendszer a magyar népnek kínál.