A Manipulációk magyar–szlovén–szerb–román koprodukcióban készült, színház és performansz ötvözete. Kelet-európai, balkáni társadalom- és személyiségfejlődési vízió, generációs időhajlítás, rejtett ok-okozati összefüggések nyílt színi vizsgálata. Bojan Jablanovec rendező sem feltétlenül rendezte a darabot a szó klasszikus értelmében, a szlovén Via Negatíva társulás ős-konceptualistája „mindössze” elgondolta, összekasztingolta, megvörksopozta, aztán meg se sütötte, nyitva hagyott néhány ablakot, szóval bármikor kifújhatja a szél az előadásból a fölösleget.
Az alaptéma: adós és hitelező; mindenféle konstrukcióban, érzelmi, pénzügyi, spirituális, színházi értelemben. A próbák változó helyeken zajlottak, az improvizációk, az alkotó színészek tapasztalatai újabb jelentéseket hoztak más vidékekről, a bizalom, az egyezkedés és végtére a mindezekkel összefüggő, címadó manipuláció is felmutatásra került az előadás folyamán. A zenei keret a The Who My Generation című dala, amely a hatvanas években született, és a dolgok takargatásáról, a régi eltűnéséről, az új megfojtásáról szól, meg arról, hogy reméljük, meghalunk, mielőtt megöregszünk. Az előadás számtalan, ezzel kapcsolatos érzést felszínre hoz, és a különböző háttérrel, előadói eszköztárral rendelkező színészek egymást segítve adják elő a színház- és társadalomfilozófiai performanszt. Ami nyilván minden alkalommal kicsit másképp alakul, megtartva a kereteket és a legjobb részeket, de a figyelemre méltó „hibáival” együtt mindig kemény tükröt tart konfliktuskezelési képességeink, emlékezetünk, a világban való jelenlétünk, a színházzal való prekoncepcióink elé. Aki bátran belenézne, kíváncsi erre a mágikus naturalista színházra, az a nyári szegedi Thealteren és az őszi szabadkai Desirée fesztiválon még biztosan megteheti.
TESZT Fesztivál, Temesvári Csiky Gergely Színház, május 23.