Színház

Kóda

  • - sisso -
  • 2018. február 25.

Színház

Az Y Csoport előadása, a Kóda – Utóirat két hegedűre a házi komolyzenei koncert, a lakásszínház és a dinamikus pszichoterápia keveréke. Élő zenés látványperformance prózával az ablakban. Felszabadító, hogy nem széksorokban ülve, alvó bácsik tarkóját lesve kell Sosztakovicsot, Bartókot, Max Richtert, Paganinit és Bachot hallgatni. Ugyanakkor a lényege, a színházi keret sem épp elavult. A két szereplő közelsége, beszédmódja, eszköztelensége átélhetőbbé teszi a dialógokat és a monológokat. Két barátnő kapcsolatának, valamint komolyzenésszé válásának hősies küzdelmét követhetjük nyomon az első közös szolfézstanártól a mesterekig, a szövetségkötéstől a felnőtt barátság legválságosabb pillanatáig. Kalandos kitérőkkel a szikár vizsgákra, a népzenés elhajlós bulikra, a fiúzásokra. Bognár Anita és Móga Piroska adják elő, akik egyben az előadás alkotói és zenészei is, és legalább olyan komolysággal lamentálnak a jelen fö­lött, mintha húsz évvel idősebbek volnának önmaguknál, miközben a múltidézést a gyermek felfedező kíváncsiságával adják elő. Móga a nézők között ülve indítja az előadást, a zeneakadémiai koncertkezdés előtti kínos csendből kérdezi meg, hány óra van itt és Moszkvában. Többen is válaszolnak, beszélgetés kerekedik, majd észrevétlen ül el a zaj, így mosódunk bele a sztoriba.

A különleges, zenés beavatásba, amely felkínálja a dokumentumjáték izgalmát is. Nem saját, de saját maguk által kikutatott és megírt, imponáló természetességgel, humorral előadott, szentimentalizmustól mentes mese ez a sorsról. Kész szerencse, hogy még a zenéléshez is értenek. Így az a két óra szinte elrepül, szonátaszárnyakon.

RS9 Színház – Vallai Kert, december 29.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.