Színház

Kóda

  • - sisso -
  • 2018. február 25.

Színház

Az Y Csoport előadása, a Kóda – Utóirat két hegedűre a házi komolyzenei koncert, a lakásszínház és a dinamikus pszichoterápia keveréke. Élő zenés látványperformance prózával az ablakban. Felszabadító, hogy nem széksorokban ülve, alvó bácsik tarkóját lesve kell Sosztakovicsot, Bartókot, Max Richtert, Paganinit és Bachot hallgatni. Ugyanakkor a lényege, a színházi keret sem épp elavult. A két szereplő közelsége, beszédmódja, eszköztelensége átélhetőbbé teszi a dialógokat és a monológokat. Két barátnő kapcsolatának, valamint komolyzenésszé válásának hősies küzdelmét követhetjük nyomon az első közös szolfézstanártól a mesterekig, a szövetségkötéstől a felnőtt barátság legválságosabb pillanatáig. Kalandos kitérőkkel a szikár vizsgákra, a népzenés elhajlós bulikra, a fiúzásokra. Bognár Anita és Móga Piroska adják elő, akik egyben az előadás alkotói és zenészei is, és legalább olyan komolysággal lamentálnak a jelen fö­lött, mintha húsz évvel idősebbek volnának önmaguknál, miközben a múltidézést a gyermek felfedező kíváncsiságával adják elő. Móga a nézők között ülve indítja az előadást, a zeneakadémiai koncertkezdés előtti kínos csendből kérdezi meg, hány óra van itt és Moszkvában. Többen is válaszolnak, beszélgetés kerekedik, majd észrevétlen ül el a zaj, így mosódunk bele a sztoriba.

A különleges, zenés beavatásba, amely felkínálja a dokumentumjáték izgalmát is. Nem saját, de saját maguk által kikutatott és megírt, imponáló természetességgel, humorral előadott, szentimentalizmustól mentes mese ez a sorsról. Kész szerencse, hogy még a zenéléshez is értenek. Így az a két óra szinte elrepül, szonátaszárnyakon.

RS9 Színház – Vallai Kert, december 29.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.