Koncertnek talán

Háy János–Lovasi András: A kéz

  • - deres -
  • 2012. február 14.

Színház

Ha Lovasi és Háy összeáll: felcsillan a szem. Valami jót várunk. Valami izgalmasat. Kaposvári munkájuk ehhez képest csalódás. Pedig a műfaj (bítzenés előadás), a korszak (hetvenes évek), a téma (kamaszlét) mind jól hangzik. De a Csiky Gergely Színházban most valahogy mégsem. Nincsenek tétek, csak kedélyeskedés.

Ami a Háy-prózában működött, a színpadon akadozik: a dialógusok csakúgy, mint a jelenetváltások. A faluról fővárosba kerülő Dávid története így a népmesei legkisebb fiú könnyed retrójába vált át. Viszont ebbe az esetlen csajozások komikumától a groteszk kollégiumi beavatásokon át a halál tragikumáig mindent belesűrítenek. A baj igazán ott kezdődik, hogy nincs kapaszkodó, amiből visszafejthetnénk az előadást megszervező és rendszerező elvet. Az egymás mellé pakolt jelenetek a főhős és az éppen aktuális közeg konfliktusára építenének – nem túl nagy meggyőződéssel. Mintha minden karaktert és cselekményt hangtompítóval kezeltek volna. Legalább az uniformizált nosztalgia működhetne, adott hozzá minden: halványzöld Zsiguli (nem gyorsul), NDK-s és lengyel turisták a Balatonnál (sör és farmer), és a falról Jimi Hendrix figyel (bár angolul kevesen tudnak). De a rendezés (Göttinger Pál) és a szöveg koncepciója finoman szólva nem talált egymásra. A túl hosszúra nyújtott díszletváltások között a szöveg nemegyszer mesterkéltnek hat, a dalok diktálta tempót pedig a jelenetek nem képesek megtartani. Így a három elem (szöveg, zene, jelenet), ami ideális esetben erősíti és transzformálja egymást, most széthúz.


Fotó: Klencsár Gábor

Közülük a zene a leginkább élvezhető, bár ettől még az előadás egészében koncepciópótló eszköz marad mind a keretezés, mind a tematika szintjén. Ha a cél a nettó szórakoztatás – és például nem egy elsumákolt kor és egy túl ismerős sors felmutatása vagy ütköztetése –, így még az sem jött össze – ehhez a rocknak nem csak idézőjelben kellett volna megszületnie. Azért a zenekar és a főszereplő Nagyhegyesi Zoltán végig bitang jól szól, plusz Marofka Mátyás is, mikor a kamu angol trükkjeit ecseteli. Csak azt a napsugaras finálét tudnám feledni. Pedig előtte ugrott be, hogy koncertnek talán még elment volna.

Csiky Gergely Színház, Kaposvár, február 4.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.