Legyen Ön is színházvezető!
Ekkorát hazudtam, maradhat?

Legyen Ön is színházvezető!

  • - czenkli -
  • 2017. április 26.

Színház

Nagy valószínűséggel változni fog a színházvezetői kinevezések módja: egyszerűsödik, úgymond.

Könnyítéseket javasol a kulturális tárca az előadó-művészeti szervezetek vezetőválasztása terén – mondta kedden Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár. Hoppál kiemelte: továbbra sem lesznek meghívásos pályázatok.

A lex Jordánként emlegetett, a megyei jogú városok vezetőinek és a szakmai szervezeteknek rövid határidejű véleményezésre szétküldött, az előadó-művészeti intézmények működéséről szóló törvény kétféle módosítása közül a lightosabb verziót ismertette az államtitkár.

A tervezet szerint a vezetői munkakörök továbbra is kizárólag nyílt pályáztatás útján lesznek betölthetők, ugyanakkor a vezetői munkakörök pontos feltételei, az eljárás rendjének szabályai a törvényhozási szintről rendeleti szintre kerülhetnek.

Röviden ez azt jelentené, hogy helyi szinten a fenntartók kényük-kedvük szerint szabhatnának feltételeket.

Széttárom kezeim

Széttárom kezeim

Fotó: MTI

 

Hoppál Péter szerint a fenntartók visszajelzése alapján a vezetői munkakör betöltéséhez feltételként öt év előadó-művészeti szervezetben eltöltött szakmai tapasztalatot vagy három év vezetői tapasztalatot javasolnak, szemben az eddig előírt ötéves vezetői tapasztalattal.

Ez aligha véletlen… Így kívánják megkönnyíteni a szakirányú végzettséggel nem rendelkező pályázók kinevezését. Vagyis még könnyebb lesz a szakma megkerülésével kinevezni bárkit egy-egy intézmény élére.

A fenntartó önkormányzatoknak a terv szerint továbbra is lesz lehetősége a pályázatokat véleményező szakmai bizottságok javaslata ellenében kinevezni az előadó-művészeti szervezetek új vezetőit, a tervezett módosítás értelmében azonban ebben az esetben döntésüket indokolniuk kell a tárcavezető miniszternek. Ehhez csak annyit, hogy nemigen volt még olyan, hogy felsőbb körökben tiltakoztak volna a helyi döntések ellen.

Eredménytelen vezetői pályáztatás esetén a módosítás 60 napos újra kiírási határidőt javasol az eddigi 30 nap helyett – tanultak nyilván a szombathelyi színházigazgató-választásból, mert így egyszerűbb lesz időt nyerni –, valamint indokolt esetben a szervezet a most előírt 12 hónap letelte után újabb egy évig nem veszti el kiemelt vagy nemzeti intézményi besorolását, vagyis nem esik el állami támogatástól, ha nem sikerül új vezetőt választania – hangsúlyozta az államtitkár.

Vasvári Csaba, a Színházművészeti Bizottság elnöke szerint alapos szakmai előkészítés előzte meg a javaslatokat, amelyek egyszerre szolgálják a pályázók, a fenntartók és a nyilvánosság érdekeit is. Vasvári azt is megjegyezte, hogy a tervezett módosítások előírják a pályázók személyes meghallgatását is, ez eddig nem volt kötelező. Nem mintha ez olyan sok mindenen változtatna. „Ennél liberálisabb szabályozást nehéz elképzelni” – mondta a javaslatokról Szita Károly, a Megyei Jogú Városok Szövetségének elnöke. Csak az a baj, hogy sohasem a liberális pályáztatást, hanem főként szakmai alapú döntéshozatalt hiányoltak a színházszakmai szervezetek.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.