ŐSZMŰVÉSZET - rés a présen

„Lendíteni valamit a világ folyásán”

Szepes Anna drámainstruktor

  • rés a présen
  • 2018. szeptember 23.

Színház

rés a présen: Hogyan jött létre a Gondolat Generátor és milyen alakulat ez?

Szepes Anna: Azt szoktuk mondani, hogy a Gondolat Generátor minden, ami segít a Trafó programjait megvitatni, továbbgondolni, értelmezni, hozzájuk kapcsolódva újat alkotni. Úgy is mondhatnánk, hogy kortárs színház-pedagógiai műhely, ahol a programok során résztvevőként számítunk a közönségre, személyes kapcsolódásokat keresünk egymáshoz és a látott alkotásokhoz, közösségeket építünk. A Házban már 2003 óta futnak beavató és színház-pedagógiai programok, és Török Tímea kollégámmal ezt a kínálatot szélesítettük ki, formáltuk át az idén. Célunk, hogy középiskolásoknak és felnőtteknek is bekapcsolódási lehetőségeket kínáljunk.

rap: Honnan csöppentél ide?

SZA: Mindketten tavaly végeztünk a Színház- és Filmművészeti Egyetem első drámainstruktor osztályában, ahol a színházi nevelés sokféle ágával ismerkedtünk meg. A képzés egyik legnagyobb előnye, hogy a területen aktívan munkálkodó szakemberek tanítottak minket, az elméleti tudás mellett az ő attitűdjükből, módszereikből is sokat tanultunk. A Trafóban töltött szakmai gyakorlatunk során kezdtünk el ötletelni, hogyan tudnánk az általunk megismert színházi nevelési/színház-pedagógiai formákat ennek a különleges helynek az arculatához csatolni, hogy tudnak ezek jól hatni egymásra.

rap: Milyen programjaitok voltak már a Trafóban?

SZA: Csatlakozó összművészeti csoportunkkal egy évadon keresztül heti rendszerességgel drámafoglalkozásokon gondolkodtunk és alkottunk közösen fiatalokkal, végül létrehoztunk egy előadást, amelyhez az inspirációt a Trafó története és egy kortárs novella adta. Tartottunk osztályoknak szóló színház-pedagógiai foglalkozásokat az itt futó produkciókhoz kapcsolódóan. NézőPont néven közönségösszetalálkozókat szerveztünk, ahol egy adott előadás nézői kötetlenül, gondolatindító kérdések mentén cserélhetnek véleményt a látottakról, valamint alkotói pályázatokat írtunk ki. Nehéz volt ennyi új programot egyszerre beépíteni a Trafó bejáratott működésébe, de úgy látom, egyre inkább a rendszer részévé válnak ezek az alkalmak is.

rap: Sok színházi nevelési szál fut párhuzamosan manapság, ti hova helyeznétek el magatokat? Milyen példa volt előttetek?

SZA: Mindig a témához vagy az adott előadáshoz keressük a formákat, szeretünk kísérletezni és bevonni az itt megforduló alkotókat. Persze vizsgáltunk külföldi műhelyeket, megismertük a kőszínházakban futó ifjúsági programokat is, sokat merítettünk a tanulmányainkból. Azt hiszem, akkor tud ez a szakma friss és aktuális lenni, ha ellessük egymástól a működő dolgokat, és azokat valamiképpen a sajátunkká formáljuk.

rap: Mi lesz az évad első projektje, és mit terveztek még?

SZA: #mindenkitörténet címmel egy közösségi színházi előadással készülünk a Trafó október 16-i születésnapjára. A nyár során különböző fesztiválokon történeteket gyűjtöttünk arról, milyen érzés húszévesnek lenni, ezeket összefűzve, a történeteket mesélő civil szereplőkkel közösen festünk körképet arról, mi mindent rejt magában ez az egy év. Egy ehhez kapcsolódó „húszévesség” work­shoppal veszünk részt a Színházak Éjszakáján, aztán újraindulnak a tavaly indított programok, új és régi témákkal, osztályokkal, csoporttal, nézőkkel és pályázókkal.

rap: Milyen más projektjeid vannak, mik a személyes terveid a jövőre?

SZA: Jó dolog és nagy felelősség egy ilyen saját műhelyt vezetni. Az Utcaszínházi Alkotóközösséggel szociális színházi területen is dolgozom, szeretném ezt a fajta társadalmi feladatot a Trafó falai közé is becsempészni. Timivel próbálunk folyton új módszereket tanulni, együttműködni különböző művészeti ágak képviselőivel, olyanokhoz szólni a színház és a dráma nyelvén, akikhez ez még nem ért el, hogy mindig fel tudjunk találni valamit, meg tudjuk találni a jó kérdéseket, és ezzel a párbeszéddel tudjunk lendíteni valamit a világ folyásán.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.