ŐSZMŰVÉSZET - rés a présen

„Lendíteni valamit a világ folyásán”

Szepes Anna drámainstruktor

  • rés a présen
  • 2018. szeptember 23.

Színház

rés a présen: Hogyan jött létre a Gondolat Generátor és milyen alakulat ez?

Szepes Anna: Azt szoktuk mondani, hogy a Gondolat Generátor minden, ami segít a Trafó programjait megvitatni, továbbgondolni, értelmezni, hozzájuk kapcsolódva újat alkotni. Úgy is mondhatnánk, hogy kortárs színház-pedagógiai műhely, ahol a programok során résztvevőként számítunk a közönségre, személyes kapcsolódásokat keresünk egymáshoz és a látott alkotásokhoz, közösségeket építünk. A Házban már 2003 óta futnak beavató és színház-pedagógiai programok, és Török Tímea kollégámmal ezt a kínálatot szélesítettük ki, formáltuk át az idén. Célunk, hogy középiskolásoknak és felnőtteknek is bekapcsolódási lehetőségeket kínáljunk.

rap: Honnan csöppentél ide?

SZA: Mindketten tavaly végeztünk a Színház- és Filmművészeti Egyetem első drámainstruktor osztályában, ahol a színházi nevelés sokféle ágával ismerkedtünk meg. A képzés egyik legnagyobb előnye, hogy a területen aktívan munkálkodó szakemberek tanítottak minket, az elméleti tudás mellett az ő attitűdjükből, módszereikből is sokat tanultunk. A Trafóban töltött szakmai gyakorlatunk során kezdtünk el ötletelni, hogyan tudnánk az általunk megismert színházi nevelési/színház-pedagógiai formákat ennek a különleges helynek az arculatához csatolni, hogy tudnak ezek jól hatni egymásra.

rap: Milyen programjaitok voltak már a Trafóban?

SZA: Csatlakozó összművészeti csoportunkkal egy évadon keresztül heti rendszerességgel drámafoglalkozásokon gondolkodtunk és alkottunk közösen fiatalokkal, végül létrehoztunk egy előadást, amelyhez az inspirációt a Trafó története és egy kortárs novella adta. Tartottunk osztályoknak szóló színház-pedagógiai foglalkozásokat az itt futó produkciókhoz kapcsolódóan. NézőPont néven közönségösszetalálkozókat szerveztünk, ahol egy adott előadás nézői kötetlenül, gondolatindító kérdések mentén cserélhetnek véleményt a látottakról, valamint alkotói pályázatokat írtunk ki. Nehéz volt ennyi új programot egyszerre beépíteni a Trafó bejáratott működésébe, de úgy látom, egyre inkább a rendszer részévé válnak ezek az alkalmak is.

rap: Sok színházi nevelési szál fut párhuzamosan manapság, ti hova helyeznétek el magatokat? Milyen példa volt előttetek?

SZA: Mindig a témához vagy az adott előadáshoz keressük a formákat, szeretünk kísérletezni és bevonni az itt megforduló alkotókat. Persze vizsgáltunk külföldi műhelyeket, megismertük a kőszínházakban futó ifjúsági programokat is, sokat merítettünk a tanulmányainkból. Azt hiszem, akkor tud ez a szakma friss és aktuális lenni, ha ellessük egymástól a működő dolgokat, és azokat valamiképpen a sajátunkká formáljuk.

rap: Mi lesz az évad első projektje, és mit terveztek még?

SZA: #mindenkitörténet címmel egy közösségi színházi előadással készülünk a Trafó október 16-i születésnapjára. A nyár során különböző fesztiválokon történeteket gyűjtöttünk arról, milyen érzés húszévesnek lenni, ezeket összefűzve, a történeteket mesélő civil szereplőkkel közösen festünk körképet arról, mi mindent rejt magában ez az egy év. Egy ehhez kapcsolódó „húszévesség” work­shoppal veszünk részt a Színházak Éjszakáján, aztán újraindulnak a tavaly indított programok, új és régi témákkal, osztályokkal, csoporttal, nézőkkel és pályázókkal.

rap: Milyen más projektjeid vannak, mik a személyes terveid a jövőre?

SZA: Jó dolog és nagy felelősség egy ilyen saját műhelyt vezetni. Az Utcaszínházi Alkotóközösséggel szociális színházi területen is dolgozom, szeretném ezt a fajta társadalmi feladatot a Trafó falai közé is becsempészni. Timivel próbálunk folyton új módszereket tanulni, együttműködni különböző művészeti ágak képviselőivel, olyanokhoz szólni a színház és a dráma nyelvén, akikhez ez még nem ért el, hogy mindig fel tudjunk találni valamit, meg tudjuk találni a jó kérdéseket, és ezzel a párbeszéddel tudjunk lendíteni valamit a világ folyásán.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.