ŐSZMŰVÉSZET - rés a présen

„Lendíteni valamit a világ folyásán”

Szepes Anna drámainstruktor

  • rés a présen
  • 2018. szeptember 23.

Színház

rés a présen: Hogyan jött létre a Gondolat Generátor és milyen alakulat ez?

Szepes Anna: Azt szoktuk mondani, hogy a Gondolat Generátor minden, ami segít a Trafó programjait megvitatni, továbbgondolni, értelmezni, hozzájuk kapcsolódva újat alkotni. Úgy is mondhatnánk, hogy kortárs színház-pedagógiai műhely, ahol a programok során résztvevőként számítunk a közönségre, személyes kapcsolódásokat keresünk egymáshoz és a látott alkotásokhoz, közösségeket építünk. A Házban már 2003 óta futnak beavató és színház-pedagógiai programok, és Török Tímea kollégámmal ezt a kínálatot szélesítettük ki, formáltuk át az idén. Célunk, hogy középiskolásoknak és felnőtteknek is bekapcsolódási lehetőségeket kínáljunk.

rap: Honnan csöppentél ide?

SZA: Mindketten tavaly végeztünk a Színház- és Filmművészeti Egyetem első drámainstruktor osztályában, ahol a színházi nevelés sokféle ágával ismerkedtünk meg. A képzés egyik legnagyobb előnye, hogy a területen aktívan munkálkodó szakemberek tanítottak minket, az elméleti tudás mellett az ő attitűdjükből, módszereikből is sokat tanultunk. A Trafóban töltött szakmai gyakorlatunk során kezdtünk el ötletelni, hogyan tudnánk az általunk megismert színházi nevelési/színház-pedagógiai formákat ennek a különleges helynek az arculatához csatolni, hogy tudnak ezek jól hatni egymásra.

rap: Milyen programjaitok voltak már a Trafóban?

SZA: Csatlakozó összművészeti csoportunkkal egy évadon keresztül heti rendszerességgel drámafoglalkozásokon gondolkodtunk és alkottunk közösen fiatalokkal, végül létrehoztunk egy előadást, amelyhez az inspirációt a Trafó története és egy kortárs novella adta. Tartottunk osztályoknak szóló színház-pedagógiai foglalkozásokat az itt futó produkciókhoz kapcsolódóan. NézőPont néven közönségösszetalálkozókat szerveztünk, ahol egy adott előadás nézői kötetlenül, gondolatindító kérdések mentén cserélhetnek véleményt a látottakról, valamint alkotói pályázatokat írtunk ki. Nehéz volt ennyi új programot egyszerre beépíteni a Trafó bejáratott működésébe, de úgy látom, egyre inkább a rendszer részévé válnak ezek az alkalmak is.

rap: Sok színházi nevelési szál fut párhuzamosan manapság, ti hova helyeznétek el magatokat? Milyen példa volt előttetek?

SZA: Mindig a témához vagy az adott előadáshoz keressük a formákat, szeretünk kísérletezni és bevonni az itt megforduló alkotókat. Persze vizsgáltunk külföldi műhelyeket, megismertük a kőszínházakban futó ifjúsági programokat is, sokat merítettünk a tanulmányainkból. Azt hiszem, akkor tud ez a szakma friss és aktuális lenni, ha ellessük egymástól a működő dolgokat, és azokat valamiképpen a sajátunkká formáljuk.

rap: Mi lesz az évad első projektje, és mit terveztek még?

SZA: #mindenkitörténet címmel egy közösségi színházi előadással készülünk a Trafó október 16-i születésnapjára. A nyár során különböző fesztiválokon történeteket gyűjtöttünk arról, milyen érzés húszévesnek lenni, ezeket összefűzve, a történeteket mesélő civil szereplőkkel közösen festünk körképet arról, mi mindent rejt magában ez az egy év. Egy ehhez kapcsolódó „húszévesség” work­shoppal veszünk részt a Színházak Éjszakáján, aztán újraindulnak a tavaly indított programok, új és régi témákkal, osztályokkal, csoporttal, nézőkkel és pályázókkal.

rap: Milyen más projektjeid vannak, mik a személyes terveid a jövőre?

SZA: Jó dolog és nagy felelősség egy ilyen saját műhelyt vezetni. Az Utcaszínházi Alkotóközösséggel szociális színházi területen is dolgozom, szeretném ezt a fajta társadalmi feladatot a Trafó falai közé is becsempészni. Timivel próbálunk folyton új módszereket tanulni, együttműködni különböző művészeti ágak képviselőivel, olyanokhoz szólni a színház és a dráma nyelvén, akikhez ez még nem ért el, hogy mindig fel tudjunk találni valamit, meg tudjuk találni a jó kérdéseket, és ezzel a párbeszéddel tudjunk lendíteni valamit a világ folyásán.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.