„Lenyűgöz a krimi” – Bodzsár Márk rendező

Színház

Egy hasisfüggő magánnyomozó megnemesedik. Erről szól a W úr üzen, az Isteni műszak rendezőjének első színházi munkája. A film noir szerelmesét erről a Chandler-adaptációról kérdeztük.

magyarnarancs.hu: Mi vonzott a színházban?

Bodzsár Márk: Az Isteni műszak forgatásának egyik estéjén történt, hogy odajött hozzám a három főszereplő, Rába Roland, Ötvös András és Keresztes Tamás, akik nagyon élvezték a közös munkát, és biztattak, hogy próbáljuk ki ezt színházban is. Ez sarkallt arra, hogy elkezdjek egy színdarabon gondolkodni, és hármójuk közül ketten játszanak is az előadásban – Keresztes Tamás is benne lett volna, de végül egyeztetés miatt sajnos kiesett. Rajtuk kívül még Börcsök Enikő és Stork Natasa is olyan színészek, akikkel az Isteni műszak után szerettem volna folytatni a munkát. A filmezés alapvetően technikai dolog, kevesebb idő jut a színészekkel való együttgondolkodásra, itt ezt a vágyamat tudtam kiélni.

magyarnarancs.hu: Chandler-művet adaptáltál.

BM: Lenyűgöz a krimi, szeretem a nagyjából a 30-as évektől az 50-es évekig terjedő nagy film noiros korszakot, a klasszikus fekete-fehér bűnügyi filmek hangulatát. Ez a chandleri világ filmesként is izgat, és azt gondoltam, a színház jó apropó, hogy elkezdjem elemezni, hogyan működik egy krimitörténet.

false

 

Fotó: Németh Dániel

magyarnarancs.hu: Tudjuk, hogy a filmezéshez sokkal több pénz és idő kell. Időkitöltésként vagy kalandként tekintesz a színházra?

BM: Mindkettő benne van, az, hogy értelmes munkával töltse ki az ember az idejét két film között. Értelmes munkán azt értem, hogy saját történetet fogalmazhatok meg, olyan emberekkel, akikre kíváncsi vagyok, és akik remélhetőleg szintén kíváncsiak rám. De persze a kaland és a kihívás is benne van, mert alkotóként ez az első találkozásom a színházzal. Jó volt ezt a világot felfedezni, és valamifajta otthonosságot kialakítani benne, de azért továbbra is azt gondolom, hogy elsősorban a filmes forma érdekel.

magyarnarancs.hu: Volt előképed, tudásod a színházcsinálásról?

BM: Hát, nem, és ez a próbafolyamat során sok ponton ki is ütközött, de a megtorpanásokon mindig továbblendítettek a színészek. Nagy bizalmat szavazott nekem Magács László, az Átrium igazgatója, aki úgy kért fel erre a munkára, hogy tudta rólam, még soha nem csináltam színházat. Az Isteni műszak előkészítése alatt casting helyett színházba jártam, akkor sokféle hatás ért, amiket most próbálok valamilyen módon használni. Forgatókönyvírónak tanultam, elsősorban annak is tartom magam, aztán jön csak a rendezés. Engem a történetmesélés izgat, és ezúttal az volt a feladat, hogy valamit egy térben, megszakítatlanul meséljek el. Sokszor teljes bénultság lett rajtam úrrá, amikor nem tudtam két jelenet között vágni, vagy egy jeleneten belül plánozni. Ha nem ez az első találkozásom a színházzal, talán radikálisabb formát választok, most letisztultságra törekedtem, hogy minden, ami a színpadon van, a színészi játékot erősítse. A figurákba mindenki sokat beletett a saját személyiségéből, úgyhogy bár Chandlert emlegetjük, de valójában ez egy laza adaptációja az eredetinek. Ha valaki venné a fáradságot, és összehasonlítaná a Hosszú álommal, kiderülne, hogy az előadás csak nyomokban tartalmazza az eredetit.

magyarnarancs.hu: „A figurák a képzelet szülöttei, és mindannyiunk nagy szerencséje, hogy csak az előadás világában léteznek” – olvasható az előadás szórólapján. Ez egyfajta óvatosság az Isteni műszak pilotjának fogadtatása után, amikor mentősök fejezték ki tiltakozásukat, vagy titokzatos utalás arra, mennyire kortárs az előadás?

BM: Lehet, hogy van bennem óvatosság, bár igyekszem nem abból kiindulni, hogy óvatosnak kell lenni. Ez igazából egy ironikus kiszólás vagy komment. Nem akartunk konkrét neveket használni, de túlzottan rejtjelezni sem. Ha jól csináltuk a dolgunkat, akkor a nézők fel fogják fedezni azokat az elemeket, amiket az élet írt meg helyettünk.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”