Színház

Schiller: Stuart Mária

  • Tompa Andrea
  • 2014. június 22.

Színház

A két versengő, egymást kiegészítő, de egymással hadban álló nőt, a fogoly skót királynőt és az uralkodó angolt egy térbe zárja az előadás. Szimbolikusan és fizikailag is.

Mintha a másik iránti megvetés, irigység, düh és pusztító gyűlölet olyan fogság volna mindenki számára, amiből nem lehet kilépni. Mindketten beszűkült tudatállapotban vergődnek, ezt a szűkséget fogalmazza az előadás tágas képekben, gazdag térben, egyedülálló fényvilágban (tér: Kálmán Eszter).

Az előadás nemcsak színházilag, egyedi teatralitásával, de szellemileg-gondolatilag is rendkívül gazdag, felkavaró és mégis közvetlen, játékos. Örökidejű és véresen mai, hiszen egyik nagy kérdése, hogy a gyűlölettel minek kéne szembeállnia, hogyan kell rá válaszolni. Mert ez a Stuart a gyűlölet önpusztító erejéről beszél. Intelligensen gondolkodik a nőkről - és számos nő van a darabban, nemcsak a hatalom alakítói, de szolgálói is, ugyanakkor mégis posztfeminista állításokat tesz a nemek feletti emberiről.

Erzsébetnek a saját hatalma a börtön, ahonnan nem tud kilépni, bár királyi "rezidenciája" mintha a világ urává avatná (talán Hitler Alpokra néző Sasfészke ihlette a súlyos képeket), Máriának a saját dühe, kevélysége fogságának oka. Közös téren kellene osztozniuk. Fojtó bergmani összezártság, egymástól való függés, teljes szabadsághiány.

Bergmani a két főszereplővel való nézői kapcsolatunk is: a rendező állandó, feszült "közelieket" teremt a két hatalmas erejű színésznővel, Szandtner Annával és Hámori Gabriellával. Arcuk meztelen, kiszolgáltatott. A démonok itt ki-be sétálnak, mert Gáspár Ildikó rendező finom színházi eszközei a láthatatlant is láthatóvá teszik, a lélek legbelső, a hatalom legtitkosabb, kiismerhetetlen folyamatait, az értelmezhetetlen királyi hangsúlyokat. Az előadás, miközben lefegyverzően mesél egy történetet, folyamatos figyelmeztetés, ébrentartás, tanulás az emberiről.

Örkény Színház, május 17.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.