Színház

Schiller: Stuart Mária

  • Tompa Andrea
  • 2014. június 22.

Színház

A két versengő, egymást kiegészítő, de egymással hadban álló nőt, a fogoly skót királynőt és az uralkodó angolt egy térbe zárja az előadás. Szimbolikusan és fizikailag is.

Mintha a másik iránti megvetés, irigység, düh és pusztító gyűlölet olyan fogság volna mindenki számára, amiből nem lehet kilépni. Mindketten beszűkült tudatállapotban vergődnek, ezt a szűkséget fogalmazza az előadás tágas képekben, gazdag térben, egyedülálló fényvilágban (tér: Kálmán Eszter).

Az előadás nemcsak színházilag, egyedi teatralitásával, de szellemileg-gondolatilag is rendkívül gazdag, felkavaró és mégis közvetlen, játékos. Örökidejű és véresen mai, hiszen egyik nagy kérdése, hogy a gyűlölettel minek kéne szembeállnia, hogyan kell rá válaszolni. Mert ez a Stuart a gyűlölet önpusztító erejéről beszél. Intelligensen gondolkodik a nőkről - és számos nő van a darabban, nemcsak a hatalom alakítói, de szolgálói is, ugyanakkor mégis posztfeminista állításokat tesz a nemek feletti emberiről.

Erzsébetnek a saját hatalma a börtön, ahonnan nem tud kilépni, bár királyi "rezidenciája" mintha a világ urává avatná (talán Hitler Alpokra néző Sasfészke ihlette a súlyos képeket), Máriának a saját dühe, kevélysége fogságának oka. Közös téren kellene osztozniuk. Fojtó bergmani összezártság, egymástól való függés, teljes szabadsághiány.

Bergmani a két főszereplővel való nézői kapcsolatunk is: a rendező állandó, feszült "közelieket" teremt a két hatalmas erejű színésznővel, Szandtner Annával és Hámori Gabriellával. Arcuk meztelen, kiszolgáltatott. A démonok itt ki-be sétálnak, mert Gáspár Ildikó rendező finom színházi eszközei a láthatatlant is láthatóvá teszik, a lélek legbelső, a hatalom legtitkosabb, kiismerhetetlen folyamatait, az értelmezhetetlen királyi hangsúlyokat. Az előadás, miközben lefegyverzően mesél egy történetet, folyamatos figyelmeztetés, ébrentartás, tanulás az emberiről.

Örkény Színház, május 17.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.