Színház

Nem szabad

Színház

Művészettörténeti dokumentumszínházra gyűlt a közönség a Müszi titokzatos tereiben, ahol a megnyitót maga a híres művelődéspolitikus, Klebelsberg Kunó tartotta. Aztán rögvest ugrunk is egyet az időben, hogy passzoljon a játékidő: 1918–19-et írtunk. Miközben Gerevich miniszter a sajátos magyar modern művészetről és a nacionalista kultúrpolitika előnyeiről papol, a Képzőművészeti Tanács elnökéhez írt nyílt levelet olvassák fel, majd megint mások a progresszív, franciás szellemű Képzőművészek Új Társaságáról beszélnek. Folytonos déjà vu, sokszor nehéz eldönteni, hogy a korabeli dokumentumszövegek nem a máról szólnak-e véletlenül. Újabb ugrás után a tér-idő már az 1928 és 32 közötti évek Magyarországa, amikor a Képzőművészeti Főiskola konzervatív fordulata után az addigi reformoknak nyoma sem marad.

Az előadás nemcsak megmutatta a hivatalos kultúrpolitika és az újító művészet közötti vitákat és ezek szereplőit, de kreatív ábrázolásukkal igyekezett a háttérmechanizmusokat is illusztrálni. Így az egyébként egészen ügyes, esetenként brillírozó színészek mellett az előadás szereplőjévé lett egy-egy antré erejéig Beke László művészettörténész, Jovánovics György szobrász és Birkás Ákos festő. Televíziós talkshow, kiáltvány vagy épp propagandisztikus kórusművek mélyítették a nézők tudását és teremtettek furcsa atmoszférájú hangulatot. Székely Kriszta rendező és Szabó-Székely Ármin dramaturg ötletes koncepcióját csak azért kárhoztatjuk, mert nem rögtön sorozatot terveztek, pedig simán beülnénk a következő részre.

Off-Biennále, Müszi, május 28.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.