Színház

Nem szabad

Színház

Művészettörténeti dokumentumszínházra gyűlt a közönség a Müszi titokzatos tereiben, ahol a megnyitót maga a híres művelődéspolitikus, Klebelsberg Kunó tartotta. Aztán rögvest ugrunk is egyet az időben, hogy passzoljon a játékidő: 1918–19-et írtunk. Miközben Gerevich miniszter a sajátos magyar modern művészetről és a nacionalista kultúrpolitika előnyeiről papol, a Képzőművészeti Tanács elnökéhez írt nyílt levelet olvassák fel, majd megint mások a progresszív, franciás szellemű Képzőművészek Új Társaságáról beszélnek. Folytonos déjà vu, sokszor nehéz eldönteni, hogy a korabeli dokumentumszövegek nem a máról szólnak-e véletlenül. Újabb ugrás után a tér-idő már az 1928 és 32 közötti évek Magyarországa, amikor a Képzőművészeti Főiskola konzervatív fordulata után az addigi reformoknak nyoma sem marad.

Az előadás nemcsak megmutatta a hivatalos kultúrpolitika és az újító művészet közötti vitákat és ezek szereplőit, de kreatív ábrázolásukkal igyekezett a háttérmechanizmusokat is illusztrálni. Így az egyébként egészen ügyes, esetenként brillírozó színészek mellett az előadás szereplőjévé lett egy-egy antré erejéig Beke László művészettörténész, Jovánovics György szobrász és Birkás Ákos festő. Televíziós talkshow, kiáltvány vagy épp propagandisztikus kórusművek mélyítették a nézők tudását és teremtettek furcsa atmoszférájú hangulatot. Székely Kriszta rendező és Szabó-Székely Ármin dramaturg ötletes koncepcióját csak azért kárhoztatjuk, mert nem rögtön sorozatot terveztek, pedig simán beülnénk a következő részre.

Off-Biennále, Müszi, május 28.

Figyelmébe ajánljuk

Ungvári Tamás: A dandyt elfogadom

  • Urfi Péter

Teljesen legális, belügyi bárcával vártak a legszebb lányok – dicsekedett az író, fordító majd' tíz évvel ezelőtt, amikor egy fotó történetét is alaposan körbejárta Urfi Péter kérdésére. Idézzük fel az Ungvári Tamással készült interjút egy 2016-os lapszámból!

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.