Tánc

Ma•Ze: Budarats

  • - sisso -
  • 2017. október 28.

Színház

Dzsumbuj című előadásuk legalább annyira volt felszabadító, amennyire az ugyanezen az estén bemutatott Kuzmits bénítóan közhelyes. Kész érzelmi és esztétikai hullámvasutat jártunk be a két bemutató között, amelyek tematikailag összefüggnek ugyan, hiszen a városi létről szólnak – a metropolisz ritmusáról, dinamikájáról, legendáiról, drámáiról –, mégis önálló darabok. A közös szenvedély és bátorság, amivel Nagy Emese, Simet Jessica és Várnagy Kristóf nekilendül a valóságnak, inkább a húszperces Dzsumbujban manifesztálódott, ezért erről érdemes többet írni.

Felfedezhető a darabban Ohad Naharin mozgásnyelve, a híres „gaga”, tetten érhető benne az improvizáció öröme, az együtt rezdülés eufóriája, és nem zavarja meg semmilyen kötelező koreográfiához való igazodás. Nyilván azért is van így, mert Jónás Vera énekes, dalszerző és Csizmás András dj (Freakin’ Disco) élőben nyomják a táncosok talpa alá a zenét. A táncfolyam szintén azt az illúziót kelti, mintha a mozgás ott és akkor születne. A néző látja a zenét, hallja a táncot és belekerül a dzsumbujba. Ettől függetlenül nem a radikális mellérendelés uralkodik a színpadon: változó, hogy kinek mennyire testre szabott az a mozdulatrendszer, ami ebből a sok ötletből kialakult. Amikor viszont a végén, a partijelenetben megjelennek a Táncművészeti Egyetem modern tagozatának hallgatói és a Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakközépiskola növendékei, hogy tömeget alkossanak, akkor abszolút jól koordinált és egységes lesz az előadás. Úgy tűnik, hogy a kortárs tánc új, izgalmas témája lett az elektronikus diszkó, mint élettér.

Trafó, szeptember 22.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.