Tánc

Ma•Ze: Budarats

  • - sisso -
  • 2017. október 28.

Színház

Dzsumbuj című előadásuk legalább annyira volt felszabadító, amennyire az ugyanezen az estén bemutatott Kuzmits bénítóan közhelyes. Kész érzelmi és esztétikai hullámvasutat jártunk be a két bemutató között, amelyek tematikailag összefüggnek ugyan, hiszen a városi létről szólnak – a metropolisz ritmusáról, dinamikájáról, legendáiról, drámáiról –, mégis önálló darabok. A közös szenvedély és bátorság, amivel Nagy Emese, Simet Jessica és Várnagy Kristóf nekilendül a valóságnak, inkább a húszperces Dzsumbujban manifesztálódott, ezért erről érdemes többet írni.

Felfedezhető a darabban Ohad Naharin mozgásnyelve, a híres „gaga”, tetten érhető benne az improvizáció öröme, az együtt rezdülés eufóriája, és nem zavarja meg semmilyen kötelező koreográfiához való igazodás. Nyilván azért is van így, mert Jónás Vera énekes, dalszerző és Csizmás András dj (Freakin’ Disco) élőben nyomják a táncosok talpa alá a zenét. A táncfolyam szintén azt az illúziót kelti, mintha a mozgás ott és akkor születne. A néző látja a zenét, hallja a táncot és belekerül a dzsumbujba. Ettől függetlenül nem a radikális mellérendelés uralkodik a színpadon: változó, hogy kinek mennyire testre szabott az a mozdulatrendszer, ami ebből a sok ötletből kialakult. Amikor viszont a végén, a partijelenetben megjelennek a Táncművészeti Egyetem modern tagozatának hallgatói és a Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakközépiskola növendékei, hogy tömeget alkossanak, akkor abszolút jól koordinált és egységes lesz az előadás. Úgy tűnik, hogy a kortárs tánc új, izgalmas témája lett az elektronikus diszkó, mint élettér.

Trafó, szeptember 22.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.