rés a présen

A feltétel nélküli szolidaritás drámája

Uray Péter rendező

  • rés a présen
  • 2017. október 28.

Színház

rés a présen: Egyenes út vezetett a színháztól a cirkuszhoz?

Uray Péter: A színház világához és a cirkuszművészethez is a mozgáson keresztül vezetett az utam. Pantomimművészként kerültem annak idején kapcsolatba az akkori Artistaképző Intézettel, ahol a boldog emlékű Aszalós Károlynak és Kovács Gyulának köszönhettem, hogy betekintést nyerhettem az artisták munkájába. A színházi munkáimban a csönd, az ember jelenléte a térben, a kialakuló viszonyrendszer bonyolult változásai és az alkotás szabadsága iránti vágy vezettek mindig is. Ezen belül az artisták magával ragadó világa, a cirkuszművészet varázslata is szeretett területnek számított a pályám során.

rap: Miért a Rómeó és Júliát választotta, és hogyan lehetett átültetni Shakespeare-t a manézsba?

UP: Egy 2013-as vilniusi rendezésem formai világa adott ötletet ahhoz, hogy ezt a gyönyörű szerelmi drámát megpróbáljam artistákkal is eljátszatni egy különleges, cirkusz-színházi előadás keretein belül. A zsánerszámok (kínai rúd, gumiasztal, levegőszámok, erőemelő és dobószámok stb.) adják az előadás kiemelt pillanatait, míg a történetmesélés a mozgásszínház több helyről táplálkozó eszköztára (mozgásművészet, gesztusszínház, kontakttechnikák, akciótervezés, harcművészeti elemek stb.) segítségével kerül a nézők elé. Az előadás csak mozgásra, zenére (élő és felvételről hallható zenékre) épülő, feszes dramaturgiai szerkesztésű játék.

rap: Kikkel és hogyan készült az előadás?

UP: A Baross Imre Artistaképző növendékeivel 2016 kora nyarán mutattuk be először, akkor még vizsgaelőadásként az első verziót. A fiatalok részvétele a próbafolyamatban azt sugallta, hogy önálló előadásként is érdemes lenne foglalkoznunk a darabbal. Nem volt könnyű munka. Mire a mostani bemutató elkészült, s a Kisvárdai Fesztiválon, a Szarvasi Vízi Színházban, a Fővárosi Nagycirkuszban, illetve a Sziget Fesztiválon sikerrel lefutottak az előadások, már egy komoly, izgalmas társulatot láthattunk magunk előtt.

rap: Kiknek ajánlaná az előadást?

UP: Hatéves kortól már bárkinek, hiszen a mozgásnak, a látványnak és a zene különleges világának köszönhetően a befogadói élmény alapvetően érzéki alapú. Rendkívül izgalmas kísérletnek érzem azt, hogy a mostani előadás-sorozat kifejezetten fiataloknak, a középiskolás és egyetemi korosztálynak szól majd. Shakespeare Rómeó és Júliája a szerelem mindenhatóságának, a kettőjüket körülvevő világ, az „apák világának”, a gyűlölet elfogadhatatlanságának és a feltétel nélküli szolidaritásnak a drámája. Azok a fiatalok, akikkel az előadásunk közönségeként találkozhatunk majd, a játszók kortársai lesznek. A produkciók után minden esetben rendhagyó irodalom­órára hívjuk meg nézőinket, ahol Nádasdy Ádám egyetemi tanár, költő, műfordító, Kállay Géza egyetemi tanár, irodalomtörténész, nyelvész, Kiss József színész, rendező, dramaturg, Marosi Antal újságíró és jómagam leszünk az előadók.

rap: Mikor és hol lesz látható az előadás?

UP: A cirkusz-színházi előadások a Fővárosi Nagycirkuszban tekinthetők meg 2017. október 2. és 6. között, délután 3 órai kezdettel.

rap: Milyen más munkáival találkozhatunk még az évadban, illetve a következő évadban?

UP: Korábban már rendeztem Hamletet mozgás­színházi előadásként a sepsiszentgyörgyi M Studio színészeinek. Most ismét fontossá vált a darab a számomra. Az évad második felében mutatjuk be, javarészt a most ötödéves gyakorlatukat töltő kaposvári színészosztályom tagjainak részvételével.

rap: Melyik cirkuszi szám áll a legközelebb önhöz?

UP: Mindegyik! Az előadó képességein, színpadi jelenlétén, kisugárzásán múlik, hogy el tud-e varázsolni, vagy sem. Ha igen, akkor azt a számot, amiben megmutatkozik, már menthetetlenül a magaménak fogom érezni.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.