rés a présen

A feltétel nélküli szolidaritás drámája

Uray Péter rendező

  • rés a présen
  • 2017. október 28.

Színház

rés a présen: Egyenes út vezetett a színháztól a cirkuszhoz?

Uray Péter: A színház világához és a cirkuszművészethez is a mozgáson keresztül vezetett az utam. Pantomimművészként kerültem annak idején kapcsolatba az akkori Artistaképző Intézettel, ahol a boldog emlékű Aszalós Károlynak és Kovács Gyulának köszönhettem, hogy betekintést nyerhettem az artisták munkájába. A színházi munkáimban a csönd, az ember jelenléte a térben, a kialakuló viszonyrendszer bonyolult változásai és az alkotás szabadsága iránti vágy vezettek mindig is. Ezen belül az artisták magával ragadó világa, a cirkuszművészet varázslata is szeretett területnek számított a pályám során.

rap: Miért a Rómeó és Júliát választotta, és hogyan lehetett átültetni Shakespeare-t a manézsba?

UP: Egy 2013-as vilniusi rendezésem formai világa adott ötletet ahhoz, hogy ezt a gyönyörű szerelmi drámát megpróbáljam artistákkal is eljátszatni egy különleges, cirkusz-színházi előadás keretein belül. A zsánerszámok (kínai rúd, gumiasztal, levegőszámok, erőemelő és dobószámok stb.) adják az előadás kiemelt pillanatait, míg a történetmesélés a mozgásszínház több helyről táplálkozó eszköztára (mozgásművészet, gesztusszínház, kontakttechnikák, akciótervezés, harcművészeti elemek stb.) segítségével kerül a nézők elé. Az előadás csak mozgásra, zenére (élő és felvételről hallható zenékre) épülő, feszes dramaturgiai szerkesztésű játék.

rap: Kikkel és hogyan készült az előadás?

UP: A Baross Imre Artistaképző növendékeivel 2016 kora nyarán mutattuk be először, akkor még vizsgaelőadásként az első verziót. A fiatalok részvétele a próbafolyamatban azt sugallta, hogy önálló előadásként is érdemes lenne foglalkoznunk a darabbal. Nem volt könnyű munka. Mire a mostani bemutató elkészült, s a Kisvárdai Fesztiválon, a Szarvasi Vízi Színházban, a Fővárosi Nagycirkuszban, illetve a Sziget Fesztiválon sikerrel lefutottak az előadások, már egy komoly, izgalmas társulatot láthattunk magunk előtt.

rap: Kiknek ajánlaná az előadást?

UP: Hatéves kortól már bárkinek, hiszen a mozgásnak, a látványnak és a zene különleges világának köszönhetően a befogadói élmény alapvetően érzéki alapú. Rendkívül izgalmas kísérletnek érzem azt, hogy a mostani előadás-sorozat kifejezetten fiataloknak, a középiskolás és egyetemi korosztálynak szól majd. Shakespeare Rómeó és Júliája a szerelem mindenhatóságának, a kettőjüket körülvevő világ, az „apák világának”, a gyűlölet elfogadhatatlanságának és a feltétel nélküli szolidaritásnak a drámája. Azok a fiatalok, akikkel az előadásunk közönségeként találkozhatunk majd, a játszók kortársai lesznek. A produkciók után minden esetben rendhagyó irodalom­órára hívjuk meg nézőinket, ahol Nádasdy Ádám egyetemi tanár, költő, műfordító, Kállay Géza egyetemi tanár, irodalomtörténész, nyelvész, Kiss József színész, rendező, dramaturg, Marosi Antal újságíró és jómagam leszünk az előadók.

rap: Mikor és hol lesz látható az előadás?

UP: A cirkusz-színházi előadások a Fővárosi Nagycirkuszban tekinthetők meg 2017. október 2. és 6. között, délután 3 órai kezdettel.

rap: Milyen más munkáival találkozhatunk még az évadban, illetve a következő évadban?

UP: Korábban már rendeztem Hamletet mozgás­színházi előadásként a sepsiszentgyörgyi M Studio színészeinek. Most ismét fontossá vált a darab a számomra. Az évad második felében mutatjuk be, javarészt a most ötödéves gyakorlatukat töltő kaposvári színészosztályom tagjainak részvételével.

rap: Melyik cirkuszi szám áll a legközelebb önhöz?

UP: Mindegyik! Az előadó képességein, színpadi jelenlétén, kisugárzásán múlik, hogy el tud-e varázsolni, vagy sem. Ha igen, akkor azt a számot, amiben megmutatkozik, már menthetetlenül a magaménak fogom érezni.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.