rés a présen

A feltétel nélküli szolidaritás drámája

Uray Péter rendező

  • rés a présen
  • 2017. október 28.

Színház

rés a présen: Egyenes út vezetett a színháztól a cirkuszhoz?

Uray Péter: A színház világához és a cirkuszművészethez is a mozgáson keresztül vezetett az utam. Pantomimművészként kerültem annak idején kapcsolatba az akkori Artistaképző Intézettel, ahol a boldog emlékű Aszalós Károlynak és Kovács Gyulának köszönhettem, hogy betekintést nyerhettem az artisták munkájába. A színházi munkáimban a csönd, az ember jelenléte a térben, a kialakuló viszonyrendszer bonyolult változásai és az alkotás szabadsága iránti vágy vezettek mindig is. Ezen belül az artisták magával ragadó világa, a cirkuszművészet varázslata is szeretett területnek számított a pályám során.

rap: Miért a Rómeó és Júliát választotta, és hogyan lehetett átültetni Shakespeare-t a manézsba?

UP: Egy 2013-as vilniusi rendezésem formai világa adott ötletet ahhoz, hogy ezt a gyönyörű szerelmi drámát megpróbáljam artistákkal is eljátszatni egy különleges, cirkusz-színházi előadás keretein belül. A zsánerszámok (kínai rúd, gumiasztal, levegőszámok, erőemelő és dobószámok stb.) adják az előadás kiemelt pillanatait, míg a történetmesélés a mozgásszínház több helyről táplálkozó eszköztára (mozgásművészet, gesztusszínház, kontakttechnikák, akciótervezés, harcművészeti elemek stb.) segítségével kerül a nézők elé. Az előadás csak mozgásra, zenére (élő és felvételről hallható zenékre) épülő, feszes dramaturgiai szerkesztésű játék.

rap: Kikkel és hogyan készült az előadás?

UP: A Baross Imre Artistaképző növendékeivel 2016 kora nyarán mutattuk be először, akkor még vizsgaelőadásként az első verziót. A fiatalok részvétele a próbafolyamatban azt sugallta, hogy önálló előadásként is érdemes lenne foglalkoznunk a darabbal. Nem volt könnyű munka. Mire a mostani bemutató elkészült, s a Kisvárdai Fesztiválon, a Szarvasi Vízi Színházban, a Fővárosi Nagycirkuszban, illetve a Sziget Fesztiválon sikerrel lefutottak az előadások, már egy komoly, izgalmas társulatot láthattunk magunk előtt.

rap: Kiknek ajánlaná az előadást?

UP: Hatéves kortól már bárkinek, hiszen a mozgásnak, a látványnak és a zene különleges világának köszönhetően a befogadói élmény alapvetően érzéki alapú. Rendkívül izgalmas kísérletnek érzem azt, hogy a mostani előadás-sorozat kifejezetten fiataloknak, a középiskolás és egyetemi korosztálynak szól majd. Shakespeare Rómeó és Júliája a szerelem mindenhatóságának, a kettőjüket körülvevő világ, az „apák világának”, a gyűlölet elfogadhatatlanságának és a feltétel nélküli szolidaritásnak a drámája. Azok a fiatalok, akikkel az előadásunk közönségeként találkozhatunk majd, a játszók kortársai lesznek. A produkciók után minden esetben rendhagyó irodalom­órára hívjuk meg nézőinket, ahol Nádasdy Ádám egyetemi tanár, költő, műfordító, Kállay Géza egyetemi tanár, irodalomtörténész, nyelvész, Kiss József színész, rendező, dramaturg, Marosi Antal újságíró és jómagam leszünk az előadók.

rap: Mikor és hol lesz látható az előadás?

UP: A cirkusz-színházi előadások a Fővárosi Nagycirkuszban tekinthetők meg 2017. október 2. és 6. között, délután 3 órai kezdettel.

rap: Milyen más munkáival találkozhatunk még az évadban, illetve a következő évadban?

UP: Korábban már rendeztem Hamletet mozgás­színházi előadásként a sepsiszentgyörgyi M Studio színészeinek. Most ismét fontossá vált a darab a számomra. Az évad második felében mutatjuk be, javarészt a most ötödéves gyakorlatukat töltő kaposvári színészosztályom tagjainak részvételével.

rap: Melyik cirkuszi szám áll a legközelebb önhöz?

UP: Mindegyik! Az előadó képességein, színpadi jelenlétén, kisugárzásán múlik, hogy el tud-e varázsolni, vagy sem. Ha igen, akkor azt a számot, amiben megmutatkozik, már menthetetlenül a magaménak fogom érezni.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

Kamukéró

A lakástámogatási program a Fidesz-kormányok nagy találmánya. Ha az embereknek nincs pénzük lakást venni, akkor adjunk nekik támogatott hitelt – nagyjából ez a minta huszonöt éve.

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.

Nemtelen helyzetben

Egy hónapja éhségsztrájkol a vizsgálati fogságban Budapesten a német szélsőbaloldali aktivista, Maja T. A német média kifogásolja az ellene folyó eljárás és fogva tartásának körülményeit.