rés a présen

A feltétel nélküli szolidaritás drámája

Uray Péter rendező

  • rés a présen
  • 2017. október 28.

Színház

rés a présen: Egyenes út vezetett a színháztól a cirkuszhoz?

Uray Péter: A színház világához és a cirkuszművészethez is a mozgáson keresztül vezetett az utam. Pantomimművészként kerültem annak idején kapcsolatba az akkori Artistaképző Intézettel, ahol a boldog emlékű Aszalós Károlynak és Kovács Gyulának köszönhettem, hogy betekintést nyerhettem az artisták munkájába. A színházi munkáimban a csönd, az ember jelenléte a térben, a kialakuló viszonyrendszer bonyolult változásai és az alkotás szabadsága iránti vágy vezettek mindig is. Ezen belül az artisták magával ragadó világa, a cirkuszművészet varázslata is szeretett területnek számított a pályám során.

rap: Miért a Rómeó és Júliát választotta, és hogyan lehetett átültetni Shakespeare-t a manézsba?

UP: Egy 2013-as vilniusi rendezésem formai világa adott ötletet ahhoz, hogy ezt a gyönyörű szerelmi drámát megpróbáljam artistákkal is eljátszatni egy különleges, cirkusz-színházi előadás keretein belül. A zsánerszámok (kínai rúd, gumiasztal, levegőszámok, erőemelő és dobószámok stb.) adják az előadás kiemelt pillanatait, míg a történetmesélés a mozgásszínház több helyről táplálkozó eszköztára (mozgásművészet, gesztusszínház, kontakttechnikák, akciótervezés, harcművészeti elemek stb.) segítségével kerül a nézők elé. Az előadás csak mozgásra, zenére (élő és felvételről hallható zenékre) épülő, feszes dramaturgiai szerkesztésű játék.

rap: Kikkel és hogyan készült az előadás?

UP: A Baross Imre Artistaképző növendékeivel 2016 kora nyarán mutattuk be először, akkor még vizsgaelőadásként az első verziót. A fiatalok részvétele a próbafolyamatban azt sugallta, hogy önálló előadásként is érdemes lenne foglalkoznunk a darabbal. Nem volt könnyű munka. Mire a mostani bemutató elkészült, s a Kisvárdai Fesztiválon, a Szarvasi Vízi Színházban, a Fővárosi Nagycirkuszban, illetve a Sziget Fesztiválon sikerrel lefutottak az előadások, már egy komoly, izgalmas társulatot láthattunk magunk előtt.

rap: Kiknek ajánlaná az előadást?

UP: Hatéves kortól már bárkinek, hiszen a mozgásnak, a látványnak és a zene különleges világának köszönhetően a befogadói élmény alapvetően érzéki alapú. Rendkívül izgalmas kísérletnek érzem azt, hogy a mostani előadás-sorozat kifejezetten fiataloknak, a középiskolás és egyetemi korosztálynak szól majd. Shakespeare Rómeó és Júliája a szerelem mindenhatóságának, a kettőjüket körülvevő világ, az „apák világának”, a gyűlölet elfogadhatatlanságának és a feltétel nélküli szolidaritásnak a drámája. Azok a fiatalok, akikkel az előadásunk közönségeként találkozhatunk majd, a játszók kortársai lesznek. A produkciók után minden esetben rendhagyó irodalom­órára hívjuk meg nézőinket, ahol Nádasdy Ádám egyetemi tanár, költő, műfordító, Kállay Géza egyetemi tanár, irodalomtörténész, nyelvész, Kiss József színész, rendező, dramaturg, Marosi Antal újságíró és jómagam leszünk az előadók.

rap: Mikor és hol lesz látható az előadás?

UP: A cirkusz-színházi előadások a Fővárosi Nagycirkuszban tekinthetők meg 2017. október 2. és 6. között, délután 3 órai kezdettel.

rap: Milyen más munkáival találkozhatunk még az évadban, illetve a következő évadban?

UP: Korábban már rendeztem Hamletet mozgás­színházi előadásként a sepsiszentgyörgyi M Studio színészeinek. Most ismét fontossá vált a darab a számomra. Az évad második felében mutatjuk be, javarészt a most ötödéves gyakorlatukat töltő kaposvári színészosztályom tagjainak részvételével.

rap: Melyik cirkuszi szám áll a legközelebb önhöz?

UP: Mindegyik! Az előadó képességein, színpadi jelenlétén, kisugárzásán múlik, hogy el tud-e varázsolni, vagy sem. Ha igen, akkor azt a számot, amiben megmutatkozik, már menthetetlenül a magaménak fogom érezni.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.