Megszűnik a kulturális tao, a kormány dönt majd a támogatás elosztásáról

  • narancs.hu
  • 2018. október 25.

Színház

De semmi ok a pánikra, a látványsportok hasonló támogatása megmarad.

Jelenlegi formájában megszűnik a kulturális tao-támogatás –  jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a kormányinfón.

„A kormány áttekintette a tao-támogatások rendszerét és arra jutottunk, hogy a kulturális területen jelentős visszaélések voltak, ezért új támogatási rendszert szeretnénk bevezetni. Az eddigi ráfordítások nem csökkennek, az eddigi forrásokat a kormány jövőre is biztosítja, de nem ebben a formában, nem ebben a rendszerben” – közölte a miniszter.

A színházak eddig a jegybevételük 80 százaléka erejéig az intézményeket támogató cégek társasági adójából származó forrással egészíthették ki éves büdzséjüket.

A rendszer bevezetésével egy időben a fenntartók a várható tao-bevételek mértékében csökkentették a működési támogatásokat, vagy ugyanannyival növelték a bérleti díjak összegét.

Vagyis a tao nem pluszbevételt jelentett a színházak számára, hanem a költségvetés kiegészítésére szolgált.

Egyelőre nem világos, milyen változást eszközöl majd a kormány. Úgy tudni, többféle tervezet van van a kormány előtt az előadó-művészeti szervezetek támogatásáról. Ezek egyike szerint az eddig a jegyeladások után, a kormánytól függetlenül a cégek társasági adójából igényelhető összeg kiutalásáról a jövőben az Emberi Erőforrások Minisztériuma fog dönteni. Így a minisztériumhoz kerülne az erről szóló pályázatok felügyeleti és elbírálási joga. Gulyás elismerte, hogy van ilyen javaslat: „az lenne a jó, ha a kormány döntene”.

Gulyás a döntést azzal indokolta, hogy a kulturális szférába kerülő, nagyjából 35 milliárdos összeget egyrészt „egyenlőtlenül” osztották el, másrészt voltak visszaélések. „A forrást nem kívánjuk csökkenteni, de az lenne a jó, ha pályázati formában vagy egyéb világos, megismerhető szempontok alapján döntene róla az Emmi.”

Gulyás az említett visszásságokat persze nem részletezte.

A kultúr-tao megszüntetése a kiemelt színházakat, független társulatokat, valamint a magánszínházakat érintheti a leginkább.

A miniszter leszögezte: az intézkedés nem része a kultúrharcnak, „Mert semmilyen kultúrharcban nem vagyunk érdekeltek, azt nem támogatjuk, károsnak tartjuk, még akkor sem, ha ilyen kezdeményezések a mi oldalunkon vagy a mi oldalunkhoz köthető személyek által is elhangzottak.”

Hozzátette: „A kulturális támogatás nem politikai alapon történik.”

Gulyás azonban még mielőtt bárki megijedt volna, mindenkit megnyugtatott: a látványsportok felé érkező támogatásokban természetesen semmilyen visszaélés nem történt. Így azok elosztásán nem változtatnak.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.