Színház

Ők lehelnek életet a nőbe

Háy János: A lány, aki hozott lélekből dolgozott

Színház

Amikor létrejön és kiteljesedik egy új élet, az valójában inkább a szülőktől, esetleg a tágabb szociális környezettől kapott motívumok és minták újrarendeződése – legalábbis nagyon így fest Háy János novelláiból, melyeket akár „sorvezetőként” is olvashatunk arra nézvést, hogyan nem kellene élni. A lány, aki hozott lélekből dolgozott főhőse például anyai mintára olyan férfihez megy feleségül, akit nem szeret és akivel örömtelen a szex, apai mintára pedig a problémáktól való menekülés legradikálisabb módját választja.

A novellából készült előadásban, melyet a Nézőművészeti Kft. mutatott be a Szkénében, talán még nyomasztóbban, szájbarágósabban kidomborodik, hogy nem az számít, miben különbözünk a szüleinktől, hanem az, ami hasonló bennünk. Egyrészt a rendező, Szabó Máté él azzal a kézenfekvő megoldással, hogy bizonyos szerepeket ugyanazokkal a színészekkel játszat: Moldvai Kiss Andrea a Nő és saját anyja is, Mucsi Zoltán pedig apa, férj, szerető – és terapeuta. Másrészt ez utóbbi alak, a Pszichológus erősen rátelepszik az előadásra szarkasztikus, az-a-tanulság-hogy-nincs-tanulság látásmódjával, kissé kioktató modorával együtt.

Sőt igazából ő a főszereplő: míg a novellában sokáig nem derül ki, hogy valójában ki az elbeszélő, itt az egész előadás arra a szituációra épül, amiben a Pszichológus beszélget/vallomást tesz a Nyomozónak, és a Nő életéről mesél. Karaktere is sokkal kidolgozottabb, nem az a háttérbe húzódó, objektív narrátor alkat, mondjuk egy ilyen szerepre nem is Mucsi Zoltánt kérték volna fel. Szándékosan elejtett megjegyzéseiből az ő életéről is sok minden kiderül, de leginkább az a módszere emlékezetes, amivel általános életbölcsességet farigcsál mindenből, amire a nyomozó rácsodálkozik. Úgy ül tort a reménytelenségen, hogy ő maga sem kivétel. Mucsi otthonosan mozog a Háy-szövegekben, számomra már véglegesen ő testesíti meg ennek a világnak a nagybetűs és mindenkori Férfiját a tehetetlen alkoholistától a kéjesen lihegő alfahím szeretőig.

A Nyomozó alakját még inkább ki kellett színezni ahhoz, hogy az előadásban partnere – sőt valamiképpen méltó ellenfele – lehessen a cinikus terapeutának. A Kovács Krisztián által játszott alak az a fajta törekvő fiatalember, aki egyszerre profitált az élet iskolájából és a Közszolgálati Egyetemből. Sokat látott már, de még idealista és minden érdekli. Szomjasan hallgatja a Pszichológus szavait, de van benne valami szilárd meggyőződés, és mintha ezt az önérzetet rakná helyre mindig, amikor nyomozós mozdulattal megigazítja bőrdzsekijét.

A Nő alakjához nem tett hozzá semmit a rendező, s miután lényegében csak egy médiumon keresztül tud megszólalni – vagyis ha az elbeszélő pszichológus „szót ad” neki –, bár az ő története van a középpontban, ő maga a háttérben marad. Hiányzik szerepéből a mélység, az önreflexió lehetősége és az autonómia, amiből viszont a két másik szereplőnek bőven jutott. Ebben az előadásban a két férfi viszi a prímet, úgy is mondhatjuk, ők lehelnek életet a Nőbe, aki a színpadon is hátrébb ül. Kár, mert Moldvai Kiss Andrea, aki az életben egyébként Mucsi felesége, így inkább mintha csak elszenvedné ezt a reflektálatlan létezést, és emiatt hamisnak tűnnek a hangsúlyai. Még az is eszembe jut, hogy a Nő valójában nem is ilyen, hogy ő ebben a formában nem is létezik, csak a pszichológus fejében, aki a saját téziseinek igazolására hívta elő vagy értelmezte át páciense alakját. És akkor az is lehet, hogy az élet nem is ilyen (szörnyű).

Szépen vannak elrendezve és nincsenek túlhangsúlyozva a szerepek közötti váltások, árnyalatokból lehet tudni, ki beszél, Moldvai Kiss hangszíne például élesebb és fakóbb, attól függően, hogy anya vagy lánya. Néhol össze is mosódik, egybe is csúszik a narráció és a történet maga, és csak a második mondatból derül ki, hogy ki kit játszik épp, ami csak még jobban erősíti azt a feltevést, hogy az ember mindig saját anyja is, vagy hogy minden férfiban az apját keresi.

Ezzel már lényegében majdnem mindent elmondtunk a Szkéné produkciójáról, ami nem feltétlen baj, van annak a rendezői módszernek is létjogosultsága, ami a szövegre és a színészekre bízza az előadást, és színházi szempontból nem hagy túl sok megfejtenivalót, kortárs drámák esetében sűrűn alkalmazzák. A díszlet is csak jelzésszerű: műfű és néhány művirág az élethazugságoknak, három szék a színészeknek, akik főleg egy helyben ülnek: Kovács keresztbe fonja a mellén a karját, Moldvai Kiss hevesen gesztikulál a kezével, Mucsi hanyagul hátradől. Aztán van némi mozgás, főleg a (félre)dugás mozgatja meg a színészeket. Mégsem felolvasószínházban vagyunk.

Szkéné, szeptember 13.

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).