Színház

Ők lehelnek életet a nőbe

Háy János: A lány, aki hozott lélekből dolgozott

Színház

Amikor létrejön és kiteljesedik egy új élet, az valójában inkább a szülőktől, esetleg a tágabb szociális környezettől kapott motívumok és minták újrarendeződése – legalábbis nagyon így fest Háy János novelláiból, melyeket akár „sorvezetőként” is olvashatunk arra nézvést, hogyan nem kellene élni. A lány, aki hozott lélekből dolgozott főhőse például anyai mintára olyan férfihez megy feleségül, akit nem szeret és akivel örömtelen a szex, apai mintára pedig a problémáktól való menekülés legradikálisabb módját választja.

A novellából készült előadásban, melyet a Nézőművészeti Kft. mutatott be a Szkénében, talán még nyomasztóbban, szájbarágósabban kidomborodik, hogy nem az számít, miben különbözünk a szüleinktől, hanem az, ami hasonló bennünk. Egyrészt a rendező, Szabó Máté él azzal a kézenfekvő megoldással, hogy bizonyos szerepeket ugyanazokkal a színészekkel játszat: Moldvai Kiss Andrea a Nő és saját anyja is, Mucsi Zoltán pedig apa, férj, szerető – és terapeuta. Másrészt ez utóbbi alak, a Pszichológus erősen rátelepszik az előadásra szarkasztikus, az-a-tanulság-hogy-nincs-tanulság látásmódjával, kissé kioktató modorával együtt.

Sőt igazából ő a főszereplő: míg a novellában sokáig nem derül ki, hogy valójában ki az elbeszélő, itt az egész előadás arra a szituációra épül, amiben a Pszichológus beszélget/vallomást tesz a Nyomozónak, és a Nő életéről mesél. Karaktere is sokkal kidolgozottabb, nem az a háttérbe húzódó, objektív narrátor alkat, mondjuk egy ilyen szerepre nem is Mucsi Zoltánt kérték volna fel. Szándékosan elejtett megjegyzéseiből az ő életéről is sok minden kiderül, de leginkább az a módszere emlékezetes, amivel általános életbölcsességet farigcsál mindenből, amire a nyomozó rácsodálkozik. Úgy ül tort a reménytelenségen, hogy ő maga sem kivétel. Mucsi otthonosan mozog a Háy-szövegekben, számomra már véglegesen ő testesíti meg ennek a világnak a nagybetűs és mindenkori Férfiját a tehetetlen alkoholistától a kéjesen lihegő alfahím szeretőig.

A Nyomozó alakját még inkább ki kellett színezni ahhoz, hogy az előadásban partnere – sőt valamiképpen méltó ellenfele – lehessen a cinikus terapeutának. A Kovács Krisztián által játszott alak az a fajta törekvő fiatalember, aki egyszerre profitált az élet iskolájából és a Közszolgálati Egyetemből. Sokat látott már, de még idealista és minden érdekli. Szomjasan hallgatja a Pszichológus szavait, de van benne valami szilárd meggyőződés, és mintha ezt az önérzetet rakná helyre mindig, amikor nyomozós mozdulattal megigazítja bőrdzsekijét.

A Nő alakjához nem tett hozzá semmit a rendező, s miután lényegében csak egy médiumon keresztül tud megszólalni – vagyis ha az elbeszélő pszichológus „szót ad” neki –, bár az ő története van a középpontban, ő maga a háttérben marad. Hiányzik szerepéből a mélység, az önreflexió lehetősége és az autonómia, amiből viszont a két másik szereplőnek bőven jutott. Ebben az előadásban a két férfi viszi a prímet, úgy is mondhatjuk, ők lehelnek életet a Nőbe, aki a színpadon is hátrébb ül. Kár, mert Moldvai Kiss Andrea, aki az életben egyébként Mucsi felesége, így inkább mintha csak elszenvedné ezt a reflektálatlan létezést, és emiatt hamisnak tűnnek a hangsúlyai. Még az is eszembe jut, hogy a Nő valójában nem is ilyen, hogy ő ebben a formában nem is létezik, csak a pszichológus fejében, aki a saját téziseinek igazolására hívta elő vagy értelmezte át páciense alakját. És akkor az is lehet, hogy az élet nem is ilyen (szörnyű).

Szépen vannak elrendezve és nincsenek túlhangsúlyozva a szerepek közötti váltások, árnyalatokból lehet tudni, ki beszél, Moldvai Kiss hangszíne például élesebb és fakóbb, attól függően, hogy anya vagy lánya. Néhol össze is mosódik, egybe is csúszik a narráció és a történet maga, és csak a második mondatból derül ki, hogy ki kit játszik épp, ami csak még jobban erősíti azt a feltevést, hogy az ember mindig saját anyja is, vagy hogy minden férfiban az apját keresi.

Ezzel már lényegében majdnem mindent elmondtunk a Szkéné produkciójáról, ami nem feltétlen baj, van annak a rendezői módszernek is létjogosultsága, ami a szövegre és a színészekre bízza az előadást, és színházi szempontból nem hagy túl sok megfejtenivalót, kortárs drámák esetében sűrűn alkalmazzák. A díszlet is csak jelzésszerű: műfű és néhány művirág az élethazugságoknak, három szék a színészeknek, akik főleg egy helyben ülnek: Kovács keresztbe fonja a mellén a karját, Moldvai Kiss hevesen gesztikulál a kezével, Mucsi hanyagul hátradől. Aztán van némi mozgás, főleg a (félre)dugás mozgatja meg a színészeket. Mégsem felolvasószínházban vagyunk.

Szkéné, szeptember 13.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.