olvasópróba

Monodrámák hava

Színház

Az ünnepek alatt senki sem tart főpróbahetet, így érthető, hogy bemutatók tekintetében a decemberi premierdömping után a január mindig csendesebb. A monodrámákra, úgy tűnik, épp ilyenkor jut idő, így most ebből a műfajból válogatunk.

A Gólem Színházban Borgula András rendezésében a holokauszt emléknapjára előadás készül Galló Olga (1914–2004) lágernaplójából, a Tíz hónap Babilonból. Különlegessége, hogy Galló Olgát az unokája, Fullajtár Andrea személyesíti meg. Az ötlet egy tervezett könyvbemutatóból nőtte ki magát, ugyanis a napló teljes terjedelmében csak most januárban jelenik meg először a Magvető Tények és tanúk sorozatában. Ebből a kötetből és Galló Olga levelezéséből készül az előadás, amelynek A Tíz hónap Babilon-ügy címet adták. Főszereplője íróként, újságíróként kezdte pályáját, a Népszava tárcaírója volt, miután azonban megjárta Auschwitzot, majd Breslauban (Wrocław) a halálmenetből elrejtőzve átélte a város ostromát, nem tudott többé írni. A lágerben született naplóját húsz évig újraolvasni sem bírta, csak a hatvanas években döntött úgy, hogy ki fogja adni, azonban ez egyáltalán nem volt egyszerű. Ahogy Fullajtár Andrea egy interjúban elmondta, a szövegből ki kellett hagyni mindent, ami nem illett a korszak közbeszédébe, nem eshetett szó emberséges németről, sem embertelen magyarról vagy oroszról. Az 1978-as első kiadás csonkaságát jelzi, hogy az mindössze 162 oldal volt, míg a mostani közel 500 lesz. A monodráma-változat dramaturgja Solt Róbert, a látványt Simon Ferenc István tervezte. (Gólem Színház, január 27., 28.)

Szintén regényadaptáció a Legjobban a nőktől féltem című előadás is, amely Horváth András Dezső könyvéből készült. A forgatókönyvíróként (pl. #Sohavégetnemérős; Nagykarácsony) ismert szerző első regénye egy felnövéstörténet, amelyben 18 éves korától a harmincas éveiig kíséri főszereplője sorsát. Az indulás traumatikus: „egy napon belül elveszíti a szüzességét, és egy utcai verekedésben majdnem halálra késelik. A két élmény elválaszthatatlanul összekapcsolódik a fejében: egyszerre vágyik a szexre, de retteg is tőle” – szól a regény fülszövege. A kiútkeresést egy erősen terhelt apa-fiú kapcsolat is nehezíti.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.