Új hullám a bábművészetben

Ne csak a kezemet figyeljék!

Színház

Vitéz László, Süsü vagy Misi Mókus sikerei után új, progresszív bábosgeneráció munkáit követhetjük figyelemmel. Tagjai nagy lelkesedéssel dolgoznak a műfaj magasabb polcra emelésén.

Régi tévhit, hogy a bábművészet célközönsége a gyerekek - jóllehet nincs minőségi különbség színház és bábszínház között, és a bábszínházakban a gyermek- és ifjúsági előadások mellett olyan felnőtteknek szóló darabok is futnak, amelyek bármely élő színházi produkcióval felvehetik a versenyt. A téves általánosítás oka a változó minőségű előadások mellett az lehet, hogy a színházi műfajok közül a kicsik első élménye általában a bábhoz kötődik.

A bábművészet ősi műfaj, amely jelenleg erős átalakuláson megy keresztül - állítja Csizmadia Tibor rendező, a Magyar Színházi Társaság elnöke, aki több bábos osztályt is visz a Színház- és Filmművészeti Egyetemen (SZFE). A másik osztályvezető tanár Meczner János, a Budapest Bábszínház igazgatója, aki szerint egyre nagyobb hangsúly helyeződik a társművészetekkel való szoros kapcsolat kialakítására és a báb szerves beilleszkedésére. De e folyamat során a bábnak meg kell tartania autonóm mivoltát, mivel kiváló eszköze az absztrakt kifejezésmódnak. A báb és az élő színész színpadi találkozása izgalmas szituációkat hoz létre, a báb társává válik az embernek, konfliktusok, dialógusok keletkeznek közöttük. Meczner felfogásában a báb a színésztől elkülönülő lény, képzőművészeti alkotás, amely önmagát is képviseli a színpadon. A 20. században a klasszikus paravános illúziószínházat új irányzatok váltották fel, amelyekben a báb és az élő színész már egyenrangú félként jelenik meg.

Ennek megfelelően egyre több progresszív, újító produkció születik, amelyek nemcsak eszközhasználatukban vagy formájukban törekednek a másságra, de arra is odafigyelnek, hogy ne specifikus gyerek- vagy felnőttelőadások szülessenek, hanem egyaránt érvényesen szóljanak a különböző korosztályokhoz. Így nem lesz kínszenvedés anyának és apának sem, ha elviszik a gyerkőcöt, sőt alkalmasint gyerek nélkül sem fura beülni egy-egy bábelőadásra.

"Létezik egyfajta kettős beszéd a gyerekdarabokban" - jellemzi a jelenséget Fige Attila végzős bábszínházi rendező szakos hallgató. Fige ebben a szellemben készíti előadásait a Közép-Európa legnagyobb bábszínházaként számon tartott Budapest Bábszínházban, ahol a 2012/2013-as évadot fiatal rendezők premierjei nyitják, a hagyomány és megújulás jegyében. Így kerül műsorra Lúdas Matyi klasszikus története Tasnádi István átiratában, vagy a Pettson és Findusz meséi, amit a közkedvelt svéd író, Sven Nordqvist négy könyvéből Fekete Ádám dramaturg hallgató írt. A falu magának való, ezermester bolondja és szertelen cicája története élő színészi játék és babzsák bábok vegyítésével kerül színre. Bereczki Csilla rendezése letisztult látványvilágával, precíz koreográfiájával már a próbák során izgalmasnak tűnt. Fazekas Mihály meséjét pedig asztali bábjátékkal, rajzfilmes elemekkel ötvözve, egyszerre korhű és groteszk formában állítja színpadra Fige Attila, amelyben a díszlet a magyar motívumkincsből, míg az előadás zenéje a népdalok dallamvilágából építkezik. A fafejű, hátulról mozgatott (bunraku jellegű) bábok kicsit darkos jelleget kölcsönöznek az előadásnak, a Daumier-grafikák ihlette figurák mégsem válnak ijesztővé, egyik-másik még színésztársaira is hasonlít.

Bebábozódnak

Felnőtt tehát egy új generáció, amiben az SZFE-nek nagy szerepe van, hiszen nem olyan rég még csak a bábszínházak stúdiójában lehetett beletanulni a szakmába. A bábszínházakra ráfért a vérfrissítés, az új nemzedéknek pedig professzionális képzésre volt szüksége - idén ősszel az ötödik bábszínész és a második bábrendező osztályt indították el, és ma már az új művészgeneráció tanárként is jelen van a képzésben.

"Amikor '94-ben idekerültem, alig volt bábrendező, és azok is főleg idősebbek, akik a klasszikus bábtechnikákkal nagyszerű előadásokat készítettek. Az első lépés az volt, hogy sok olyan rendező kapott lehetőséget, akik nem bábosok, többek közt Mácsai Pál, Kovalik Balázs, Alföldi Róbert, Valló Péter és Jankovics Marcell. Ők a társulat színészi fejlődését segítették elő. A színház hatvanadik, jubileumi évadát már teljes egészében a fiatal bábrendezők vezetésével hozta létre az együttes. Csató Kata, Kuthy Ágnes, Tengely Gábor, Veres András és Schneider Jankó azóta már az ország számos színházában bizonyította tehetségét" - emlékszik a Budapest Bábszínház igazgatója.

Meczner és Csizmadia egyetért abban, hogy a báb pluszadottságot, -tudást jelent. De az alap ugyanaz: jó színésznek kell lenni. Bár az elsődleges cél az, hogy aki bábosztályban végez, ezen a területen is helyezkedjen el, a diákok között mégis többen élőszínházba vágynak. Ők ott is megállják a helyüket - mondták a tanárok.

Ellinger Edina viszont fanatikus bábosnak tartja magát. A színész szerint ebben a műfajban is a zsigeri dolgokról és a tehetségről van szó, hiába van eszköz a színész kezében. Nem ritka az sem, hogy egy alkotó több társművészetben is otthon van: a most végzős Mórocz Adriennek táncművészetis múltja is van, bábos és bábtalan előadásokban szerepel, miközben Fonogram-díjas zenekarával, a Boribonnal alkalmanként koncertezik is.

Jelenleg tizenhárom államilag támogatott bábszínház van Magyarországon, ami nem kevés, de a szakemberek szerint minden megyébe kellene legalább egy. Emellett persze szép számmal dolgoznak igényes független társulatok is szerte az országban. Mint minden más művészeti ágban, itt is folytonos kísérletezés zajlik, és a bábelőadások is reflektálnak a közegre, amelyben létrejönnek: problémafelvetéseik a mai gyerekeket alapvetően érintő kérdésekből születnek.

A magyarországi bábművészet még kétségkívül gyerekcipőben jár, nemcsak előadásainak célközönsége vagy a köztudatban elfoglalt helye miatt, hanem azért is, mert nem beszélhetünk karakteres, egyéni előadásmódokról, stílusirányzatokról, iskolákról. A világ bábtársulatai vagy bábszínházai egészen máshol tartanak, gondoljunk például Kentridge politikai bábszínházára, vagy akár a karakteres cseh és lengyel mezőnyre. De már most is számos külföldi meghívás, vendégjáték és a közönség érdeklődése bizonyítja, hogy jó irányba haladunk.


Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.