Csáki Judit

Már függöny sincs...

  • Csáki Judit
  • 2012. október 13.

Színház

Mármint a legtöbb színházban. És ez önmagában még nem is baj.

Felsorolok. Bemutatók a következő évadban, innen és onnan. Szerelem, ó!, Heldenplatz, Hippolyt, a lakáj, Mephisto, Tóték, Kurázsi mama és gyerekei, Chioggiai csetepaté, Feketeszárú cseresznye, Riport a Popfesztiválról, Az isten ostora, A velencei kalmár - mindenki talál kedvére valót, ugye. Pedig a rendezőket még nem is mondtam, de igazítom a fenti sorrendhez: Blaskó Balázs, Bagossy László, Eperjes Károly, Alföldi Róbert, Mácsai Pál, Zsótér Sándor, Rusznyák Gábor, Kerényi Imre, Török Ferenc, Vidnyánszky Attila, Mohácsi János.

Miközben a színházakban már ezerrel próbálják az első bemutatót, vagyis erősen elkezdődött az évad, a hagyományosnak szánt, de máris erre-arra alakuló közös budapesti évadnyitó fesztivál csak szeptember 22-én lesz az Andrássy úton a Füge, vagyis a függetleneket tömörítő szervezet koordinálásával. Biztos lehet majd találkozni a kőszínházak ismert figuráival is, annál is inkább, mert laza összefonódások mutatkoznak a háttérben a két szcéna közt. Néhány kőszínház - tudomásom szerint a Katona, a Nemzeti és az Örkény - egy pályázat keretében dolgozik össze valamelyik független csapattal (a Katonában már meg is volt a Bodó Viktor rendezte bemutató).

Nézővadász évad lesz ez - amint az volt már a megelőző is. Bármit mondanak a statisztikákban vagy fülbesúgásban utazó megmondók, a közönség becsábítása a színházba egyre kifinomultabb - avagy egyre durvábban célratörő - módszerekkel zajlik. Mert a közönség fogy, a színház nívós válfaja iránt érdeklődő közönség főleg. Nincs pénz: nemcsak színházcsinálásra, hanem színházjegyre sem. Nem csoda, ha a színház minden módon menekülni igyekszik a néző felé; a jobbak előre, a rosszabbak lefelé. Van itt minden: nívós menedzselés, profiltisztítás és -bővítés, kampányok és akciók - mint egy jó piacon. A Katona megnyitja "kantinját", az új Átrium - leánykori nevén Merlin - ugyancsak egész napos vendéglátással kínálja leendő közönségét; a gombamód szaporodó romkocsmák vándorló színházi szabadcsapatokkal bővítik a kínálatukat. Menekülünk előre, játszunk a túlélésre, már csak ennyit meg annyit kell kibírni, és elmúlik a válság.

Ezért aztán az vesse az első követ egy-egy színházi direkcióra, amikor az már a darabválasztással igyekszik gusztust csinálni, aki nem érti ezt a duplán szorult helyzetet, vagy aki nem látott még félházas hatszázas vagy ezres nézőteret. Vagyis nem vetek. De néha-néha már erősen gondolok egy kőre...

És megjegyzem csöndben, hogy globálisan, vagyis a nagy magyar színházi térképet tekintve ássuk befelé magunkat a földbe. Jöjjenek a populisták azzal, hogy a közönségnél és a szemekben csillogó könnyeknél nincs előbbre való, én a színházművészetet azért oda tenném: előbbre. Számos színház fejlődéstörténete bizonyítja, hogy a közönség "megterem" - elég, ha most csak a régi Kaposvárra utalok. Vagy el is tűnik - ha most az újra utalok. Vagy beéri a szem és fül zabáltatásával - és most sorolhatnám. De hogy a magyar színházi újdonságok iránt érdeklődő külföldi kritikus, valamint a fesztiválszervező barát már nem jön ide, mert külföldön nézi meg Pintér Bélát, Mundruczót meg Bodót, az azért elmond valamit a színházi ugarról.

Várnak ránk darabok ebben az új évadban, amikkel nem lehet mellébeszélni. Ha egy színház a Heldenplatzot, a Tangót vagy a Mephistót tűzi műsorára, akkor számít ránk azon túl is, hogy megvesszük a jegyet. Számít egy jó kis diskurzusra arról, hogy miben és hogyan élünk. Ő beszél, mi hallgatunk.

Ha a Hyppolit, a lakájt ígéri a program, akkor arra számítunk - mármint mi, a közönség -, hogy kellemesen fölidézik bennünk a régi filmet, látunk néhány pazar - esetleg kicsit a mában gyökerező - alakítást, esetleg átdereng majd valami olyasmi is a rendezésen, amiből kiderül, hogy 2012-ben vagyunk. Meglátjuk - és meg is fogjuk írni önöknek.

A független társulatok még mindig nem tudják, mennyi pénzből gazdálkodhatnak 2012-ben. Az évnek lassan vége - ezért kapott szárnyra annyi szomorú hír mindenféle megszűnésekről. Hogy a függetlenekről nem lehet lemondani, azt minden épelméjű színházi ember tudja, és olyik el is mondhatná a politikusoknak. Amelyik kultúra lemond a független, szabad csapatokról, az a saját megújulásáról, jövőjéről mond le - micsoda közhely, és milyen időszerű.

A rendszeres Narancs-olvasók észrevehették, hogy ezeken a hasábokon eddig is erősen figyeltük, mi készül a pincékben, padlásokon, lakásokban. Még erősebben fogjuk. Annál is inkább, mert a most induló színházi szezon egyik legjobb híre a Jurányi Inkubátorház (majd csak adunk neki valami rendes nevet is), ahol számos független csapat részleges otthonra, próbateremre, infrastruktúrára lel - ez lesz a függetleneket tömörítő Füge bázisa (a Füge elnöke erről mesél a XVII. oldalon - a szerk.). Tisztára, mint egy normális országban. A TÁP, a Szputnyik (hátha túléli a majdnem megszűnést), a Tünet, a Természetes Vészek, a HOPPart és mások fognak itt dolgozni, mégpedig úgy, hogy a házat hathatósan támogatja a Fővárosi Önkormányzat is.

Rebesgetik, hogy mind a főváros, mind a minisztérium töri a fejét egy esetleges nemzetközi színházi eseménysorozat megszervezésén. Sőt: állítólag széles körű - nem föltétlenül politikailag egyeztetett - szakmai tanácsadást is terveznek, vagyis még az is lehet, hogy azok fogják megmondani, hogyan is kéne, akik sok ilyent láttak már. Ha így van, akkor a politika is arra menekül, amerre fény dereng az alagút végén: előre. Hiszem, ha látom - ne már vörös farok ide, a végére...

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.