Színházi melléklet - rés a présen

"Nem az Operába jártam bulizni"

Keszei Bori operaénekes

  • rés a présen
  • 2013. október 20.

Színház

rés a présen: Fiatalabb korodban még az underground zene érdekelt. Énekeltél-e zenekarban? Milyen zenéket szerettél?

Keszei Bori: Van egy unokabátyám, Keszei Krisztián gitáros, aki mai napig az undergroundban érdekelt: Balaton, efZámbó, sorolhatnám. Vele egy időben kerültem ebbe a világba, első törzshelyünk a legendás Tilos az Á volt. Zeneileg azonban nem ebben a műfajban voltam aktív, mert bár a mai napig szívesen hallgatok Kispált, efZámbót vagy Quimbyt,valljuk be, nem a vokális kihívások műfaja az underground. Énekeltem dzsesszt, bluest, rockot, nevenincs zenekarokban próbálgattam a szárnyaimat.

rap: Mikortól volt világos, hogy operaénekes leszel?

KB: Viszonylag tudatos döntés volt, meg kellett hozzá érni. Hatéves koromtól játszottam hegedűn, furulyán, énekeltem kórusban, de persze nem az operába jártam hét végén bulizni. Sajátosan keveredett bennem a vad lendület és a képzett zenész igényessége.21 voltam, mikor először volt alkalmam egy kis egyfelvonásos Pergolesi-opera színpadi előadására, és azt hiszem, ez volt a fordulópont: megértettem az opera komplexitását.

rap:Könnyen hozzászoktál az operaházi léthez?

KB: Nagy szerencsém volt az első munkáimmal, nem kellett túl hamar magamra öltenem az "operadíva" jelmezt.Első hosszabb szerződésem négy évig a Szegedi Nemzeti Színházhoz kötött, a színészházban béreltem lakást, mindenki huszonéves volt, mindenki imádta a színházat, szinte kommunában éltünk, vittük a hátunkon a házat, és közben észrevétlenül megtanultam a szakmát.

rap: Mi most a repertoárod? Lesz-e bemutatód?

KB: Az operában az is jó, hogy nem kellrettegned nőként, hogy öregszel, felszedsz pár kilót. Ha az ember okos, az évek során ügyesen változtathat arepertoárján, elhagyja a nagyon kislányos karaktereket, alkatilag és hangilag is beleérik az összetettebb, harciasabb női szerepekbe, esetleg karakterszerepekbe, ami talán még izgalmasabb is, mint egy folyton szerelmes, ám kissé kétdimenziós naiva. Én is itt tartok, egyik új szerepem Verdi Traviatájanak címszerepe, de most nyáron volt alkalmam elénekelni Erkel István királyának Crescimiráját, aki igazi fúria, ennek megfelelő zenei megoldásokkal. Bemutatóm most nem lesz több, mert épp harmadik gyermekemet várom.

rap: Milyen lesz az operaház elkövetkező évadja?

KB: Az évadról elmondható, hogy nagyon sokfajta, sokszínű lesz: ebben az évadban összesen 630 program közül választhat a közönség az Operában és az Erkel Színházban. Az évadnyitó Falstaff-előadást biztosan kiemelném, amit ingyenes szabadtéri kivetítőn is figyelemmel lehet majd kísérni az Andrássy útról, de nagy kedvencem Kodály Háry Jánosa (október 6.) is. Az Erkel Színháznovember 7-én nyit hivatalosan, de előtte egész októberben diákok nézik benne a Háry Jánost az OperaKaland-program keretében. A tavaszi próbaüzemben közel harmincezer diák látta a Hunyadi Lászlót. Jó lenne amindennapokrészévé válnunk, hogy operát hallgatni természetes legyen!

rap: Hogyan hat a magzatra az operaéneklés?

KB: Hát ez jó kérdés, mert egyrészt van, ugye, a hanghatás, amit hall az anyjából, ahogy képzi a hangot, gondolom, akkor minden berezonál, másrészt mindezt kíséri egy erőteljes izommunka,ami egy kicsit ahhoz hasonló, ami majd a szülőágyon kell, szóval nem vagyok benne biztos, hogy élvezi. Abban azért reménykedem, hogy muzikális lesz, bár a két nagyobb egyelőre kivételesen hamisan énekel.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.