Színházi melléklet - rés a présen

"Nem az Operába jártam bulizni"

Keszei Bori operaénekes

  • rés a présen
  • 2013. október 20.

Színház

rés a présen: Fiatalabb korodban még az underground zene érdekelt. Énekeltél-e zenekarban? Milyen zenéket szerettél?

Keszei Bori: Van egy unokabátyám, Keszei Krisztián gitáros, aki mai napig az undergroundban érdekelt: Balaton, efZámbó, sorolhatnám. Vele egy időben kerültem ebbe a világba, első törzshelyünk a legendás Tilos az Á volt. Zeneileg azonban nem ebben a műfajban voltam aktív, mert bár a mai napig szívesen hallgatok Kispált, efZámbót vagy Quimbyt,valljuk be, nem a vokális kihívások műfaja az underground. Énekeltem dzsesszt, bluest, rockot, nevenincs zenekarokban próbálgattam a szárnyaimat.

rap: Mikortól volt világos, hogy operaénekes leszel?

KB: Viszonylag tudatos döntés volt, meg kellett hozzá érni. Hatéves koromtól játszottam hegedűn, furulyán, énekeltem kórusban, de persze nem az operába jártam hét végén bulizni. Sajátosan keveredett bennem a vad lendület és a képzett zenész igényessége.21 voltam, mikor először volt alkalmam egy kis egyfelvonásos Pergolesi-opera színpadi előadására, és azt hiszem, ez volt a fordulópont: megértettem az opera komplexitását.

rap:Könnyen hozzászoktál az operaházi léthez?

KB: Nagy szerencsém volt az első munkáimmal, nem kellett túl hamar magamra öltenem az "operadíva" jelmezt.Első hosszabb szerződésem négy évig a Szegedi Nemzeti Színházhoz kötött, a színészházban béreltem lakást, mindenki huszonéves volt, mindenki imádta a színházat, szinte kommunában éltünk, vittük a hátunkon a házat, és közben észrevétlenül megtanultam a szakmát.

rap: Mi most a repertoárod? Lesz-e bemutatód?

KB: Az operában az is jó, hogy nem kellrettegned nőként, hogy öregszel, felszedsz pár kilót. Ha az ember okos, az évek során ügyesen változtathat arepertoárján, elhagyja a nagyon kislányos karaktereket, alkatilag és hangilag is beleérik az összetettebb, harciasabb női szerepekbe, esetleg karakterszerepekbe, ami talán még izgalmasabb is, mint egy folyton szerelmes, ám kissé kétdimenziós naiva. Én is itt tartok, egyik új szerepem Verdi Traviatájanak címszerepe, de most nyáron volt alkalmam elénekelni Erkel István királyának Crescimiráját, aki igazi fúria, ennek megfelelő zenei megoldásokkal. Bemutatóm most nem lesz több, mert épp harmadik gyermekemet várom.

rap: Milyen lesz az operaház elkövetkező évadja?

KB: Az évadról elmondható, hogy nagyon sokfajta, sokszínű lesz: ebben az évadban összesen 630 program közül választhat a közönség az Operában és az Erkel Színházban. Az évadnyitó Falstaff-előadást biztosan kiemelném, amit ingyenes szabadtéri kivetítőn is figyelemmel lehet majd kísérni az Andrássy útról, de nagy kedvencem Kodály Háry Jánosa (október 6.) is. Az Erkel Színháznovember 7-én nyit hivatalosan, de előtte egész októberben diákok nézik benne a Háry Jánost az OperaKaland-program keretében. A tavaszi próbaüzemben közel harmincezer diák látta a Hunyadi Lászlót. Jó lenne amindennapokrészévé válnunk, hogy operát hallgatni természetes legyen!

rap: Hogyan hat a magzatra az operaéneklés?

KB: Hát ez jó kérdés, mert egyrészt van, ugye, a hanghatás, amit hall az anyjából, ahogy képzi a hangot, gondolom, akkor minden berezonál, másrészt mindezt kíséri egy erőteljes izommunka,ami egy kicsit ahhoz hasonló, ami majd a szülőágyon kell, szóval nem vagyok benne biztos, hogy élvezi. Abban azért reménykedem, hogy muzikális lesz, bár a két nagyobb egyelőre kivételesen hamisan énekel.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.