rés a présen

„Nem beszélnek virágnyelven”

Tilly Anna társszervező, Finnagora

  • rés a présen
  • 2021. február 3.

Színház

Tilly Annával, a Finnagora társszervezőjével beszélgettünk

rés a présen: Az idén 10. alkalommal zajlik a Finn Filmnapok, és kivételesen nem a Toldi moziban. Méltó azért a rendezvény a jubileumhoz?

Tilly Anna: Szerettük volna a szülinapot személyesen együtt ünnepelni a közönséggel, de a járvány miatt február 3. és 10. között csak online tekinthetők meg a fesztivál filmjei, viszont sokkal több, mint eddig. A távmozi.hu oldalon vetítünk, ami egyébként a Toldi mozi filmes platformja a múlt év tavasza óta, és elég jól működik. Itt a Finnagora szervezésében az idén 5 dokumentumfilm, 5 nagyjátékfilm és egy 6 darabból álló rövidfilm-válogatás látható.

rap: Mit illik tudni a finn filmről, film­iparról?

TA: Alapvetően a hazai piacot szolgálja ki, de egyre több nemzetközi sikerük van, mint az Iron Sky vagy a Heavy túra, amelyet a 2019-es filmnapokon mutattunk be, aztán a magyar mozik is felvették a programjukba. A magyarhoz hasonlóan belterjesnek mondható a film­élet, és egy maréknyi jó színész újrahasznosítása a jellemző, ilyen Tommi Korpela, aki most az Edenben szerepel, illetve Laura Birn, aki a Games People Play-ben. A finn filmtörténetet mélypontok és szárnyalások egymást követő sorozata jellemzi. A 80-as évek a  Kaurismäki testvérek korszaka, akiknek a Múlt nélküli ember című, 2002-ben Oscarra jelölt filmjét az idén is vetítjük zárásként. A 90-es évek a női rendezők feltörését hozták, ennek nagy figurája Pirjo Honkasalo, aki Pirkko Saisio több – magyarul is kiadott – könyvét is feldolgozta, köztük a Beton­éjszakát vagy a Tűzvészt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.