rés a présen

„Nem beszélnek virágnyelven”

Tilly Anna társszervező, Finnagora

  • rés a présen
  • 2021. február 3.

Színház

Tilly Annával, a Finnagora társszervezőjével beszélgettünk

rés a présen: Az idén 10. alkalommal zajlik a Finn Filmnapok, és kivételesen nem a Toldi moziban. Méltó azért a rendezvény a jubileumhoz?

Tilly Anna: Szerettük volna a szülinapot személyesen együtt ünnepelni a közönséggel, de a járvány miatt február 3. és 10. között csak online tekinthetők meg a fesztivál filmjei, viszont sokkal több, mint eddig. A távmozi.hu oldalon vetítünk, ami egyébként a Toldi mozi filmes platformja a múlt év tavasza óta, és elég jól működik. Itt a Finnagora szervezésében az idén 5 dokumentumfilm, 5 nagyjátékfilm és egy 6 darabból álló rövidfilm-válogatás látható.

rap: Mit illik tudni a finn filmről, film­iparról?

TA: Alapvetően a hazai piacot szolgálja ki, de egyre több nemzetközi sikerük van, mint az Iron Sky vagy a Heavy túra, amelyet a 2019-es filmnapokon mutattunk be, aztán a magyar mozik is felvették a programjukba. A magyarhoz hasonlóan belterjesnek mondható a film­élet, és egy maréknyi jó színész újrahasznosítása a jellemző, ilyen Tommi Korpela, aki most az Edenben szerepel, illetve Laura Birn, aki a Games People Play-ben. A finn filmtörténetet mélypontok és szárnyalások egymást követő sorozata jellemzi. A 80-as évek a  Kaurismäki testvérek korszaka, akiknek a Múlt nélküli ember című, 2002-ben Oscarra jelölt filmjét az idén is vetítjük zárásként. A 90-es évek a női rendezők feltörését hozták, ennek nagy figurája Pirjo Honkasalo, aki Pirkko Saisio több – magyarul is kiadott – könyvét is feldolgozta, köztük a Beton­éjszakát vagy a Tűzvészt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.