Hol tart az online színház?

Különben is időszerű

Színház

A járvány okozta online-tartalom-megosztási fordulat alighanem kultúrtörténeti jelentőségű. A szűk egy év tapasztalatai alapján úgy tűnik, mind a szakma, mind a közönség képes volt a váltásra. De mit mutatnak a számok?

A tavaszi karantén kezdetétől számtalan, sokszor addig hozzá nem férhető online programlehetőség adódott, eltörölve a távolsági korlátokat. Akadt olyan intézmény is ugyan, amelynek a már meglévő profi rendszerét kellett csak aktiválnia, de a többség most először szembesült a digitális tartalomgyártás és közreadás feladatával, és ezek technikai feltételeivel.

Működésben tart

A kezdeti, majdhogynem rögtönzött online közvetítések, felvételek közzététele során rögtön felmerült az a lényegi kérdés, mely szerint kell-e és lehet-e színházat csinálni online formában. De szemben a tartózkodó válaszokkal, óriási érdeklődés mutatkozott a megosztott előadások iránt. Eleinte sok intézmény pánikszerűen, majdhogynem átgondolatlanul osztotta meg a tartalmait, de volt már ekkor is számos profi közreadás, és akadt olyan színház is, amely műsorpolitikát dolgozott ki a helyzetre, pluszprogramokat szervezett, átalakított, átrendezett produkciókat. A Trafó például úgy döntött, hogy nem közvetít színházi térben már létező előadásokat, hanem csak olyan produkciókat mutatnak be online, amelyek kifejezetten erre a médiumra születtek, vagy ott formálódtak újjá. Barda Beáta, a Trafó ügyvezető igazgatója szerint „más minőség az, ami színpadra készül és más, amikor hozzáképzeljük a monitor adta lehetőségeket. Nem jobb, nem rosszabb, csak más. Az igazi az lenne, ha olyan produkciókat mutatnánk csak meg, amelyek kizárólag ilyen célra készülnek, és nem át- vagy feldolgozások, így egy másféle befogadói élményt tesznek lehetővé, új alkotói utakkal kísérletezve.” Megítélése szerint ilyen Oliver Zahn német rendező Óda a felejtéshez című munkája vagy Fekete Ádám Levél Anyámhoz című online produkciójának ősbemutatója is. Barda elmesélte lapunknak, hogy a Grotesques Gymnastics új cirkusz A kudarc anatómiája című bemutatójához (az előadásról lásd: Groteszk angyal, Magyar Narancs, 2020. december 2.) egy hét alatt felállt egy filmes stáb és létrejött egy teljesen új koncepció, s ilyenformán gyakorlatilag tripla erőbevetéssel egy szerfelett kockázatos hibrid műfajú produkció született, de szerinte tökéletesen sikerült. A Trafó heti öt programjából csak egy nem nézhető vissza, a november vége óta közvetített péntek esti stream színház.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.