Hol tart az online színház?

Különben is időszerű

Színház

A járvány okozta online-tartalom-megosztási fordulat alighanem kultúrtörténeti jelentőségű. A szűk egy év tapasztalatai alapján úgy tűnik, mind a szakma, mind a közönség képes volt a váltásra. De mit mutatnak a számok?

A tavaszi karantén kezdetétől számtalan, sokszor addig hozzá nem férhető online programlehetőség adódott, eltörölve a távolsági korlátokat. Akadt olyan intézmény is ugyan, amelynek a már meglévő profi rendszerét kellett csak aktiválnia, de a többség most először szembesült a digitális tartalomgyártás és közreadás feladatával, és ezek technikai feltételeivel.

Működésben tart

A kezdeti, majdhogynem rögtönzött online közvetítések, felvételek közzététele során rögtön felmerült az a lényegi kérdés, mely szerint kell-e és lehet-e színházat csinálni online formában. De szemben a tartózkodó válaszokkal, óriási érdeklődés mutatkozott a megosztott előadások iránt. Eleinte sok intézmény pánikszerűen, majdhogynem átgondolatlanul osztotta meg a tartalmait, de volt már ekkor is számos profi közreadás, és akadt olyan színház is, amely műsorpolitikát dolgozott ki a helyzetre, pluszprogramokat szervezett, átalakított, átrendezett produkciókat. A Trafó például úgy döntött, hogy nem közvetít színházi térben már létező előadásokat, hanem csak olyan produkciókat mutatnak be online, amelyek kifejezetten erre a médiumra születtek, vagy ott formálódtak újjá. Barda Beáta, a Trafó ügyvezető igazgatója szerint „más minőség az, ami színpadra készül és más, amikor hozzáképzeljük a monitor adta lehetőségeket. Nem jobb, nem rosszabb, csak más. Az igazi az lenne, ha olyan produkciókat mutatnánk csak meg, amelyek kizárólag ilyen célra készülnek, és nem át- vagy feldolgozások, így egy másféle befogadói élményt tesznek lehetővé, új alkotói utakkal kísérletezve.” Megítélése szerint ilyen Oliver Zahn német rendező Óda a felejtéshez című munkája vagy Fekete Ádám Levél Anyámhoz című online produkciójának ősbemutatója is. Barda elmesélte lapunknak, hogy a Grotesques Gymnastics új cirkusz A kudarc anatómiája című bemutatójához (az előadásról lásd: Groteszk angyal, Magyar Narancs, 2020. december 2.) egy hét alatt felállt egy filmes stáb és létrejött egy teljesen új koncepció, s ilyenformán gyakorlatilag tripla erőbevetéssel egy szerfelett kockázatos hibrid műfajú produkció született, de szerinte tökéletesen sikerült. A Trafó heti öt programjából csak egy nem nézhető vissza, a november vége óta közvetített péntek esti stream színház.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.