Hol tart az online színház?

Különben is időszerű

Színház

A járvány okozta online-tartalom-megosztási fordulat alighanem kultúrtörténeti jelentőségű. A szűk egy év tapasztalatai alapján úgy tűnik, mind a szakma, mind a közönség képes volt a váltásra. De mit mutatnak a számok?

A tavaszi karantén kezdetétől számtalan, sokszor addig hozzá nem férhető online programlehetőség adódott, eltörölve a távolsági korlátokat. Akadt olyan intézmény is ugyan, amelynek a már meglévő profi rendszerét kellett csak aktiválnia, de a többség most először szembesült a digitális tartalomgyártás és közreadás feladatával, és ezek technikai feltételeivel.

Működésben tart

A kezdeti, majdhogynem rögtönzött online közvetítések, felvételek közzététele során rögtön felmerült az a lényegi kérdés, mely szerint kell-e és lehet-e színházat csinálni online formában. De szemben a tartózkodó válaszokkal, óriási érdeklődés mutatkozott a megosztott előadások iránt. Eleinte sok intézmény pánikszerűen, majdhogynem átgondolatlanul osztotta meg a tartalmait, de volt már ekkor is számos profi közreadás, és akadt olyan színház is, amely műsorpolitikát dolgozott ki a helyzetre, pluszprogramokat szervezett, átalakított, átrendezett produkciókat. A Trafó például úgy döntött, hogy nem közvetít színházi térben már létező előadásokat, hanem csak olyan produkciókat mutatnak be online, amelyek kifejezetten erre a médiumra születtek, vagy ott formálódtak újjá. Barda Beáta, a Trafó ügyvezető igazgatója szerint „más minőség az, ami színpadra készül és más, amikor hozzáképzeljük a monitor adta lehetőségeket. Nem jobb, nem rosszabb, csak más. Az igazi az lenne, ha olyan produkciókat mutatnánk csak meg, amelyek kizárólag ilyen célra készülnek, és nem át- vagy feldolgozások, így egy másféle befogadói élményt tesznek lehetővé, új alkotói utakkal kísérletezve.” Megítélése szerint ilyen Oliver Zahn német rendező Óda a felejtéshez című munkája vagy Fekete Ádám Levél Anyámhoz című online produkciójának ősbemutatója is. Barda elmesélte lapunknak, hogy a Grotesques Gymnastics új cirkusz A kudarc anatómiája című bemutatójához (az előadásról lásd: Groteszk angyal, Magyar Narancs, 2020. december 2.) egy hét alatt felállt egy filmes stáb és létrejött egy teljesen új koncepció, s ilyenformán gyakorlatilag tripla erőbevetéssel egy szerfelett kockázatos hibrid műfajú produkció született, de szerinte tökéletesen sikerült. A Trafó heti öt programjából csak egy nem nézhető vissza, a november vége óta közvetített péntek esti stream színház.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk