Interjú

"Nem kellett dörgölőznöm"

Nagy Viktor, a Kultkikötő vezetője

  • Kovács Bálint
  • 2012. szeptember 9.

Színház

Amíg a szomszédban a Négy férfi gatyában megy a nyári színpad műsorán, addig a balatonföldvári Kultkikötőben struktúrán kívüli színházi alkotócsoportok, színi egyetemisták vagy a budapesti Katona József Színház hoz létre új előadást, netán a remek színészek vezetésével minden évben megszervezett Összpróba felnőtt- és gyerektábor bemutatója látható.

Magyar Narancs: Mi a Kultkikötő története?

Nagy Viktor: Hét éve, amikor állandó játszóhelyet kerestünk az addig nyári vándorszínházként működő Összpróba Fesztiválnak, megláttunk itt egy bezárt szabadtéri színpadot, ahol nyakig ért a fű, de látszott, hogy valaha szebb napokat is megélt a hely. Színházban, rendező és színész között esnek meg néha olyan jó találkozások, amikor mind a két fél azonnal tudja, hogy jól fognak tudni együtt dolgozni - amikor leültünk a polgármester asszonnyal a hely működtetéséről beszélgetni, az ilyen volt. Ő elmondta, hogy szeretné, ha a strand, a sör és a lángos mellett valami más is történne a városban: indítsuk újra a színházat. Kiderült az is, hogy a hatvanas években a hely a kaposvári színház nyári játszóhelye volt - ez számomra, mivel tíz évig kaposvári színész voltam, plusztöltést is adott.

MN: Kellett azóta a városvezetéssel küzdenie?

NV: Eddig mintaértékű együttműködés a mienk: a város vezetése egyáltalán nem akar a dolgokba beleszólni, és maguk is lelkesen ellátogatnak az előadásokra. Csak annyit szeretnének, hogy jó produkciók legyenek, minél több elégedett nézővel, és így a szabadtéri színpad sok vendégéjszakát generáljon a városnak. Ennyire egyszerű képlet alapján dolgozunk.

MN: Hét év alatt, gondolom, volt vezetőváltás a városban.

NV: Az akkori polgármester független volt, a mostani, a Fidesz-KDNP színeiben induló polgármester, Holovits Huba már akkor is alpolgármester volt. De a változás a színházat nem befolyásolta, nem változott meg a széljárás. Közös célunk, hogy Balatonföldvár közkedvelt hely legyen. Nem zavarjuk egymás köreit. Ez egy évek óta jól működő munkakapcsolat; nem kellett dörgölőznöm soha.

MN: A barátságos politikusokon kívül mi kellett még, hogy működni tudjon a hely?

NV: Kellett a társasági adóról szóló törvény, és hogy állandóan, éjjel-nappal pályázatot írjunk, támogatókat keressünk. Nagyban hozzájárult az én kaposvári tíz évem is: rengeteg ottani barátom támogat. Kezdetben a Katona József Színház is sokat segített; nekem Zsámbéki Gábor volt az osztályfőnököm, Fullajtár Andrea és Ónodi Eszter pedig az osztálytársaim. És - nem utolsósorban - szerencsére a helyiek is jól fogadtak minket, időközben kicsit földvári lettem magam is.

MN: Mi alapján válogatod össze a műsort?

NV: A legfontosabb, amit mindenképp meg akarunk őrizni - és egyre inkább erősíteni -, hogy ne egyestés haknikat hívjunk, amiket már a kapun kilépve elfelejt mindenki; és hogy a Kultkikötő színpadára készülő produkciók is a lehető legigényesebbek legyenek. Szeretném, ha egyre több produkció jönne itt létre, de azért szem előtt kell tartani, hogy mindenki találja meg azt, amit szeretne: kellenek koncertek és olyan ingyenes programok is, mint amilyen a helyi borkultúra bemutatása.

MN: Lehet egy Balaton-parti fürdővárosban "magaskultúrát" kínálni a nézőknek?

NV: Féltünk, mennyien jönnek el az Áll a bálra (amelyben a Katona színészei kortárs magyar írók és költők műveit adják elő - K. B.), hiszen nem egy könnyed nyári produkcióról van szó, például Fullajtár Andi monológja a végén nagyon belemar az ember gyomrába, szívébe. Nem gondoltuk volna, hogy több százan eljönnek, de megtelt a nézőtér. Ezek kísérletek: hét éve folyamatosan kísérletezünk. A nagyszínházi előadásokra a nézők szépen kiöltöznek, de valahogy a kamaraszínházi előadások is mindig megtalálják a közönségüket.

MN: Hogyan válogatod ki a gyerekprogramokat?

NV: A technikai feltétel mellett - férjen be a rendezvénysátorba - fontos az interaktivitás, hogy a gyerekek az előadás kapcsán le tudjanak ülni rajzolgatni, festeni. Színművészetis éveim alatt végeztem színházi nevelési tanfolyamokat, kijártam a Kerekasztal társulatához, így vannak fontos szempontjaim, például hogy az előadások mindig valamilyen fontos téma - barátság, csalódás, ilyenek - köré csoportosuljanak.

MN: Idén is Hámori Gabriella és Fullajtár Andrea vezette az Összpróba gyerek- és felnőtt-táborát. Ennek mi a célja?

NV: Ami a legfontosabb: nem akarunk színészeket nevelni, és nem is hitetjük el a jelentkezőkkel, hogy az lesz belőlük. A gyerekek különböző közegekből jönnek: valakinek otthon mindene megvan, másnak otthona sincs. Azt akartuk, hogy ők találkozzanak, és a színház, a tánc, a film nyelvén kommunikáljanak egymással. Azok jöttek, akik nem akarták, hogy a nyaralás egy hét semmittevés legyen, ehelyett inkább végig melóztak, a felnőttek egy Grecsó Krisztián-műből hoztak létre előadást. Nem tudom megmagyarázni, hogy ezt miért tették. Valószínűleg, mert szeretik a színházat.

MN: Gondolom, az ilyesmi nemigen termel profitot.

NV: Á, csak viszi a pénzt! De innen indult ki minden, és ezt nem is akarom elengedni, szeretném, hogy része legyen a Kultkikötőnek. Van, aki fizet a táborért - a rászorulók nem -, és pályázunk erre is. De ha egy fillért nem kapunk rá, akkor is megcsináljuk.

A Kultkikötő szeptember 9-ig kínálja programjait

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.