Színház

"Az élet is derűs iskola lesz"

Krétakör: Mobil

  • Csáki Judit
  • 2012. szeptember 9.

Színház

Miközben odaföntről zuhognak ránk a különféle autokratikus és paternalista (nép)nevelési módszerek és parancsok - hogyan gondolkodjunk, mit szeressünk, mit tartsunk értéknek, hogyan neveljük gyerekeinket, miben higgyünk, mit ültessünk a kertünkbe, milyen újságot olvassunk, és milyen tévét nézzünk, és nem is sorolom tovább, pedig tudnám, a kultúrát, amely amúgy a maga indirekt módján a leghatékonyabb nevelési eszköz, magasról letojják "apáink".

És akkor vegyünk egy konkrét példát! Egy gimnáziumban egy diák a mobiljával levideózza az egyik tanárt, amint a vécén ül, és a felvételt azonmód fölpakolja a Youtube-ra. Súlyos fegyelmi vétség, semmi kétség. A tanár vérig sértve, a tanári kar megdöbbenve és együttérezve, az igazgató meg nekilát az intézkedésnek.

Kirúgni a diákot, hogy a lába se érje a földet? Ez a kézenfekvő megoldás, legalábbis a tanár és az iskola szempontjából. Példastatuálás, rend, fegyelem - és a vétség kétségkívül súlyos. Vannak azonban, akik a nevelés másféle módszereiben bíznak - és a tanári kar egysége máris felbomlik, amit a megszégyenített tanár természetesen erősen sérelmesnek tart.

Nagyjából eddig szabott a dramaturgiája annak a színházi nevelési foglalkozásnak, amelyet a Krétakör két színészével (Sárosdi Lillával és Terhes Sándorral), Romankovics Edit drámatanárral, valamint alkalmilag verbuvált gyerekcsapattal rendezett Schilling Árpád. A felnőttek ügyesen és igen-igen életszerűen navigálják a történetet a drámai csúcspontok, egyben a legfontosabb döntési helyzetek, dilemmák felé; váltogatják a szerepeket, mégpedig úgy, hogy a gyerekek csak az intonáció és a viselkedés megváltozásából következtetnek arra, kit is játszanak éppen: a tanulókat vagy a tanári kart.

Nem annyira a szerepek, mint inkább a nézőpontok váltogatása a fontos: nézzük máshonnan a történetet, keressük más szemszögéből a megoldást! Közben persze zajlik az élet körülöttük: a tanár elmegy, a helyére egy keménykezű parancsnok érkezik - és már mind látjuk, játszók és nézők, hogyan szólnak az új idők új dalai. A gyerekeket figyeljük: egyrészt azt, hogy milyen rugalmasan, magától értetődően helyezkednek bele a váltott helyzetekbe, milyen körültekintően igyekeznek "tanári kar" lenni, másrészt azt, hogyan rajzolják elénk a legújabb kori állampolgári viselkedésmintákat a szolgálatkészségtől kezdve a behódoláson és passzív ellenálláson át az aktív - és önveszélyes - ellentmondásig.

Ha azt akarjuk gondolni, hogy itt a színházcsinálás új módja, illetve a színházművészet új útja van kitalálva és kipróbálva, többszörös tévedés felé haladunk. A színházi nevelés egyik útja ugyanis közvetlenül a színházra nevelést célozza meg (erről írtunk a Kerekasztal tevékenysége kapcsán: Örök fogó, Magyar Narancs, 2012. április 26.), a másik viszont - ez, amin a Krétakör indult el - a színház társadalmi lehetőségeinek társadalmilag célracionális föltérképezése. Vagyis: annak megmutatása, hogy színházi eszközökkel hogyan lehet tudatos és öntudatos, véleményformálásra és -kifejezésre, döntésre képes polgárokat nevelni. Az apolitikusság, illetve a szolgai engedelmesség e legújabb aranykorában a gondolkodást, vitát, mérlegelést föléleszteni, a kisebb és nagyobb összefüggéseket megvilágítani, valamint az állásfoglalás következményeit fölmérni és vállalni. Vagyis: a színház veszélyes üzem.

A színészek, illetve a drámatanár minden eshetőségre és fordulatra készen félig-meddig rögtönöz. Félig-meddig: a fölkészülés időszakában (amely a közönség számára persze láthatatlan) legalább fejben végig kell venni az összes kiszámítható reakciót és helyzetet, és reménykedni abban, hogy a váratlanul előálló fordulatok hasonlítanak valamelyikre. A Mobil esetében a közönség - nem a részt vevő gyerekek, hanem mi, felnőttek - nem tudja, volt-e a látott előadásban (prezentációban) váratlan helyzet, mert flottul pörgött az egész. E nemben persze mégiscsak teátrális eseményről van szó, hiszen a gyerekek akciói és reakciói a szabott konstrukciót szabad és tartalmilag drámai anyaggal párnázzák ki. A ritmus és a drámai ívek kézbentartása a felnőtt irányítók dolga, akik színészileg is, pedagógiailag is roppant fölkészülten és invenciózusan állnak helyt.

A gyerekek a játék utolsó szakaszában az új igazgató tantestületeként szerepelnek. Az új seprű jól seper: új házirend készül, amely alapjaiban forgatja föl az addigi szellemiséget - ezentúl nincs mobil az iskolában, és statáriális büntetések várnak a szabálysértőkre. A tanárok pedig vagy aláírják ezt az új iskolai "alkotmányt", vagy ki vannak rúgva.

Néhányan azonnal fölállnak, egyen-ketten kis töprengés után. A többség szótlanul aláír. Egy "tanár" hosszú mérlegelés után, lehajtott fejjel, az egzisztenciális következmények teljes tudatában hagyja el a termet. A legvégére egy "tanár" marad, aki megpróbál kibújni az aláírás alól: nem ért egyet az új szellemmel, azért. Az "igazgató" kedvesen emlegeti föl a kolléga családját, a szomorú következményeket, és ez elég is: mozdul a toll.

Hogy színházi nézőként avagy szomorú állampolgárként ültünk-e megrendülten a székben, nem tudom; a Krétakör e legújabb útjának egyik tanulsága, hogy ez voltaképp teljesen mindegy.

POSZT, FESZTáv, június 14.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.