Színház

Nemzeti falazó

Koma: Nemzeti Vegyesbolt

  • Tompa Andrea
  • 2014. február 9.

Színház

Szimpatikus vállalás ez itt, a kevéssé kivilágított 15. kerületben, Rákospalotán, ahova a kutya se jár, csak a kortárs művészet.

A fiatal, főleg a kaposvári színművészeti egyetem hallgatóiból verbuvált független társulat a Koma Bázisán adja elő a már címében is ígéretes Nemzeti Vegyesbolt nevű darabot. A bolt a magyar kültelki valóság ismert darabja: tisztítószereket, mindennemű rágcsákat, sok alutasakos macskakaját, sört és maradék cigit árusít - és Nemzeti Dohányboltra pályázik. Eddig jó is, s a Nemzeti Dohánybolt alapításának tudálékos jelenetei igen élvezetesek. Ugyanis a bolt felét teljesen le fogják falazni, ott lesz majd a trafik. Nem trafik, hanem Nemzeti Dohánybolt - kéri ki magának a felügyelő asszony, aki a körülményeket lesz vizsgálandó, hogy azok megfelelnek-e a szent nemzeti célra. Meg sem nyílt, de már összefirkálták az üvegét: "maffia", "buzik" stb. feliratokkal. (Esterházy Péter mondta talán bő évtizede, hogy a magyar kultúrához azzal járul hozzá, hogy nem teszi be a lábát abba a bizonyos amerikai gyorsétterembe. A demokráciához való hozzájárulás volna csak és kizárólag színpadon vagy egyéb kortárs művészeti alkotásban megtekinteni eme nemzeti műintézményeket.)

Minden, ami nemzeti, jó színházi anyag ma, úgy értve, hogy van neki relevanciája számunkra, a nemzeti rögvalóság mindennapi munkásai számára. Már önmagában a Nemzeti Dohánybolt alapítási jogszabályainak elősorolása is szépséges mutatvány e darabban, amikor a vegyesbótba vasárnap kora reggel betoppannak az ellenőrök, egy férfi, egy nő. Amit a színpadon látni, jobb oldalon a működő vegyesbolt a maga termékeivel, bal oldalon a romok, bontott tégla, malter, mindez leendő trafik, melyben jelenleg egy videotéka működik, de az el lesz takarítva. A darab afféle szalondarab szalondramaturgiával, a szalon a vegyesbolt, amiben mehet a jövés-menés. Az ellenőrök még vissza-visszatérnek a nap folyamán, mert mindössze 24 óra áll rendelkezésre a nyitáshoz, bár a fal nem nagyon akar épülni, és a koncesszió is kérdéses.

Az 1994-es (szándéka szerint vicces) filmet, a Shop-stopot szabták magyarrá, a történetet elég szöveghűen átörökítve, ugyanakkor fel is dúsítva. A filmbeli sztori azonban - mint minden fergetegesnek szánt komédiában - igen vékonyka, bár lehet szórakoztató, ha szórakoztatóan adják elő: szex, párkapcsolat, annak hiánya, egymás szívatása, jópofaságok, drogos fiatal, maszturbáló öreg bácsi, aki a vécét akarja használni az üzletben, és megint szex, lehetőleg olyan, amiről még nem hallottál (mert ez itt ugye egy videotéka). Úgy volna jó, ha pörögnének a dolgok, percenként két viccpetárda pukkanna, lehetőleg valakinek a kárára. Ez azonban nem annyira sikerül ezen az estén. A darab őrületbe hajlani nem tud, komolyan vehető történetként pedig kevéske. Ez a kis szűk valóság valahogy folyton lerántja a darabot, aminek szálldosnia kellene.

Hiba egyrészt az anyagban is van: a magyar nemzeti betétek sokkal viccesebbek, mint a filmbéli sztorik, mégis az utóbbiakból van (sokkal) több. De valahogy a színészi játék sem találja az identitását. Dömötör Tamás rendező ezt az identitást, stílust nem leli: sem a darab nincs összegyúrva (jobban tetszene, ha továbbmenne az eredeti szövegek írásában), sem a színészekre nincs kitalálva játékstílus. Amit látni, amatőr játéknak nem elég nyers és "idegen", azaz nincs újdonságereje, még csak nem is tudatosan kínos vagy tudatosan rossz. Profi játéknak pedig szintén nem nevezhető. Gyakran inkább úgy tűnik, mintha profikat utánzó igyekezet volna. Mert éppen a játékos szellem, valami a szabadság és könynyűség hiányolható.

Hitelesnek látszik a bolti eladó (Hajmási Dávid), bár elég egyszínű; barátnője (Szvetnyik Kata) nem elég humoros, másik barátnője (Tolnai Hella) nem eléggé díva, és szintén valami önirónia hiányzik belőle. A "gyülis" párocska, aki vasárnap inkább templomban ünnepelne, jó szereplehetőség; az örökké dolgoztatott, megalázott Sára (Pallagi Melitta) kívül marad a szerepen, kissé túlzottan mögé áll, párja (Jaskó Bálint) érdekesebb, bár kevés magas labdát kap. A nemzeti főfelügyelőség képviselői (Érsek-Obádovics Mercédesz és Mohácsi Norbert) eleve jobb karaktert kapnak, tudnak is élni vele. A "drogos gyerek" (Piti Emőke) elég jó, bár énekbetétei sehogy sem tudnak magával ragadni, valahogy a hang és a zene nem találnak egymásra, szövegei közhelyesek. A vicces videotékás (Domokos Zsolt) az előadás második felére jobban belemelegszik és viccesebb, de az eleje nagyon nehézkes. A fal sem épül fel, meg a komédia se nagyon.

Koma Bázis, január 4.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.