Cirkusz

XY: Le Grand C

  • Sisso
  • 2014. február 9.

Színház

Hogy lehet az, anya, hogy ilyen késő este ennyire jó kondiban vannak? - kérdezi tőlem a gyerek, és szájtátva nézi tovább a színpadon épülő embertornyokat a francia újcirkusz előadásán.

Belegondolok, hogy valóban, a cirkusz egyik fő vonzereje, hogy míg mi, nézők már túl vagyunk a vacsorán, és kényelmes bársonyszékeinkből próbáljuk befogadni az attrakciót, addig a szereplők bemelegített izmokkal, keményen koncentrálva, önsanyargató, legalábbis önveszélyes műsorszámokat adnak elő. Eddig a hagyományos cirkusz, de itt épül még az akrobata technikára egy színházi dramaturgia, valami eszelős hangulat. Mintha egy hömpölygő tömegben volnánk, valóságos kisváros vagy egy főtér elevenedik meg a 17 akrobatának köszönhetően, mindenféle díszlet nélkül. Sétálnak, rohannak, ismerkednek, kommunikálnak, szemlélik egymást és a világot, és amikor találkoznak a színpadi térben, mindig épül belőlük egy élő gúla. Vagy repül egy piros szoknyás francia lány egyik fiú kezéből vagy nyakából a másikéba. Lazán, kecsesen, megtoldva egy-egy tréfával, kikacsintással, mintha csak egy némafilmet néznénk, amelyre szívszorító vagy épp felszabadító sanzonokat tangóharmonikázik egy utcazenész. Ahogy épül az embervár, ritmusra omlik is lefelé, biztosításnak ott van a többiek segítő keze.

Jaj, ez most olyan kép, mintha az Eiffel-torony előtti parkban beindultak volna a szökőkutak - lelkesedik a gyerek, mire ránk szól egy felnőtt, hogy ne zavarjuk a műélvezetben, és önfeledten túrni kezd a táskájában a zörgő celofánok között. Vinnyogunk. Nem sokszor vagyunk a nézőtéren ilyen megátalkodott gyerekek. Pedig igényünk volna rá.

Trafó, január 3.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.