Interjú

„Nevezzük inkább leigázásnak”

Kocsis Pál színész, rendező  

Színház

Emblematikus alakja volt a Kecskeméti Katona József Színháznak, de megromlott a viszonya a vezetéssel, és nem tartottak igényt a munkájára. A pandémia idején lett szabadúszó. Egyelőre van munkája, de kilátástalannak tartja a szakma helyzetét, s azt sem tartja kizártnak, hogy jöhet olyan idő, amikor már nem színészként vagy rendezőként fog dolgozni.

Magyar Narancs: Ebben az évadban a salgótarjáni Zenthe Ferenc Színházban játszol és rendezel. A színház megalakulása óta, 2012-től hívtak, térj vissza szülővárosodba. Miért épp most lett erre alkalom?

Kocsis Pál: Már tavaly óta szabadúszó vagyok. Ez nem feltétlenül egyértelmű, mert az előző évadtól kezdve a pandémia miatt nem nagyon volt színházi élet. Nem terjedt el rólam ez az információ. Meg akkor még dolgoztam Kecskeméten. Salgótarjánba sem szerződtem, vendég vagyok, de ez az oka annak, hogy most valóban el tudtam menni oda dolgozni. Susán Ferenc produkciós igazgató többször keresett, menjek kicsit haza dolgozni, de egészen a tavalyelőtti évadig annyi teendőm volt, hogy egyszerűen lehetetlen volt összehozni, vállalhatatlan volt. Most viszont hogy ilyen nagyon jó időben lettem szabadúszó, lett rá időm. Egyelőre egy rendezésről és két szerepről volt szó. Hosszas egyezkedés és tárgyalás folyt erről, úgymond egy csomagra szerződtem, csak közben sajnos az egyik előadás, amelyet Mohácsi János rendezett volna, és számomra fontos volt, a járvány miatt kiesett a repertoárból. Így Tarnóczi Jakab rendezésében játszom majd, és Örkény István Kincskeresők című darabját rendeztem. A szabadúszásomnak pedig az az oka, hogy megromlott a viszonyom a kecskeméti színház vezetésével.

MN: Először szabadúszó lettél, majd megköszönték a munkádat, és már nem tartottak igényt rá. Mi történt?

KP: Nehéz beszélni róla, mert nem pontosan tudom, mi történt. Cseke Péter nem nyílt ember, gyűlöli a konfliktusokat, nem képes azokat fölvállalni, így vélhetőleg a maga részéről azt is konfliktusnak tartja, ha azt mondja, menj el. Ezért ilyen nem is hangzott el. Volt az egykori SZFE-ről egy megnyilvánulása, ami rettenetesen meglepett. Ő volt az, aki a „pusztulat” szót használta az SZFE-re és a hallgatókra, mintegy kifejezve, szerinte milyen képzés folyt az egyetemen. Ez egészen megrázó volt. Nyilvánvaló, hogy az én viszonyom mindehhez egészen más. De lényegi konfliktus nem volt közöttünk. Kaptam egy jelzést, majd különös dolog történt, leültünk beszélgetni a színház vezetésével, elismerték a munkámat, a „csodálatos színészi képességeimet és érdemeimet”, meg a rendezői tevékenységemet. És közölték, hogy már nem gondolkodnak bennem. Az a szomorú, hogy valójában már én sem gondolkodtam bennük. Mondhatjuk, hogy közös megegyezéssel történt az elválás, de mindezt megbeszélni, kibeszélni nem lehetett. Szerettem volna, ha ez az ügy nyíltan ki tud bomlani, de a pandémiás időszak nem nekem kedvezett. Az átkozódás, szitkozódás nem az én terepem, tudok morogni, meg a jó barátaimnak elbeszélni a vastag véleményemet, de egyáltalán nem szeretem azt nyíltan kiteregetni, főleg úgy, hogy nincs ott az érintett személy.

MN: Elfáradt a munkakapcsolatotok vagy konkrétabb oka volt a válásnak, számított a politikai befolyás?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."