rés a présen

„Nézni, tapasztalni”

Feledi János táncos, koreográfus

  • rés a présen
  • 2021. augusztus 25.

Színház

Tízéves a Feledi Project társulata.

rés a présen: Az idén tízéves a Feledi Project társulata. Milyen céllal és kikkel jött létre ez a csapat?

Feledi János: 2010-ben volt lehetőségem elkészíteni egy egész estés előadást Egerben, az akkori Csizmadia Tibor és Barta Dóra vezette teátrumban. Az ottani kollégákra készítettem az előadást. Majd jött egy kormány- és vele egy igazgatóváltás, ami intő jel is volt, hogy a saját utamat kell járnom. Visszajöttem Pestre és elkezdtem pályázni, építeni a saját alkotói pályámat.

rap: Hogyan akartad megkülönböztetni magad?

FJ: Klasszikus balett szakon diplomáztam, így a kezdeteknél nagyobb fókuszt kapott a technikai tudás és a balettos kivitelezés. Egri éveim előtt két évig dolgoztam Kun Attilával, az akkor általa vezetett PR-Evolution Dance Companyvel és nagyon nagy hatással volt rám, ami érezhető volt a mozgásomon. Szeretem a vonalas mozgásvilágot, a klasszikus balettelemeket nagyon erős izolációval vegyíteni, s ahogy érek, idősödöm, tapasztalok, más kerül fókuszba. Jobban izgatnak az energiák, az egyéniségek, a tiszta tánc helyett a színháziasabb, összművészetibb formák. Az évek alatt sok olyan alkotó, rendező volt, aki hatással volt rám: Kun Attila, Barta Dóra, William Forsythe, Wayne McGregor, Zsótér Sándor, Purcărete, David Doiasvili etc.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.