Színház

Nylon Group: Halotti Thor

  • TA
  • 2015. március 7.

Színház

Az mindig reményteli, ha van összefogás a független területen, ha van mecenatúra, még ha szerény is, és van olyan pályázati lehetőség, mint a TITÁNium Színházi Szemle, amelyen fiatal alkotók előrukkolhatnak valamivel, aminek a bemutatásához aztán némi támogatást kapnak. Jó, hogy nem csak az NKA független színházi pályázata létezik, amihez jegyzett szervezetnek kell lenni, és hogy a frissen végzett színházi alkotók nem csak a „rendszerbe” integrálódhatnak, a nagyszínházakba, hanem a maguk világát építhetik, esetleg saját lábra állnak, és megtalálják hozzá a támogatókat, a médiát, a közönséget.

A Nylon Group szimpatikus próbálkozás, két, bábszínész szakon végzett fiatal, Eke Angéla és Márkus Sándor kis csapata. Jurányi-díjas előadásuk, a Halotti Thor azonban csak nagyszabású gondolatok és szándékok ígérete. A halotti kultuszokra és személyességre épülő darabból (ekként hirdetik) éppen a személyesség hiányzik leginkább. Az előadás vizuális világában oly­kor szép képeket, újszerű technikai megoldásokat találunk, mint a kitárt szárnyú, angyali pár vagy az isten tenyerébe belevesző ember. A technika azonban lenyűgözi a játszókat, és inkább alávetik magukat a felfújható, invenciózus nejlonfigu­ráknak, semmint hogy könnyedén használnák őket. A játszók személyisége vagy inkább személyessége alig mutatkozik meg, inkább „játszanak”, sőt színészkednek. Kettejük viszonya is nehezen értelmezhető, vagy ami látszik, közhelyes. A testtel művelt kegyetlenség – a férfitest megkorbácsolása, a női test jéggel való megtisztítása – nem jut el odáig, hogy a néző saját testén élje meg a kegyetlenséget, beleborzongjon. Lehetne izgalmas az a valóban innovatív játék, amikor a férfi a nő hátára rajzol, a nő pedig egy táblagépre rajzolja ugyanezeket a mintákat, amelyek aztán kivetülnek – itt azonban látni véljük a betanult, begyakorolt mozdulatokat, a jelenet nem a szemünk előtt születik.

Jurányi Inkubátorház, február 1.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.