Színház

Nylon Group: Halotti Thor

  • TA
  • 2015. március 7.

Színház

Az mindig reményteli, ha van összefogás a független területen, ha van mecenatúra, még ha szerény is, és van olyan pályázati lehetőség, mint a TITÁNium Színházi Szemle, amelyen fiatal alkotók előrukkolhatnak valamivel, aminek a bemutatásához aztán némi támogatást kapnak. Jó, hogy nem csak az NKA független színházi pályázata létezik, amihez jegyzett szervezetnek kell lenni, és hogy a frissen végzett színházi alkotók nem csak a „rendszerbe” integrálódhatnak, a nagyszínházakba, hanem a maguk világát építhetik, esetleg saját lábra állnak, és megtalálják hozzá a támogatókat, a médiát, a közönséget.

A Nylon Group szimpatikus próbálkozás, két, bábszínész szakon végzett fiatal, Eke Angéla és Márkus Sándor kis csapata. Jurányi-díjas előadásuk, a Halotti Thor azonban csak nagyszabású gondolatok és szándékok ígérete. A halotti kultuszokra és személyességre épülő darabból (ekként hirdetik) éppen a személyesség hiányzik leginkább. Az előadás vizuális világában oly­kor szép képeket, újszerű technikai megoldásokat találunk, mint a kitárt szárnyú, angyali pár vagy az isten tenyerébe belevesző ember. A technika azonban lenyűgözi a játszókat, és inkább alávetik magukat a felfújható, invenciózus nejlonfigu­ráknak, semmint hogy könnyedén használnák őket. A játszók személyisége vagy inkább személyessége alig mutatkozik meg, inkább „játszanak”, sőt színészkednek. Kettejük viszonya is nehezen értelmezhető, vagy ami látszik, közhelyes. A testtel művelt kegyetlenség – a férfitest megkorbácsolása, a női test jéggel való megtisztítása – nem jut el odáig, hogy a néző saját testén élje meg a kegyetlenséget, beleborzongjon. Lehetne izgalmas az a valóban innovatív játék, amikor a férfi a nő hátára rajzol, a nő pedig egy táblagépre rajzolja ugyanezeket a mintákat, amelyek aztán kivetülnek – itt azonban látni véljük a betanult, begyakorolt mozdulatokat, a jelenet nem a szemünk előtt születik.

Jurányi Inkubátorház, február 1.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.