Színház

Nylon Group: Halotti Thor

  • TA
  • 2015. március 7.

Színház

Az mindig reményteli, ha van összefogás a független területen, ha van mecenatúra, még ha szerény is, és van olyan pályázati lehetőség, mint a TITÁNium Színházi Szemle, amelyen fiatal alkotók előrukkolhatnak valamivel, aminek a bemutatásához aztán némi támogatást kapnak. Jó, hogy nem csak az NKA független színházi pályázata létezik, amihez jegyzett szervezetnek kell lenni, és hogy a frissen végzett színházi alkotók nem csak a „rendszerbe” integrálódhatnak, a nagyszínházakba, hanem a maguk világát építhetik, esetleg saját lábra állnak, és megtalálják hozzá a támogatókat, a médiát, a közönséget.

A Nylon Group szimpatikus próbálkozás, két, bábszínész szakon végzett fiatal, Eke Angéla és Márkus Sándor kis csapata. Jurányi-díjas előadásuk, a Halotti Thor azonban csak nagyszabású gondolatok és szándékok ígérete. A halotti kultuszokra és személyességre épülő darabból (ekként hirdetik) éppen a személyesség hiányzik leginkább. Az előadás vizuális világában oly­kor szép képeket, újszerű technikai megoldásokat találunk, mint a kitárt szárnyú, angyali pár vagy az isten tenyerébe belevesző ember. A technika azonban lenyűgözi a játszókat, és inkább alávetik magukat a felfújható, invenciózus nejlonfigu­ráknak, semmint hogy könnyedén használnák őket. A játszók személyisége vagy inkább személyessége alig mutatkozik meg, inkább „játszanak”, sőt színészkednek. Kettejük viszonya is nehezen értelmezhető, vagy ami látszik, közhelyes. A testtel művelt kegyetlenség – a férfitest megkorbácsolása, a női test jéggel való megtisztítása – nem jut el odáig, hogy a néző saját testén élje meg a kegyetlenséget, beleborzongjon. Lehetne izgalmas az a valóban innovatív játék, amikor a férfi a nő hátára rajzol, a nő pedig egy táblagépre rajzolja ugyanezeket a mintákat, amelyek aztán kivetülnek – itt azonban látni véljük a betanult, begyakorolt mozdulatokat, a jelenet nem a szemünk előtt születik.

Jurányi Inkubátorház, február 1.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.