Színház

Oidipusz karantén… az örök jelenre csábítás!

  • Sisso
  • 2016. január 10.

Színház

A Természetes Vészek Kollektíva és a Budapest Bábszínház előadása felszaggatja a műfajok közti kerítéseket: a színházon és táncon túl van benne báb, installáció, új média és dizájn is. Veres András rendezte, ám a szürreális színházi nyelv és a kortárs zene Árvai György művé­szeti elképzeléseit tükrözi. Nehéz a dramaturgiát követni, mert valóságos külön univerzumot építettek fel a színpadon. Mintha egy kiállítótér előtt ülnénk, és azt még eltakarják tüllel, amelyen egy vizuális költészeti projekt is zajlik folyamatosan, nehogy lássunk rendesen. Mintha folyamatosan újabb pop-up ablakok és hipertextek nyílnának meg, amikre már figyelni is képtelenség. A percepciós versenyben könnyen lemarad, aki színházat remélt. A ha­gyományos értelmet a Budapesti Bábszínház három színésze képviseli, ők alakítják Oidipusz gyermekeit, illetve hát testvéreit. Az ő fel­vetéseiken keresztül kellene megismerni a háttérbe szorult főhőst, aki Melis László zeneszerző alakjában egy eltakart szobában fekszik, és csak egy kivetítőn látható a „haldoklása”. Műhelyében apa maszkokat gyárt és kutatja a családi múltat rendületlenül. Antigoné néha kilép a jelenetből és bemegy a steril szobába, hogy lecserélje apja szemén a kötést. A géz levétele után semmilyen elszíneződés nem látható a szemeken, de újra és újra átvérzik a géz. Bűvésztrükk és filozófia. Vajon honnan jönnek Oidipusz fekete könnyei?

A párbeszédek a sitcomok hangulatát idézik, így legalább van, hogy megkönnyebbülve elneveti magát a közönség. Egyébként valóban karantén lesz a színpadból, ragad és tapad az egész. Ilyen értelemben lebilincselő az előadás. Táncosokkal valahogy mindig dinamikusabban működik a Természetes Vészek. Ilyen éteri szférákba ebben a ritmusban nem tudok felmászni a megadott idő alatt. Így hát a megelőlegezett örök jelenben maradok hoppon kicsit.

Trafó, november 28.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.