Színház

Oidipusz karantén… az örök jelenre csábítás!

  • Sisso
  • 2016. január 10.

Színház

A Természetes Vészek Kollektíva és a Budapest Bábszínház előadása felszaggatja a műfajok közti kerítéseket: a színházon és táncon túl van benne báb, installáció, új média és dizájn is. Veres András rendezte, ám a szürreális színházi nyelv és a kortárs zene Árvai György művé­szeti elképzeléseit tükrözi. Nehéz a dramaturgiát követni, mert valóságos külön univerzumot építettek fel a színpadon. Mintha egy kiállítótér előtt ülnénk, és azt még eltakarják tüllel, amelyen egy vizuális költészeti projekt is zajlik folyamatosan, nehogy lássunk rendesen. Mintha folyamatosan újabb pop-up ablakok és hipertextek nyílnának meg, amikre már figyelni is képtelenség. A percepciós versenyben könnyen lemarad, aki színházat remélt. A ha­gyományos értelmet a Budapesti Bábszínház három színésze képviseli, ők alakítják Oidipusz gyermekeit, illetve hát testvéreit. Az ő fel­vetéseiken keresztül kellene megismerni a háttérbe szorult főhőst, aki Melis László zeneszerző alakjában egy eltakart szobában fekszik, és csak egy kivetítőn látható a „haldoklása”. Műhelyében apa maszkokat gyárt és kutatja a családi múltat rendületlenül. Antigoné néha kilép a jelenetből és bemegy a steril szobába, hogy lecserélje apja szemén a kötést. A géz levétele után semmilyen elszíneződés nem látható a szemeken, de újra és újra átvérzik a géz. Bűvésztrükk és filozófia. Vajon honnan jönnek Oidipusz fekete könnyei?

A párbeszédek a sitcomok hangulatát idézik, így legalább van, hogy megkönnyebbülve elneveti magát a közönség. Egyébként valóban karantén lesz a színpadból, ragad és tapad az egész. Ilyen értelemben lebilincselő az előadás. Táncosokkal valahogy mindig dinamikusabban működik a Természetes Vészek. Ilyen éteri szférákba ebben a ritmusban nem tudok felmászni a megadott idő alatt. Így hát a megelőlegezett örök jelenben maradok hoppon kicsit.

Trafó, november 28.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.