Színház

Oidipusz karantén… az örök jelenre csábítás!

  • Sisso
  • 2016. január 10.

Színház

A Természetes Vészek Kollektíva és a Budapest Bábszínház előadása felszaggatja a műfajok közti kerítéseket: a színházon és táncon túl van benne báb, installáció, új média és dizájn is. Veres András rendezte, ám a szürreális színházi nyelv és a kortárs zene Árvai György művé­szeti elképzeléseit tükrözi. Nehéz a dramaturgiát követni, mert valóságos külön univerzumot építettek fel a színpadon. Mintha egy kiállítótér előtt ülnénk, és azt még eltakarják tüllel, amelyen egy vizuális költészeti projekt is zajlik folyamatosan, nehogy lássunk rendesen. Mintha folyamatosan újabb pop-up ablakok és hipertextek nyílnának meg, amikre már figyelni is képtelenség. A percepciós versenyben könnyen lemarad, aki színházat remélt. A ha­gyományos értelmet a Budapesti Bábszínház három színésze képviseli, ők alakítják Oidipusz gyermekeit, illetve hát testvéreit. Az ő fel­vetéseiken keresztül kellene megismerni a háttérbe szorult főhőst, aki Melis László zeneszerző alakjában egy eltakart szobában fekszik, és csak egy kivetítőn látható a „haldoklása”. Műhelyében apa maszkokat gyárt és kutatja a családi múltat rendületlenül. Antigoné néha kilép a jelenetből és bemegy a steril szobába, hogy lecserélje apja szemén a kötést. A géz levétele után semmilyen elszíneződés nem látható a szemeken, de újra és újra átvérzik a géz. Bűvésztrükk és filozófia. Vajon honnan jönnek Oidipusz fekete könnyei?

A párbeszédek a sitcomok hangulatát idézik, így legalább van, hogy megkönnyebbülve elneveti magát a közönség. Egyébként valóban karantén lesz a színpadból, ragad és tapad az egész. Ilyen értelemben lebilincselő az előadás. Táncosokkal valahogy mindig dinamikusabban működik a Természetes Vészek. Ilyen éteri szférákba ebben a ritmusban nem tudok felmászni a megadott idő alatt. Így hát a megelőlegezett örök jelenben maradok hoppon kicsit.

Trafó, november 28.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.