Nekrológ

Olyan képek

Koncz Zsuzsa (1941-2012)

  • Csáki Judit
  • 2012. május 26.

Színház

Mondjuk első blikkre megismerem a képeit. És ha fotósokkal teli színházban néztem előadást, mindig tudtam, mikor exponál, kihallottam a rengeteg kattanás közül. Húsz évig ültünk egy szobában a Színház szerkesztőségében. Ismertem, hogyan gondolkodik. Ritkán beszélt magáról - a fotókról, fotózásról, fotósokról annál többet. Kellett a húsz év, hogy valamennyire - de csak valamennyire - kiismerjem magam az életében. A fotóiban sokkal előbb lettem otthonos.

 


Fotó: ifj. Schiller Alfréd

Én portréfotósnak gondolom; igaz, azt is gondolom, hogy portrét nemcsak emberről, hanem például előadásról is lehet készíteni. Előadásportrét.

 

Na, ezen sokat vitatkoztunk; többnyire, de nem mindig, viccesen. Rémes előadásokról tudott fantasztikus képeket készíteni, én meg hánytam a szemére, hogy ugyan, a képeket látva ki fog hinni a kritikusnak. Ő csak mosolygott. Sokat mosolygott.

Neki a fekete-fehér volt a színes. És tényleg: ránézett az ember a képre, és azt mondta, itt a színésznő piros ruhát visel. Akkor is mosolygott, "kicsit bordós", mondta.

Tudja mindenki, színháziak és újságírók, hogy a színház volt az élete. Ahol ő állt meg a fotós próbán, oda sereglettek sokan, mert tudták, az lesz a "jó szög". Míg - különb-különb okokból - sokan csak "belekattintanak" a fotós próbába, ő rendre végignézte és -fotózta az előadásokat. Nemcsak azért, mert ismerte a darabot, és tudta, hogy kell kép az ötödik felvonás csúcsjelenetéről is, hanem mert kíváncsi volt, nézni is szerette, nemcsak fényképezni.

Szerettem interjút csinálni vele. Érzékeny műfaj; a fotós úgy legyen jelen, hogy nincs jelen. Simuljon bele a tapétába, de ne mulassza el az interjúalany legjellegzetesebb gesztusait vagy legmeghökkentőbb pillanatát. Mestere volt ennek. Gyorsan fölvette a beszélgetés hangulatát és ritmusát, és pontosan olyan képeket csinált. Vele minden interjú páros munka volt: szövegben-képben komponált alkotás. Jobb interjút csináltam, ha Zsuzsa is ott volt.

És mert fotózásban is számít az idő, az ő képeiből már egy színháztörténeti korszak néz vissza ránk. Színészek, előadások, színházi emberek.

Az életet teleobjektívvel nézte, széles spektrumban. Olvasott sokat, szeretett beszélni a könyvekről. Izgatottan és ingerülten követte a napi eseményeket - nagyon tudott "kiakadni", leginkább a gazemberségen, slendriánságon. Milyen jókat pufogtunk...

És akkor most azon gondolkodom, miért is mondtam az elején, hogy rögtön megismerem a képeit, illetve mitől is ismerem meg rögtön. Látom az ismert arcot, az eleven tekintetet, és látom, illetve látni vélem az előző és a következő pillanatát is ennek az arcnak. Ez az arc ugyanis éppen "csinál" valamit: mindjárt megszólal, vagy épp kimondott egy mondatot; megdörzsölte a szemét, beleszippantott a cigarettájába. Vagyis ez a Zsuzsa-kép egy jelenet egyetlen kockája, egy folyamat része, kiragadott pillanat az időegészből. Ez az arc még egyszer nem lesz ugyanilyen, még egyszer nem csinál ugyanígy, csak most, az ő képén.

Beállítás - na, ezt ő nem ismerte. Színházban élte az életét, de a kép "megrendezéséről" hallani sem akart. Dühöngött, ha sötét volt a színpadon, és mégis pompás képek születtek ezekből a "négerek harca az alagútban" helyzetekből is. Ahogy azokból is, amelyek - és szerette ezeket is, nagyon - rendre ellene mentek a fősodornak, a színpad egy mellékesnek látszó részéről készültek, egy mellékesnek látszó szereplőről. Egy árnyékról, egy ferdén eső fénycsóváról, egy önkéntelen mozdulatról. A színház képi lényegéről.

A maga módján siratta a "régi módit": a filmre készült, előhívott, lenagyított képeket. Azt mondta, ezekkel a modern, túlságosan is szuper gépekkel technikailag tökéletes képeket lehet ugyan csinálni, de ő ebben, és csak ebben az értelemben a tökéletlent szerette. Naná, hiszen ott nyílt igazi nagy tér a valamirevaló fotósnak.

Amilyen ő volt.


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.