Nekrológ

Olyan képek

Koncz Zsuzsa (1941-2012)

  • Csáki Judit
  • 2012. május 26.

Színház

Mondjuk első blikkre megismerem a képeit. És ha fotósokkal teli színházban néztem előadást, mindig tudtam, mikor exponál, kihallottam a rengeteg kattanás közül. Húsz évig ültünk egy szobában a Színház szerkesztőségében. Ismertem, hogyan gondolkodik. Ritkán beszélt magáról - a fotókról, fotózásról, fotósokról annál többet. Kellett a húsz év, hogy valamennyire - de csak valamennyire - kiismerjem magam az életében. A fotóiban sokkal előbb lettem otthonos.

 


Fotó: ifj. Schiller Alfréd

Én portréfotósnak gondolom; igaz, azt is gondolom, hogy portrét nemcsak emberről, hanem például előadásról is lehet készíteni. Előadásportrét.

 

Na, ezen sokat vitatkoztunk; többnyire, de nem mindig, viccesen. Rémes előadásokról tudott fantasztikus képeket készíteni, én meg hánytam a szemére, hogy ugyan, a képeket látva ki fog hinni a kritikusnak. Ő csak mosolygott. Sokat mosolygott.

Neki a fekete-fehér volt a színes. És tényleg: ránézett az ember a képre, és azt mondta, itt a színésznő piros ruhát visel. Akkor is mosolygott, "kicsit bordós", mondta.

Tudja mindenki, színháziak és újságírók, hogy a színház volt az élete. Ahol ő állt meg a fotós próbán, oda sereglettek sokan, mert tudták, az lesz a "jó szög". Míg - különb-különb okokból - sokan csak "belekattintanak" a fotós próbába, ő rendre végignézte és -fotózta az előadásokat. Nemcsak azért, mert ismerte a darabot, és tudta, hogy kell kép az ötödik felvonás csúcsjelenetéről is, hanem mert kíváncsi volt, nézni is szerette, nemcsak fényképezni.

Szerettem interjút csinálni vele. Érzékeny műfaj; a fotós úgy legyen jelen, hogy nincs jelen. Simuljon bele a tapétába, de ne mulassza el az interjúalany legjellegzetesebb gesztusait vagy legmeghökkentőbb pillanatát. Mestere volt ennek. Gyorsan fölvette a beszélgetés hangulatát és ritmusát, és pontosan olyan képeket csinált. Vele minden interjú páros munka volt: szövegben-képben komponált alkotás. Jobb interjút csináltam, ha Zsuzsa is ott volt.

És mert fotózásban is számít az idő, az ő képeiből már egy színháztörténeti korszak néz vissza ránk. Színészek, előadások, színházi emberek.

Az életet teleobjektívvel nézte, széles spektrumban. Olvasott sokat, szeretett beszélni a könyvekről. Izgatottan és ingerülten követte a napi eseményeket - nagyon tudott "kiakadni", leginkább a gazemberségen, slendriánságon. Milyen jókat pufogtunk...

És akkor most azon gondolkodom, miért is mondtam az elején, hogy rögtön megismerem a képeit, illetve mitől is ismerem meg rögtön. Látom az ismert arcot, az eleven tekintetet, és látom, illetve látni vélem az előző és a következő pillanatát is ennek az arcnak. Ez az arc ugyanis éppen "csinál" valamit: mindjárt megszólal, vagy épp kimondott egy mondatot; megdörzsölte a szemét, beleszippantott a cigarettájába. Vagyis ez a Zsuzsa-kép egy jelenet egyetlen kockája, egy folyamat része, kiragadott pillanat az időegészből. Ez az arc még egyszer nem lesz ugyanilyen, még egyszer nem csinál ugyanígy, csak most, az ő képén.

Beállítás - na, ezt ő nem ismerte. Színházban élte az életét, de a kép "megrendezéséről" hallani sem akart. Dühöngött, ha sötét volt a színpadon, és mégis pompás képek születtek ezekből a "négerek harca az alagútban" helyzetekből is. Ahogy azokból is, amelyek - és szerette ezeket is, nagyon - rendre ellene mentek a fősodornak, a színpad egy mellékesnek látszó részéről készültek, egy mellékesnek látszó szereplőről. Egy árnyékról, egy ferdén eső fénycsóváról, egy önkéntelen mozdulatról. A színház képi lényegéről.

A maga módján siratta a "régi módit": a filmre készült, előhívott, lenagyított képeket. Azt mondta, ezekkel a modern, túlságosan is szuper gépekkel technikailag tökéletes képeket lehet ugyan csinálni, de ő ebben, és csak ebben az értelemben a tökéletlent szerette. Naná, hiszen ott nyílt igazi nagy tér a valamirevaló fotósnak.

Amilyen ő volt.


Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.