Színház

Örök fogó

A Kerekasztal és a Mézeskalácsház

  • Csáki Judit
  • 2012. május 26.

Színház

A kérdés az: vajon ettől a kedves nénitől, aki az erdőben hagyott két kisgyereknek enni ad, puha ágyba fekteti őket, helyes kis plüssállatot, macit-nyuszit ajándékoz nekik, és még sok pár cipőt is eléjük terít, hogy húzzák föl meztelen lábukra a nekik tetszőt - szóval hogy tőle el kell-e menekülni, de rögtön. Mögötte is van egy kérdés: vak engedelmesség vagy gondolkodás?

És mögötte is: az-e minden és mindenki, aminek-akinek látszik?

Nem tudom, föltűnt-e bármelyik gyereknek a Marczibányi téri színházteremben, hogy az éhező-fázó, az erdei vándorlástól elcsigázott mesebeli gyerekek a mézeskalács házikóban talált bőséges lakomán nem nyúlnak a narancshoz. Pontosabban a kislány fölkapja, beleharap, majd elfintorodik és leteszi. Nem láttak még ilyesmit. A mélyszegénységben élőkről, azokról a kisgyerekekről, akiknek a kenyér is ritka öröm, immár nem a múlt mesél.

Jánoskának, a mesebeli kisfiúnak tetszik a mézeskalács házikó és az új, legalább minimál szinten kényelmes élet: csak a tüzet kell őriznie a hatalmas kemencében. Margitka fog gyanút: az agyonszabályozott házirendben van ennivaló, de nincs kérdés - és bár nem olvasta soha Grimm idevágó meséjét, nem tetszik neki a kedves néni, aki ráadásul a megszólalásig hasonlít az apja új feleségére, aki miatt az erdőben hagyták őket.

Meg kell győzni Jánoskát, hogy menekülni kell. Beszélni, érvelni kell, méghozzá gyorsan, mert cselekedni is kell.

Nehéz ügylet lenne elősorolni, mi mindenre jó a színház, mármint azon kívül, amire jó. Tudjuk, már a régi görögök is... Lehet vele didaxist játszani, lehet fölébreszteni abból. Lehet terápia, személyiségfejlesztés eszköze, szolgálhatja különféle, távolról sem csak színházi készségek javítását, segíthet a mozgáskoordinációban, koncentrációban, de jól alkalmazható különféle csoportdinamikai megfigyelésekre is.

Hanem amit az idén húszéves Kerekasztal Színházi Nevelési Központ csinál, az ennél komplexebb és nagyralátóbb dolog. A Kerekasztal projektjei gondolkodni és megszólalni tanítanak: "artikuláld önmagad" - ez lehetne a mottójuk.

A partnereik pedig gyerekek, nagyjából általános iskolások és kiskamaszok. Azok a korosztályok, amelyek életében már nemcsak az olvasás, hanem a beszélgetés is alig játszik szerepet. Önálló gondolat ritkán "bántja" őket, környezetük különféle konfliktusait a legtöbben közülük képtelenek feldolgozni, a saját vélemény ritka, mint a fehér holló, annak természetes, nyílt képviselete még ritkább.

A Kerekasztal egyik projektje a "Színházi neveléssel az aktív demokráciáért" címet viseli: hátrányos helyzetű, marginalizálódott gyerekek és fiatalok körében "turnéztatták" a foglalkozásokat, amelyek a demokráciában nélkülözhetetlen alapfogalmakat taglalták színházi formákban, korosztályhoz igazítva, mert például a szabadság minden életkorban jelent valamit. De tevékenységük célközönségét nemcsak az életkörülményeikben, beilleszkedésükben, perspektívájukban leginkább veszélyeztetett csoportok adják, hanem azok is, amelyek gondolkodását, szellemi önállósulását csak a környezet igénytelensége fenyegeti.

Mézeskalácsház című színházi nevelési előadás első és második osztályosoknak szól - én éppen a bajnai kisiskolásokkal találkoztam, akik busszal érkeztek a foglalkozásra. Átlagos-tipikus falusi iskolából, mondanám, ha nem tudnám, hogy nem átlagosak-tipikusak azok a pedagógusok, akik idehozzák a gyerekeket, erre az amúgy ingyenes rendezvényre, bár a buszra mégiscsak össze kell szedniük a nem kevés pénzt. Ők ugyanis azt is vállalják, hogy ezt az egy délelőttre korlátozódó eseményt folyamatba helyezik, feldolgozzák a gyerekekkel: tudássá, kérdésekké és válaszokká mélyítik a színházi élményt.

A színház persze ügyesen interaktív. Mindent a Kerekasztal csapata csinál: ír, rendez, díszletet tervez, szervezi a foglalkozásokat, menedzseli a különböző projekteket, pályázatokat ír, szakmai napokat, konferenciákat szervez, dokumentál. És persze drámatanárként színész is: Hajós Zsuzsa, Bethlenfalvy Ádám, Bagaméry Orsolya, Lipták Ildikó, Nyári Arnold. A funkcionálisan és ízlésesen felújított "Marcziban" egy kisebb teremben kezdik a foglalkozást: szerepjátékkal megspékelt beszélgetésben.

A gyerekek lassan oldódnak, alig is érkezik válasz arra a kérdésre, hogy mitől jó egy mese - könnyebb mozgással-mozgatással aktivizálni őket ("gyertek, nézzük meg, mit játszanak a gyerekek az erdőben"). Természetesen működik a többség diktálta parancshoz igazított csoportdinamika: egyöntetű helyeslés kíséri az ötletet, hogy "átírják" a fogócska szabályait, és akkor is az aggodalmaskodó Margitka legyen a fogó, ha megfog valakit - legyen "örök fogó", lúzer. Az igazságérzet föllelése és megnyilvánulása evidensen későbbi pedagógiai feladat...

De ha mindenki, drámatanárok, pedagógusok, szülők is végigmennek ezen a nem éppen mesei, nem éppen könnyű úton, akkor Jancsi és Juliska átírt története és a többi, idősebbnek szóló foglalkozás hozzásegítheti a gyerekeket ahhoz, hogy felnőtt, tudatos, artikulált állampolgárok legyenek. És nemcsak ők, hanem azok is, akiket a többi, hasonló vagy egészen más módszerrel dolgozó színházi csapattal hoz össze a sorsuk. A színház mint a társadalmi nevelés-nevelődés eszköze régi találmány; már a régi görögök is, ugye... De régen volt akkora szükség erre a funkciójára, mint most.

A Kaposi László által 1992-ben alapított Kerekasztal még sokáig nem marad feladat nélkül.

Kerekasztal Színházi Nevelési Központ, április 20.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."