Opera

Operásdi

Selmeczi György: Spiritiszták

Színház

"Csak készüljön is el rendesen, s mutassa be valamilyen tisztes színház. Hogy ne mondjam: például maga az operaház..." - fogalmazott még 1997-ben Kovács Sándor, miután a Merlinben egy fesztiválprogram részeként előadták a Szellemidézés című Selmeczi-operajelenetet.

Azóta eltelt bő másfél évtized, és a kiváló zenetudós óhaj gyanánt megfogalmazott jóslata valósággá lett: a hosszan készült mű, amely időközben igencsak sokat változott, most tényleg eljutott az operaház színpadára. Előtte még az alkotási folyamat részeként az opera többé-kevésbé emancipálta magát az irodalmi alap, azaz Alekszandr Blok Komédiásdi című 1906-os szimbolista színművének uralma alól, valamint egy disszertáció témája lett, midőn 2013-ban maga Selmeczi György e nevezet alatt nyújtott be doktori értekezést a Színház- és Filmművészeti Egyetemen: A kortárs opera műfajtörténeti, stilisztikai és alkotáslélektani kérdései a szerző Spiritiszták című operájának tükrében.

Nem elsősorban a pikantéria fennforgása (önmagunkból doktorálni) említtette fel velünk e disszertációt, hanem sokkal inkább a cím által is körvonalazott problematika elevensége, amely alighanem majd' minden kortárs opera bölcsője körül felmerül - a komponistában, a megrendelőben és bizony a közönség soraiban egyaránt. Vagyis az a dupla fenekű kérdés, hogy lehet-e még egyáltalán manapság valóságos operát szerezni, s ha igen, akkor miért nem? Merthogy az opera bizony ma majdnem oly történeti műfajnak tetszik, mint a görög tragédia vagy a restauráció korabeli angol vígjáték: nézzük, hallgatjuk és szeretjük, de szinte kizárólag a már rég meglévőből gazdálkodunk. S nem csupán az operaházak és közönségük, de gyakran maguk az operaszerzők is, akiknek a Rózsalovagig visszadatálható zenei posztmodernség amúgy is kész felhatalmazást ad a régebbi korok stílusainak imitálására, hangzásvilágának és zenei-operaszínpadi közhelyeinek újrahasznosítására.

A temetőből nem lehet szerepet osztani - szól a színházi aranyigazság; a temetőből még egy rakás opera kihozható - sommázható a kimondatlan, ám a gyakorlatban igenis létező zeneszerzői metódus. Selmeczi György is e praxist követi, s becsületére legyen mondva, ezt őszintén teszi, ráadásul még védhető ideológiája is van hozzá, elvégre az operaközönség tényleg nem ellenezné, hogy újabb és újabb Puccini-operák íródjanak. "Újabb idézet" - hagyja el e két szó az egyik szereplő száját, s valóban: a cirkuszzenei nyitányával jószerint Vajda János-operának induló Spiritiszták stílusimitációk és allúziók halmazának bizonyul. Mint ilyen azonban mindvégig kellemesen hallgatható, és valóban fölkínál több melodikusan is emlékezetbe véshető mozzanatot, ami okvetlenül elismerést érdemel. S voltaképpen miért is ne lenne üdvözlendő egy gusztusosan historizáló, régi-új (helyesebben új-régi) magyar opera?

Selmeczi az orosz alakokat és a commedia dell'arte figuráit összeeresztő opera alapnyelvéül - műfajtörténeti hódolat gyanánt - az olaszt választotta, ám meglepő módon nem az operák oly könnyen felismerhető olasz nyelvét, hanem inkább a pallérozott köznyelvet. A spiritisztaszeánsszal kezdődő, majd bállal és Bajazzók-utánérzéssel folytatódó opera szimbolizmusa nyelvileg mindazonáltal kevésbé tűnt meggyőzőnek, mint színpadi kivitelezésében, ahol is Novák Eszter rendezése erős vizualitással, humorral és az allúziók számának gyarapításával töltötte be hivatását. Itt egy Anyegin-alakmás, ott egy Csehov-kikacsintás, s talán bizony az sem volt éppen véletlen, hogy az előadás első képe csupán deréktól felfelé mutatta a szeánsz részvevőit: elvégre a Blok-mű eredendő bábszínmű-jellegét annak idején Mejerhold is felismerte, s a nagy színházi forradalmár nem is késlekedett bábszínpadra alkalmazni a Komédiásdit. Vizualitásában a háttér vetített mintáival, humorában pedig elsősorban a második felvonás "színház a színházban" jelenetével keltett tetszést Novák és kreatív csapata. Az olasz trupp által előadott szerelmi háromszög tragédiája, majd a megrendelő által kierőszakolt újrajátszás a belterjes poénok révén éppúgy zajos derültséget keltett a nézőtéren, mint a három komédiás lendületes, jól pozicionált játékával. Kovács István (Arlecchino) cigánykereket vet, és közben mindvégig őrzi vokális eleganciáját, hangban is érvényesülő imponáló kiállását. Colombinája, vagyis az opera egyetlen női szereplőjeként magát a Nőt alakító Pasztircsák Polina látható élvezettel lakja be szólamát, teljesíti slágerigényű számait, s mint az utóbbi hónapok mind több operaházi estéjén, most is nagy tehetségnek és izgalmas operaszínpadi személyiségnek bizonyul. Cser Krisztián Hercege, valamint Pataki Adorján Pierrot-ja még azzal együtt is érdekes alakká válik, hogy nem feledhetjük: színpadi és zenei szempontból egyaránt kócfigurák állnak előttünk. A beszédes nevű Desiré alakítója, Sándor Árpád Colombina agyonlövését követően nem csupán tettének magyarázatával marad kényszerűen az adósunk, de a magabiztos énekesi teljesítménnyel is.

A kétfelé osztott, az árokban és a színpadon egyaránt előforduló zenekar a korrekt nívón felülemelkedő produkcióval szolgálta az ősbemutató sikerét, hála Kovács János mindahány operai előképet, mintát és típust meghitten ismerő karmesteri tapasztalatának és meggyőző erejének.

Operaház, január 19.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.