A Krétakör a Berlini Biennálén

A kör négyszögesítése

Színház

A május 9-10-én a német fővárosban zajlott, illumiNation című happeningben mindenki magát adta: gój motoros a gój motorost, értelmiségi az értelmiségit, jogvédő a jogvédőt. A német zsűri kezdetben értetlenül állt a magyarokat alakító magyarok előtt.

Berlinben számtalan módja kínálkozik az alternatív valóságokkal való találkozásoknak. A mozik az Iron Sky című űrnácis paródiát adják (anélkül, hogy bárki is komolyan venné), a köztereken béke honol, a galambok a verebekhez ülnek, a hipsterek a hippikhez, az anarchisták meg az anarchistákhoz. Az NDK-s múlt emlékei a náci múlt mementóival osztoznak a tereken, az utcákon néha nem művészeket is látni, és van olyan nap, amikor öt alá zuhan a kiállítás-megnyitók száma. Ekkora pezsgés közepette kitűnni a kínálatból - erre a lehetetlen küldetésre vállalkozott a klasszikus színházi tevékenységet már jó ideje valami aktívabb-közéletibb-népnevelőbb szerepre cserélő Krétakör.

Az illumiNation, e papíron rafinált és sokfenekű vállalkozás a gyakorlatban egyszerű, mint a pofon, hatásában viszont egy enyhe gyomroshoz áll közelebb. Az összetettebb olvasat szerint a hetedik Berlini Biennáléra a Krétakör egy kétnapos projekttel és egy busznyi versenyzővel-zsűritaggal érkezett. A versenyzők - hat csoport lelkes tagjai - a nemzeti identitás mindent és semmit felölelő témakörében készültek pályaművekkel (a legsikerültebbekről lásd keretes írásunkat), azokat adták elő, úgymond pitchingelték a zsűrik előtt az ötezer eurós fődíj reményében. A zsűrik közül a magyar csak véleményezett, a szemközt elhelyezkedő német pontozott is. A magyart széttartó világnézetek, vitatott és vitatkozó társaságok, az alaptörvényt, a romák helyzetét és még sok minden mást másként látó fórumok (vagy önmaguk) képviselői alkották, míg a németet fiatal munkanélküliek, egy speciális drámapedagógiai program résztvevői. Más láthatóan nem kötötte össze a két csoportot, mint az a nemzetek feletti igény, hogy a kétszer ötórás szeánsz közben néha elhagyják a pódiumot egy-egy cigaretta vagy más frissítő erejéig. Máskülönben a zsűrik szépen kiegészítették egymást: jó ideig egyik sem értette a másikat. Az így kialakult, heroikus moderálást igénylő, de termékeny zűrzavart bejátszások tarkították,

Gyurcsány Ferenctől Novák Elődön át Dopemanig,

vagy Lady Dömpertől Tóta W.-n át a Gój Motorosok elnökéig számos ismerős arc (ide értve lapunk főszerkesztőjét is) vallott arról, mi jut eszébe a nemzeti identitásról. A beszélő fejek egyikének-másikának a pályázatokhoz is volt néhány szava: inkább a fanyalgás, mintsem az ösztönző optimizmus hangja tört fel a megszólalókból. Néha a versenyzőknek is jutott szerep, ők olykor megjelentek a színpadon, hogy a véleményükben biztos magyarok és a távolról udvariasan feszengőnek, közelebbről fegyelmezetten tanácstalannak tűnő németek (valamint a helyszínen is alakuló játékszabályok) közepette küzdjenek a díjért, és megőrizzék nemzeti identitásukat. A nemzetközi helyzet ilyetén fokozódása közepette láthattunk kis filmes összefoglalót egy vidéki gój motoros rendezvényről (melyen a Krétakör is képviselte magát), volt skype-bejelentkezés hajléktalanügyben, bemutatkozott egy mélyszegénységben működő iskola, felbukkant Örkény Antal, és előadást tartott a demokráciadeficitről, és sok szenvedélyes szó esett a cigányok helyzetéről.


Fotó: Tóth Ridovics Máté

 

És akkor néhány szó a lényegről is.

Hűen a hirdetményhez volt verseny is, s ahogy az már csak versenyeken lenni szokott, voltak csapatok, gyengébbek és összeszedettebbek. Volt, aki humorral, volt, aki komolyan gondolt programmal próbálkozott, egyesek a traumák kibeszélésében, mások a külföldön tanulók megszólításában, megint mások a változatosabb börtönprogramokban látták az üdvözítő utat, de felmerült a polgármesterspotting és egy óvoda gondolata is, utóbbi

Berlin magyar anyái

jóvoltából. Ám történetünk szempontjából a csapatok versengése csupán másodlagosnak bizonyult, mert történetünk szempontjából az igazi nóvum, amit a Krétakör Berlinbe hozott, nem a csapatok lelkes mezőnye volt, hanem az a sajátos összeállítású kórus, ami az egyszerűség kedvéért a magyar zsűri néven vált ismertté. Amit a Krétakör adott Berlinnek ezen két happeningen, az a zsűri all-star csapata volt: a gój motoros, a TASZ-munkatárs, a mandineres Index-alapító, a romaügyi szakértő, a mélyszegénységben esélyt teremtő iskolaigazgató, a hajléktalanokért akciózó civil együttese. Remek volt a díjat elnyerő csapat programja is, de, hogy mi (és mitől döglik) a magyar, azt mégiscsak az egymás mellé ültetett zsűritagok viselkedése, egymáshoz intézett gesztusaik, megszólalásaik mutatták meg a legszemléletesebben. E minden ízében ismerős, abszurd-szomorú show, melynek fordulatai alighanem inkább a magyarokat, mint a berlinieket kötötték le, két ritka műfaj között mozgott. Az egyik, hogy mit kezd a gój motoros egy erőteljesen nem gój motoros közegben, a másik, hogy mit kezd néhány leliberálisozott értelmiségi az őket osztó gój motorossal. A német fiatalok alighanem nem láttak többet az említett motorosban, mint egy folyamatosan harcban álló, a véleményét egyébként markánsan képviselő alakot, mindenki más meg rágódhatott azon, hogy akkor most jó-e, kell-e, szabad-e szóba állni a show-t egyébként rendre ellopó gój méltósággal. E tekintetben a Krétakör nagyon is sokat tett azért, hogy e rögtönzött színházi térben, mintegy laboratóriumi körülmények között kirajzolódjanak a magyar-magyar együttélés - akár pólókra is nyomtatható - törésvonalai.

Miközben Berlinben kiállítások nyíltak és bulik kezdődtek, a Klosterstrassén lévő Theaterdiscounterben délután öttől este tízig magyarok estek magyaroknak - persze csak módjával, ahogy azt vendégségben illik. Az illumiNation beteljesítette küldetését, s a legszebb magyar népmesei hagyományokat idézve hozott is, meg nem is. Újat a németeknek, hazait a magyaroknak. A magyar-magyar projekt itthon élőben és immár moderálatlanul folyik tovább.

A döntős csoportok

Ycon: Családfakutatás és hősválasztás Balmazújvárosban. Kutassa a gyermek családfáját a dédszülőkig és azon túl is, a családi fotóalbumból pedig válasszon hőst magának. Győzzön a jobb családtörténet: a győztes gyermek betekinthet a helyi önkormányzat működésébe.

Közös Halmaz: Nemcsak a balsors, de a kuruc-labanc, a népi-urbánus és a jobboldali-balliberális ellentét is tépi a magyart - a megbékéléshez vezető út egy interaktív, köztéri kiállításon át vezet. Történelmi traumáinkat ajtók szemléltetik: ki itt belépsz, nemzeti traumákról okosodhatsz.

Küma (a győztes): A külföldön tanuló magyar diákok minél nagyobb számban térjenek haza, az itthon tanulók meg minél nagyobb számban szerezzenek külföldi tapasztalatokat! Továbbá ápoljuk kertjeinket, jó szomszédi kapcsolatainkat, s barátságos arcunkat mutassuk a világnak. Törődjünk többet nemzeti identitásunkkal is, fogalmazzuk meg, mit jelent magyarnak lenni - SMS-hosszúságban, egy internetes pályázaton.

Zöld Pók Alapítvány: Nem győztek, pedig feltalálták - a verseny keretei között mindenképpen - a humort. Programjuk szerint fogadjuk el magunkat annak, amilyenek vagyunk, szeressük magunkat gyűlölködő nemzetként. Mutassuk meg a gyűlölködés ezer színét, lokális sajátosságait filmen és interjúkban. Ne szégyelljük, hogy gyűlölünk reggel, gyűlölünk délben és gyűlölünk este. A Zöld Pók a magyar gyűlöletkultúra szolgálatában.

 


Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.