rés a présen

„Próbálok aktuális lenni”

Juhász Zsolt koreográfus, társulatvezető

  • rés a présen
  • 2018. december 22.

Színház

rés a présen: Milyen volt átvenni a Duna Táncegyüttes vezetését?

Juhász Zsolt: Megvolt a kellő tapasztalatom ahhoz, hogy profi tánctársulatot vezessek, és bár nagyon más egy együttes vezetése, koreográfusként már készítettem addigra jó néhány önálló munkát. Mindenesetre derült égből a villámcsapásként ért akkor a dolog, így nem tudtam sokat gondolkodni előzetesen, menet közben kellett kialakítani a koncepciót. Nem volt kérdés, hogy erős néptáncalapú, korszerű színházi gondolkodásmódra kell építeni az együttes arculatát.

rap: Mi az együttes mondanivalója, célja ma?

JZS: Egy ilyen társulat műsorát egyszerre határozza meg a nézők igénye és a kultúrpolitika. Most olyan időt élünk, amikor a hagyományokhoz közelebb maradó előadásokra kíváncsi a közönség. Hozzám viszont közel áll a kortárs művészet is, ezért a néptánc-színházi előadásainkat megpróbálom ilyen szemlélettel létrehozni. Mielőtt kineveztek művészeti vezetőnek, a Duna Művészegyüttes mellett működött egy kísérletező társulat, a Duna Táncműhely. Ez egy produkcióra szerveződő társulás, amely a mai napig megmaradt, és kiélhetem benne a kortárs alkotói igényemet. Merítek a múltból, és próbálok aktuális lenni a mában. Persze ez nem egyszerű, mint ahogy múlt és jelen viszonya sem az a társadalmunkban. Akad bőven, amire reflektálni lehet, és közben lehet kérdéseket feltenni.

rap: Mi a legújabb előadásotok?

JZS: Jelenlegi legsikeresebb előadásunk a Szerelmünk, Kalotaszeg, a tavaszi fesztiválon mutattuk be nagy sikerrel a Müpában. Legközelebb december 30-án látható ugyanott, jegyek már csak korlátozott számban kaphatók. Az idén a Duna Táncműhely is bemutatkozhatott a Müpa szervezésében a CAFe Budapest programjában. A Fugato Orchestrával közösen létrehozott Rezonancia 451 – Az újjászületés című produkció bemutatója a Várkert Bazárban volt. A Duna Táncműhely tavasszal közös produkciót készített a Káva Kulturális Műhellyel a Nemzeti Táncszínház felkérésére, a táncszínházra nevelési program keretében. Augusztusban pedig Szegeden volt bemutatónk Képíró címmel a Thealteren.

rap: Mi az, hogy részvételi táncszínház?

JZS: A Káva Műhely művészi arculatát a néző és előadó interakciója határozza meg. Olyan előadásokat hoznak létre, amelyekben a nézők szerves részei az előadásnak. A Nemzeti Táncszínház már korábban dolgozott velük, és nagy örömömre minket kértek fel a közös gondolkodásra. A téma a néptánc elfogadtatása volt a mai fiatalokkal. Az volt a célunk, hogy a középiskolások közömbösségét oldjuk ezzel a műfajjal kapcsolatban, mivel a mai városi gyerekeknek semmilyen kapcsolata nincs a paraszti kultúrával. Munkásságom egyik célja, hogy a rossz sztereotípiákat, ami a színpadi néptáncművészetet sajnos ma körülveszi, megváltoztassam.

rap: Mire készülsz?

JZS: A Duna Művészegyüttessel a Nemzeti Táncszínház új épületében lesz jövő áprilisban bemutatónk, az Elmúlt időkből – Bartók & folk a Szent Efrém Férfikarral közös produkció. Az előadás Bartók kórusműveire és autentikus néptáncokra épül. Alkotótársaim Mihályi Gábor, Fitos Dezső, Kocsis Enikő és Orza Călin lesznek. A Duna Táncműhely jövőre ünnepli 20 éves fennállását. Szeretném, ha méltóan meg tudnánk szólítani minden alkotót és előadót, aki az elmúlt két évtizedben jelen volt az együttes életé­ben. Terveim szerint a Kalászi Kortárs Tánctalálkozó e jubileum köré szerveződne.

rap: Szeretsz még táncolni?

JZS: Nem lehet egyszerre koreografálni, társulatot vezetni és táncolni is. De nagyon hiányzik a színpad, aki egyszer már taposta a világot jelentő deszkákat, az nehezen tud tőle elszakadni. Örök rabság ez, mondhatni.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."