rés a présen

„Próbálok aktuális lenni”

Juhász Zsolt koreográfus, társulatvezető

  • rés a présen
  • 2018. december 22.

Színház

rés a présen: Milyen volt átvenni a Duna Táncegyüttes vezetését?

Juhász Zsolt: Megvolt a kellő tapasztalatom ahhoz, hogy profi tánctársulatot vezessek, és bár nagyon más egy együttes vezetése, koreográfusként már készítettem addigra jó néhány önálló munkát. Mindenesetre derült égből a villámcsapásként ért akkor a dolog, így nem tudtam sokat gondolkodni előzetesen, menet közben kellett kialakítani a koncepciót. Nem volt kérdés, hogy erős néptáncalapú, korszerű színházi gondolkodásmódra kell építeni az együttes arculatát.

rap: Mi az együttes mondanivalója, célja ma?

JZS: Egy ilyen társulat műsorát egyszerre határozza meg a nézők igénye és a kultúrpolitika. Most olyan időt élünk, amikor a hagyományokhoz közelebb maradó előadásokra kíváncsi a közönség. Hozzám viszont közel áll a kortárs művészet is, ezért a néptánc-színházi előadásainkat megpróbálom ilyen szemlélettel létrehozni. Mielőtt kineveztek művészeti vezetőnek, a Duna Művészegyüttes mellett működött egy kísérletező társulat, a Duna Táncműhely. Ez egy produkcióra szerveződő társulás, amely a mai napig megmaradt, és kiélhetem benne a kortárs alkotói igényemet. Merítek a múltból, és próbálok aktuális lenni a mában. Persze ez nem egyszerű, mint ahogy múlt és jelen viszonya sem az a társadalmunkban. Akad bőven, amire reflektálni lehet, és közben lehet kérdéseket feltenni.

rap: Mi a legújabb előadásotok?

JZS: Jelenlegi legsikeresebb előadásunk a Szerelmünk, Kalotaszeg, a tavaszi fesztiválon mutattuk be nagy sikerrel a Müpában. Legközelebb december 30-án látható ugyanott, jegyek már csak korlátozott számban kaphatók. Az idén a Duna Táncműhely is bemutatkozhatott a Müpa szervezésében a CAFe Budapest programjában. A Fugato Orchestrával közösen létrehozott Rezonancia 451 – Az újjászületés című produkció bemutatója a Várkert Bazárban volt. A Duna Táncműhely tavasszal közös produkciót készített a Káva Kulturális Műhellyel a Nemzeti Táncszínház felkérésére, a táncszínházra nevelési program keretében. Augusztusban pedig Szegeden volt bemutatónk Képíró címmel a Thealteren.

rap: Mi az, hogy részvételi táncszínház?

JZS: A Káva Műhely művészi arculatát a néző és előadó interakciója határozza meg. Olyan előadásokat hoznak létre, amelyekben a nézők szerves részei az előadásnak. A Nemzeti Táncszínház már korábban dolgozott velük, és nagy örömömre minket kértek fel a közös gondolkodásra. A téma a néptánc elfogadtatása volt a mai fiatalokkal. Az volt a célunk, hogy a középiskolások közömbösségét oldjuk ezzel a műfajjal kapcsolatban, mivel a mai városi gyerekeknek semmilyen kapcsolata nincs a paraszti kultúrával. Munkásságom egyik célja, hogy a rossz sztereotípiákat, ami a színpadi néptáncművészetet sajnos ma körülveszi, megváltoztassam.

rap: Mire készülsz?

JZS: A Duna Művészegyüttessel a Nemzeti Táncszínház új épületében lesz jövő áprilisban bemutatónk, az Elmúlt időkből – Bartók & folk a Szent Efrém Férfikarral közös produkció. Az előadás Bartók kórusműveire és autentikus néptáncokra épül. Alkotótársaim Mihályi Gábor, Fitos Dezső, Kocsis Enikő és Orza Călin lesznek. A Duna Táncműhely jövőre ünnepli 20 éves fennállását. Szeretném, ha méltóan meg tudnánk szólítani minden alkotót és előadót, aki az elmúlt két évtizedben jelen volt az együttes életé­ben. Terveim szerint a Kalászi Kortárs Tánctalálkozó e jubileum köré szerveződne.

rap: Szeretsz még táncolni?

JZS: Nem lehet egyszerre koreografálni, társulatot vezetni és táncolni is. De nagyon hiányzik a színpad, aki egyszer már taposta a világot jelentő deszkákat, az nehezen tud tőle elszakadni. Örök rabság ez, mondhatni.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.