rés a présen

„Próbálok aktuális lenni”

Juhász Zsolt koreográfus, társulatvezető

  • rés a présen
  • 2018. december 22.

Színház

rés a présen: Milyen volt átvenni a Duna Táncegyüttes vezetését?

Juhász Zsolt: Megvolt a kellő tapasztalatom ahhoz, hogy profi tánctársulatot vezessek, és bár nagyon más egy együttes vezetése, koreográfusként már készítettem addigra jó néhány önálló munkát. Mindenesetre derült égből a villámcsapásként ért akkor a dolog, így nem tudtam sokat gondolkodni előzetesen, menet közben kellett kialakítani a koncepciót. Nem volt kérdés, hogy erős néptáncalapú, korszerű színházi gondolkodásmódra kell építeni az együttes arculatát.

rap: Mi az együttes mondanivalója, célja ma?

JZS: Egy ilyen társulat műsorát egyszerre határozza meg a nézők igénye és a kultúrpolitika. Most olyan időt élünk, amikor a hagyományokhoz közelebb maradó előadásokra kíváncsi a közönség. Hozzám viszont közel áll a kortárs művészet is, ezért a néptánc-színházi előadásainkat megpróbálom ilyen szemlélettel létrehozni. Mielőtt kineveztek művészeti vezetőnek, a Duna Művészegyüttes mellett működött egy kísérletező társulat, a Duna Táncműhely. Ez egy produkcióra szerveződő társulás, amely a mai napig megmaradt, és kiélhetem benne a kortárs alkotói igényemet. Merítek a múltból, és próbálok aktuális lenni a mában. Persze ez nem egyszerű, mint ahogy múlt és jelen viszonya sem az a társadalmunkban. Akad bőven, amire reflektálni lehet, és közben lehet kérdéseket feltenni.

rap: Mi a legújabb előadásotok?

JZS: Jelenlegi legsikeresebb előadásunk a Szerelmünk, Kalotaszeg, a tavaszi fesztiválon mutattuk be nagy sikerrel a Müpában. Legközelebb december 30-án látható ugyanott, jegyek már csak korlátozott számban kaphatók. Az idén a Duna Táncműhely is bemutatkozhatott a Müpa szervezésében a CAFe Budapest programjában. A Fugato Orchestrával közösen létrehozott Rezonancia 451 – Az újjászületés című produkció bemutatója a Várkert Bazárban volt. A Duna Táncműhely tavasszal közös produkciót készített a Káva Kulturális Műhellyel a Nemzeti Táncszínház felkérésére, a táncszínházra nevelési program keretében. Augusztusban pedig Szegeden volt bemutatónk Képíró címmel a Thealteren.

rap: Mi az, hogy részvételi táncszínház?

JZS: A Káva Műhely művészi arculatát a néző és előadó interakciója határozza meg. Olyan előadásokat hoznak létre, amelyekben a nézők szerves részei az előadásnak. A Nemzeti Táncszínház már korábban dolgozott velük, és nagy örömömre minket kértek fel a közös gondolkodásra. A téma a néptánc elfogadtatása volt a mai fiatalokkal. Az volt a célunk, hogy a középiskolások közömbösségét oldjuk ezzel a műfajjal kapcsolatban, mivel a mai városi gyerekeknek semmilyen kapcsolata nincs a paraszti kultúrával. Munkásságom egyik célja, hogy a rossz sztereotípiákat, ami a színpadi néptáncművészetet sajnos ma körülveszi, megváltoztassam.

rap: Mire készülsz?

JZS: A Duna Művészegyüttessel a Nemzeti Táncszínház új épületében lesz jövő áprilisban bemutatónk, az Elmúlt időkből – Bartók & folk a Szent Efrém Férfikarral közös produkció. Az előadás Bartók kórusműveire és autentikus néptáncokra épül. Alkotótársaim Mihályi Gábor, Fitos Dezső, Kocsis Enikő és Orza Călin lesznek. A Duna Táncműhely jövőre ünnepli 20 éves fennállását. Szeretném, ha méltóan meg tudnánk szólítani minden alkotót és előadót, aki az elmúlt két évtizedben jelen volt az együttes életé­ben. Terveim szerint a Kalászi Kortárs Tánctalálkozó e jubileum köré szerveződne.

rap: Szeretsz még táncolni?

JZS: Nem lehet egyszerre koreografálni, társulatot vezetni és táncolni is. De nagyon hiányzik a színpad, aki egyszer már taposta a világot jelentő deszkákat, az nehezen tud tőle elszakadni. Örök rabság ez, mondhatni.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.