rés a présen

„Próbálok aktuális lenni”

Juhász Zsolt koreográfus, társulatvezető

  • rés a présen
  • 2018. december 22.

Színház

rés a présen: Milyen volt átvenni a Duna Táncegyüttes vezetését?

Juhász Zsolt: Megvolt a kellő tapasztalatom ahhoz, hogy profi tánctársulatot vezessek, és bár nagyon más egy együttes vezetése, koreográfusként már készítettem addigra jó néhány önálló munkát. Mindenesetre derült égből a villámcsapásként ért akkor a dolog, így nem tudtam sokat gondolkodni előzetesen, menet közben kellett kialakítani a koncepciót. Nem volt kérdés, hogy erős néptáncalapú, korszerű színházi gondolkodásmódra kell építeni az együttes arculatát.

rap: Mi az együttes mondanivalója, célja ma?

JZS: Egy ilyen társulat műsorát egyszerre határozza meg a nézők igénye és a kultúrpolitika. Most olyan időt élünk, amikor a hagyományokhoz közelebb maradó előadásokra kíváncsi a közönség. Hozzám viszont közel áll a kortárs művészet is, ezért a néptánc-színházi előadásainkat megpróbálom ilyen szemlélettel létrehozni. Mielőtt kineveztek művészeti vezetőnek, a Duna Művészegyüttes mellett működött egy kísérletező társulat, a Duna Táncműhely. Ez egy produkcióra szerveződő társulás, amely a mai napig megmaradt, és kiélhetem benne a kortárs alkotói igényemet. Merítek a múltból, és próbálok aktuális lenni a mában. Persze ez nem egyszerű, mint ahogy múlt és jelen viszonya sem az a társadalmunkban. Akad bőven, amire reflektálni lehet, és közben lehet kérdéseket feltenni.

rap: Mi a legújabb előadásotok?

JZS: Jelenlegi legsikeresebb előadásunk a Szerelmünk, Kalotaszeg, a tavaszi fesztiválon mutattuk be nagy sikerrel a Müpában. Legközelebb december 30-án látható ugyanott, jegyek már csak korlátozott számban kaphatók. Az idén a Duna Táncműhely is bemutatkozhatott a Müpa szervezésében a CAFe Budapest programjában. A Fugato Orchestrával közösen létrehozott Rezonancia 451 – Az újjászületés című produkció bemutatója a Várkert Bazárban volt. A Duna Táncműhely tavasszal közös produkciót készített a Káva Kulturális Műhellyel a Nemzeti Táncszínház felkérésére, a táncszínházra nevelési program keretében. Augusztusban pedig Szegeden volt bemutatónk Képíró címmel a Thealteren.

rap: Mi az, hogy részvételi táncszínház?

JZS: A Káva Műhely művészi arculatát a néző és előadó interakciója határozza meg. Olyan előadásokat hoznak létre, amelyekben a nézők szerves részei az előadásnak. A Nemzeti Táncszínház már korábban dolgozott velük, és nagy örömömre minket kértek fel a közös gondolkodásra. A téma a néptánc elfogadtatása volt a mai fiatalokkal. Az volt a célunk, hogy a középiskolások közömbösségét oldjuk ezzel a műfajjal kapcsolatban, mivel a mai városi gyerekeknek semmilyen kapcsolata nincs a paraszti kultúrával. Munkásságom egyik célja, hogy a rossz sztereotípiákat, ami a színpadi néptáncművészetet sajnos ma körülveszi, megváltoztassam.

rap: Mire készülsz?

JZS: A Duna Művészegyüttessel a Nemzeti Táncszínház új épületében lesz jövő áprilisban bemutatónk, az Elmúlt időkből – Bartók & folk a Szent Efrém Férfikarral közös produkció. Az előadás Bartók kórusműveire és autentikus néptáncokra épül. Alkotótársaim Mihályi Gábor, Fitos Dezső, Kocsis Enikő és Orza Călin lesznek. A Duna Táncműhely jövőre ünnepli 20 éves fennállását. Szeretném, ha méltóan meg tudnánk szólítani minden alkotót és előadót, aki az elmúlt két évtizedben jelen volt az együttes életé­ben. Terveim szerint a Kalászi Kortárs Tánctalálkozó e jubileum köré szerveződne.

rap: Szeretsz még táncolni?

JZS: Nem lehet egyszerre koreografálni, társulatot vezetni és táncolni is. De nagyon hiányzik a színpad, aki egyszer már taposta a világot jelentő deszkákat, az nehezen tud tőle elszakadni. Örök rabság ez, mondhatni.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?