Veled, Uram, de nélküled?

Szörényi–Bródy: István, a király

Színház

„Valakinek holnap le kell mondani hivataláról” – ennek a mondatnak idén októberben van némi bukéja a Budapesti Operettszínházban.

Ráadásul, túl az igazgatóváltás tényén, egy korszak is lezárul errefelé a jelen évaddal, hiszen a februárban hivatalba lépő Kiss B. Atilla a „bevételszerzési indíttatás” helyébe deklaráltan a „nemzet-lélek egyesítő” küldetést kívánja állítani, és ez csupán egy tétel a győztes pályázat nagyralátó vállalásainak sorából. A jövő tehát sarkos fordulatot ígér, ám addig helyénvaló felmérni, meddig jutott el az Operettszínház az utóbbi néhány évben. Ehhez talán pont az István, a király új produkciója kínálja a leginkább reprezentatív mintát, méghozzá több okból. Részint, mivel éppen a Szörényiék rockoperáját megrendező Székely Kriszta volt az, aki a nagyszínpadon a legtávolabb merészkedett a kerói előadásmodelltől, s egyszersmind a volt direktor színházcsinálói drilljétől. S részint, mert az István, a király – dacára a kezdetektől birtokolt kultikus státusnak meg Rosta Mária ernyedetlen produceri nyomulásának – merőben problematikus mű, amely számos ponton ad fel rendszerint megoldhatatlannak tűnő leckét a jelenkori színre állítók számára. Vagyis az István, a király egyfajta próbaköve annak, hogy rendező és alkotótársai képesek-e elfedni vagy esetleg optimális esetben magába az értelmezésbe integrálni a mű egyenetlenségeit és megoldatlanságait.

false

 

Fotó: Gordon Eszter

Nos, az operettszínházi produkció legelső, majd legutolsó mozzanata a kialakult előadási hagyomány fegyelmezett tudomásulvételét jelzi. Vagyis a darab
Beethoven-zenével indul, akárcsak Koltay Gábor vonatkozó filmalkotása; az István király – nyitány hiába halad a „klasszikusok diszkóritmusban” stílusú zárlat felé, semmiféle közösséget nem tart a mű zenei világával. Az előadás végén pedig most is fel kell állni, hiszen a Himnusz is része az att­rakciónak; ez a szemérmetlenül túlzó gesztus már a kezdet kezdetén beépült a rockopera játszási hagyományába. E két pont között azonban érzéki támadóerejű és okos előadás zajlik le, s mindjárt a nyitó színpadkép (díszlet: Cseh Renátó) valamelyest magasabbra emeli a tétet, mint maga a darab. A színpadot ugyanis két hatalmas szobor uralja: egy glóriás angyalalak meg egy ágyékkötős totemfigura, talán maga a sörhasat növesztett csodaszarvas. Körülöttük mai fiatalok rázódnak bele a történetbe, miközben olyan koreográfiát teljesítenek (koreográfus: Bodor Johanna és Lénárt Gábor), amely egyrészt tüntető eklektikájával történelmi távlatot teremt, másrészt a változatos mozgássorok békés egymásmellettiségével mintegy előre ellenpontozza a mű oly sablonos kétosztatúságát.

A jól sikerült kiindulópont mindenesetre olyan lendületet ad az előadásnak, amely egészen a második rész közepéig kitart. A zakót, majd katonazubbonyt viselő anyuka fiacskája, vagyis István meg a prémgalléros díszhímnek beállított Koppány összecsapása, ha nem is válik életbevágó példázattá, de nem lesz színpadi vezércikké sem: kiállássá Brüsszel mellett vagy ellen. Székelyék ízléssel és gusztusosan fáradoznak, így például a szokottnál kicsit közelebb hozzák egymáshoz Istvánt és Rékát, amivel némi (magán)emberi tét is felsejlik előttünk, hogy aztán annál erőteljesebben hathasson a történelem működése. Mely drasztikum ábrázolásában az előadás túlhasználja a lassított mozgás színpadi eszközét (Zeitlupe): vagy mert Székely nyomatékosítani kívánta e kárhoztatandó történelmi-társadalmi jelenséget, vagy mivel a zenés tézis­dráma elvékonyodása egy ponton túl már a megoldások fokozott újrahasznosítását is kikényszerítette. Az esztétizáló önszöktetés jóval sikerültebbnek bizonyult az Áldozatunk fogadjátok táltos-szertartásának kivitelezésekor, e részben ugyanis az alkotók valósággal tobzódni látszottak, a háttérben-magasban még a pogány ősanyaként belógatott Tárnok Maricát is szerephez juttatva. Ezzel a rítussal nyilvánvalóan sokkal többet lehet kezdeni, mint a győzelmi osztozkodás zeneileg is lapos jelenetével vagy éppen István nevezetes darabvégi okosságával: „Veled, Uram, de nélküled.” Most tényleg, jelent ez a mondat bármit is?

A szereplők közül a legnagyobb személyes sikert a Koppányt alakító Dolhai Attila aratta, méghozzá megérdemelten. Nemcsak szakállas, mellkasdüllesztő férfipéldányként bizonyított ugyanis, hanem egy már-már aggasztóan hosszúra nyúlt, problematikus periódust követően mostanra visszatalált a hangjához is. Győztes ellenlábasa, Kocsis Dénes a zenés színházi beérkezettség szerencsés stádiumában mutatkozik meg: a hálás szerepeken és a rajongótáboron túl immár színpadi súlya és gazdagodni látszó színészi eszköztára is van. A gyakran tekintélyes prózai színésznőkre kiosztott Sarolt kényelmetlen fekvésű dalát üdítő volt végre hibátlanul, vagyis elénekelt formában hallani, hála Polyák Lillának. A torokhangon kiabáló Kerényi Miklós Máté Laborcától eltekintve jó a koppányi oldal: György-Rózsa Sándor fáradhatatlan, a színpadot valósággal felszántó Torda és Gubik Petra líraian szép hangú Réka. A három sunyi magyar úr – Sur (Szabó P. Szilveszter), Solt (Földes Tamás) és Bese (Mészáros Árpád Zsolt) – viszont fájdalmasan kilóg a darabból, s csak találgathatunk, hogy ez az operettszínházi játékrutin behatároltságáról vagy inkább e harsány karikatúrafigurák eredendő vázlatosságáról tanúskodik-e.

Budapesti Operettszínház, október 21.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.