Színház

Promenád - Városi sorsturizmus

  • - urfi -
  • 2013. július 6.

Színház

A Csepeli Munkásotthonba érkező közönség buszra száll, fülhallgatót húz - és indulás után már nem érezheti magát biztonságban. Színházban ritkán leptek meg és bizonytalanítottak el ennyiszer. Ugyanis a játék tere és a szereplők köre bámulatosan tág, pontosabban behatárolhatatlan: voltaképpen minden és mindenki benne van, akit az ablakból látunk.

A főként az Artus társulatából verbuvált szereplők a több kilométeres és mintegy 70 perces buszút során - nem akármilyen logisztikai bravúrral - folyamatosan fel-feltűnnek úton és útszélen, de az első perctől az utolsóig töretlen a kétség és a kíváncsiság: vajon az a babakocsis nő színész? És a rosszarcú srácok a sarkon, akik bemutattak, vajon ők az előadás részei? És az a kertészkedő férfi igazi?

A válasz persze az, hogy mindenki színész, mindenki része az előadásnak, és mindenki igazi. A járókelők nézik a veszekedő párt alakító színészeket, mi nézzük a veszekedést, de a járókelőket is, akik viszont minket, buszban ülő nézőket néznek. A fülünkbe duruzsoló monológokból és a nagyon lazán összekapcsolódó jelenetekből egységes sztori nem, de dramaturgiai csomópontok kialakulnak. Az elhangzó szövegek emlékezetről, elválásról, véletlenről és minden ember kicserélhetőségéről beszélnek, sokszor zavaros és lila mondatokban. A hangot élőben keverik, többször hallunk az adott helyzetre improvizált zajokat (mikor egy autóból kiszálló férfit látunk, a fülünkben kulcscsörgés), és a mindig kicsit széttördelt zenék is megteszik a magukét (talán csak a Mad World volt túl direkt választás). De se ezek, se egyes jelenetek apró sutaságai nem tudták elrontani a színház és valóság közti játék izgalmát, és főleg nem azt a szép melankóliát, ahogy a ritkuló esti fényben az álomszerű, otthonos és kísérteties Wekerle-telep lakóit láttuk: egyszerre kegyetlenül idegennek és ijesztően ismerősnek.

Rendezte: Boross Martin. Artus-Stereo Akt, PLACCC Fesztivál, június 2.

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.