Tánc

Pukedli és Hajsza

  • - sisso -
  • 2017. március 23.

Színház

Pukedli és Hajsza címmel két táncjátékot, klasszikus művek alapján készült parafrázisokat mutatott be az Átrium Blaskó Borbála rendezésében. A Vörösmarty Színházzal közösen készített produkciók ősbemutatói külön-külön már megvoltak Székesfehérváron, itt pedig egy rövid szünettel egyben, de más-más terekben volt látható a két darab.

A Pukedlit, ami inkább happening, az előtérben adták elő, ami izgalmas terep a maga akadályosságával, és jó alapot ad Kárpáti Enikő buja jelmezeihez meg a barokkos hangulatot árasztó jelenetsorhoz. Az Yvonne, burgundi hercegnő feldolgozásában az udvari szokásokkal szembemenő Fülöp herceget Lábodi Ádám alakítja: minden mozdulata poén, és – lévén színész – némi töredékes szöveg is jutott neki. Yvonne-t Blaskó Borbála táncolja, aki a Forte Társulatban játszott szerepei egyenes folytatásaként, következetesen alakítja a látszólagos együgyűt, akit egyedül a zenelejátszó készüléke érdekel, és a tütü sem áll jól neki. Míg a többi udvaroncok és udvarhölgyek jól megszabott keretek között zajló kortárs mozgásművészeti buliban fetrengenek, őt az öntörvényűség vezeti, és a jelenlétével provokál. Izgalmas játék jól elrajzolt figurákkal, érdekes mozdulatvilággal, Ács Eszter atmoszferikus zenéjével megtámogatott dramaturgiával.

A Ravel Bolerója által inspirált Hajsza a mai világ értékrendjéről szeretne beszélni. Jó momentumok vannak, viszont az egységes nyelv hiányzik. A színpadhoz jól berendezték a nézőteret, lelátóként egy új és meglehetősen kaotikus világra, ahol egy tánctagozat mutatja be, hogy herdáljuk el kultúránk értékeit. Testfestésben úsznak, vonaglanak elő a színpad alól furcsa emberek, piros bokszkesztyűben hadonásznak a fitneszlányok, és lábfürdőt vesznek a fáradt alkotók köntösben. Végtére is hosszúra nyújtott poénok sorozata, fonál nélkül guruló gyöngyszemek.

Átrium Film-Színház, február 1.

Pukedli:

 

 

 

 

Hajsza:

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.