Visít a láncfűrész

Helmut Krausser: Bőrpofa – a VRRRRRÜMM láncfűrésszel

  • - ki -
  • 2012. január 24.

Színház

Helmut Krausser Bőrpofa című darabja A texasi láncfűrészes mészárlásból vette az ötletet, mely filmet 1974, a felbukkanása óta immár hatrészes sorozattá duzzasztotta a nézői igény (maga a cím a harmadik epizódéra utal). Mármint azoknak a nézőknek az igénye, akik moziban szeretik nézni az ilyesmit, esetleg otthon, DVD-n. Bizonyára vannak köztük nem kevesen, akik még el is játszanak a gondolattal: lennének ők is Bőrpofa, és lenne ötletük a láncfűrész találékony, eredeti rendeltetésétől némileg eltérő használatára. De alighanem nagyon kevesen vannak olyanok, akik a gondolatjátéknál tovább merészkednek.


Fotó: Dömölky Dániel

A Férfi – Helmut Krausser színművének horrorfilmrajongó főhőse – egy kicsivel azért tovább megy a gondolatnál: vesz egy láncfűrészt. És innen kezdve Krausser már rá is ül a leginkább „csehovi pisztoly” néven elhíresült dramaturgiai közhelyre: a láncfűrésznek láncfűrészelnie kell. Adva van két ember: a Férfi, aki leginkább otthon bíbelődik magvas gondolataival, költői ambícióival és gyermekded komplexusaival, és a Nő, aki pincérként keresi meg a Férfi álmodozására és a kettőjük életére valót – a darab kezdetén épp kirúgott pincérként. Önmagában, láncfűrész nélkül is problémás – ha nem is éppen drámai – helyzet, van mit rugózni rajta; kivált, ha a szerző, mint Krausser, flottul ír, dialógusaiból – ha nem is a zsenialitás, de – a profizmus rendre kiszól.

A Kamra színpadán egyszerű és nagyszerű Horgas Péter díszlete: a lakótelepi, egyterű lakás körül ott a lakótelep maga; látjuk a környező lakások fényeit, vagyis emberlakta tájon vagyunk. Lepukkant tájon ugyan. A Férfi – míg a Nő dolgozik – a Bőrpofa című horrorfilm képsoraival és a hozzá illesztett sajátos szerepjátékkal múlatja az időt, és teljesíti ki (be?) önmagát. Mondhatnánk: pszichiáter díványára való történet a véres kötényben, bőrmaszkban, visító láncfűrésszel celebrált vitustánc – de hát nem az. Mindössze eljátszik a fantázia és a valóság furcsa kevercsével. A Nő persze váratlanul hazaállít – és ezzel elkezdődhetne a komolyba forduló játék: mi lesz a láncfűrésszel, kit hogyan talál meg… Tét kéne ide, de komoly; és tét nincs, csak hablatyok vannak bizalomról és megértésről, párkapcsolati hoppokról és koppokról. Aztán amikor annak rendje és módja szerint a szerepjáték – legalábbis hangban – túlmegy a lakótelepi lakás papírvékony falain, belép a külvilág.

Dömötör András nemigen tudhatja feszültséggel megtölteni a feszültséghiányos opust, pedig jó színészeket választott. Kivált Mészáros Béla játéka szórakoztató: úgy váltogatja a gyermekdedség, líraiság és belső bizonytalanság színeit, hogy majdnem elhisszük, költő lakik benne. Csak amikor a barátnője, a Borbély Alexandra által játszott fiatal nő szemével nézünk rá, akkor derül ki, hogy mindössze pózok váltogatásáról van szó. És pózt – hozzáállást, hajlandóságot – váltani a Nő is tud. Amikor félelmetessé válhatna a játék, amikor fenyegetettség és valódi veszély lopakodna be a lakótelepi egyterűbe – akkor számonkérő, felnőtt nőből hirtelen játszótárssá válik, és már nemcsak tét, hanem izgalom sincsen.

Hiszen a külvilág a kisded játékokat sem tűri, ha azok filmbéli ötletek alapján a véres valóság látszatát öltik. És innen már csak néhány logikus lépés, míg kibontakozás helyett tompa fordulatokkal lecseng a Bőrpofa nagy alakítása.

A színészek tetszettek, meg az olykori vicces fordulatok. És a rengeteg piros festék is jól tette a dolgát.

A valóság persze produkál a mégoly fantáziadús filmeknél is meredekebb történeteket. Ezekből aztán vagy lesznek jó filmek, vagy nem. De egyirányú utcáról beszélünk – ezért okulhat, aki akar: sem a Bonnie és Clyde-ot, sem a Bőrpofát nem lehet visszagyökereztetni a hétköznapok világába; aki megpróbálja, úgy jár, mint ez a szegény Férfi. Hagyni kell, hogy a valóság kiforrja a maga új, mindent felütő saját történeteit.

Ez azért tanulságnak nem túl magvas, ugyebár.

Kamra, január 15.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”