rés a présen

Kompromisszumkészítő kisiparos - Lőrinczy György, a Pentaton Koncert- és Művészügynökség igazgatója

  • rés a présen
  • 2013. április 25.

Színház

"A művészek nem hűségesek, az intézményvezetők nem szívesen tárgyalnak velünk" - Rés a présen-interjú Lőrinczy Györggyel, a Pentaton Koncert- és Művészügynökség igazgatójával.

rés a présen: A legrégebbi magánügynökség vezetőjeként hogyan látod a mai művészetimenedzsment-szakmát?

Lőrinczy György: Miközben az egész művészi élet azt hangoztatja, hogy nincsenek menedzserek, senki nem segíti a munkánkat. A művészek nem hűségesek, az intézményvezetők nem szívesen tárgyalnak velünk, a mindenkori kulturális tárcáknál, alapítványoknál pedig gyanús, ha valaki magáncégként működik. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen a mai napig nincs menedzserképzés!

rap: Mikor kezdted, honnan kerültél a Pentatonba?

LGY: Néptáncos voltam Novák Ferenc és Foltin Jolán Bihari Együttesében a '80-as években. A néptáncosközösséggel és a Tatával (Novák Ferenc - a szerk.) átélt akkor induló vagy már virágzó fesztiválok, színházi együttműködések meghatározóak az életemben. Hamar felmértem, hogy nem vagyok tehetséges táncos, viszont a közösségi szervezésben szívesen dolgoztam, és sikeres is voltam, erre Tata felfigyelt, és átvitt az akkor virágzó Honvéd Együttesbe, a művészeti titkárságra. Itt ismerkedtem meg Kerényi Miklós Gáborral, aki átcsábított az Operába sajtótitkárnak - öt évadot töltöttem ott. Rövid németországi operaügynökségi munka után '96-ban, 28 évesen Zimányi Zsófi ügyvezetőként rám bízta "legféltettebb gyerekét", a Pentatont, vagyis "privatizált", ahogy mondani szoktam. Alapvetően hármuktól tanultam a szakmát és kaptam a lehetőségeket.


Fotó: Bársony Bence

rap: Milyen projektekkel foglalkozik az ügynökség, kikkel dolgoztok együtt?

 

LGY: A teljesség igénye nélkül: az egyéni művészmenedzsment területén, ahol kizárólag emocionális alapon választok, Miklósa Erika a legfontosabb, a színházi projekteket illetően a Budapesti Operettszínház. Keróval (Kerényi Miklós Gábor - a szerk.) tizenkét éve dolgozunk együtt - az általános tanácsadás mellett mi visszük a külföldi kapcsolatokat és a nemzetközi szerzői jogi képviseletet is. Az önkormányzati szektorból régi partnerünk Hódmezővásárhely. A fesztiválok közül a néptáncosmúltból maradt a Mesterségek Ünnepének színpadi programja, amelyet mi szervezünk. Na és az épp ebben a hónapban egyéves születésnapját ünneplő Rózsavölgyi Szalon, amelynek az üzemeltetésében is részt veszünk.

rap: Mik a jelenleg futó programjaid?

LGY: Az Operettben és a Rózsavölgyiben minden este van olyan előadás, amelynek létrehozásában valamilyen formában közreműködtem. Amire most készülünk, az a Ghost című film musicalváltozata, május végén. Egy úgynevezett non-replika előadás készül Kero rendezésében. A munkámban kiegészítik egymást a "megaprojektek" és a kicsi, finom ínyencségek. A Rózsavölgyiben Érdi Tamás zongoraművésznek készítünk különleges estet, amelyben a Chopin- és Liszt-művek közöttTörőcsik Mari adja elő kedvenc verseit.

rap: Mi a legizgalmasabb most a munkádban?

LGY: Szintén mi visszük a menedzsmentjét Bársony Bálint zeneszerző-szaxofonművésznek és László Boldizsár operaénekesnek is. Érdekes módon egy időben találtak ki egy-egy különleges zenei projektet, amelyekben segítjük most őket. Bálint Gergely Éva és zenésztársai Hangold újra! címmel CD-t és daloskönyvet adnak ki. Ezt május 11-én mutatjuk be a MOM-ban. Boldizsár pedig Classic Club Singers néven operai kollégáival Verdi-szving projektet hoz létre a Verdi-évben, amelyen a 200 éve született olasz maestro legismertebb dallamai szólalnak meg a '30-as évek stílusában.

rap: Tanítod is a szakmát. Mi az, amit át lehet adni?

LGY: A BKF Arts and Business képzésében a gyakorlatra helyezem a hangsúlyt. A kurzusomon négy konkrét, egymástól eltérő projektet veszünk végig az ötlet megszületésétől vagy a megrendeléstől az elszámolásig. Olykor elmondom azt is a hallgatóimnak, hogy mit írnék szívem szerint foglalkozásként a névjegyemre: például "hivatalos néző", "magyar-magyar tolmács", "kompromisszumkészítő kisiparos". Sok képesség kell a művészeti menedzseri pályához, de a legfontosabb talán mégis a művészet szeretete. Ha nem élvezed, hogy részese vagy a délelőtti próbának és nézője az esti produkciónak, nincs, ami kompenzálja a napközbeni hajtást, stresszt.

rap: Melyik művészeti ág van rád a legnagyobb hatással?

LGY: A zenés színház: opera, operett, musical, tánc az első számú. Sok hobbim nincs a munkámon kívül, viszont még sohasem keltem fel úgy életemben, hogy "Jézusom, dolgozni kell menni!".

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.