"Nem vagyunk divatosak" - Bálint András, a Radnóti Színház igazgatója

  • Csáki Judit
  • 2013. április 26.

Színház

A Radnóti Színház köszöni, jól van. Volt már jobban, és nem szeretne rosszabbul lenni. Idei évadterve annak a vágyát mutatja, hogy megint kéne dobni valami nagyot. Visszanyerni "régi dicsőségünket". Persze minden eddiginél nehezebb külső körülmények közepette - de hát ez az igazi kihívás, a színház sajátja. Ami nem a sajátja, arról is beszélgettünk.


Fotó: MTI - Kovács Attila

Magyar Narancs: Évadkezdés. Milyen lesz?

 

Bálint András: Takarékos. Ezt a szót most sokszor fogom használni. "Mi mindig mindenről elkésünk", panaszolta Ady. Most igyekeztünk nem elkésni; idejében rendeltünk díszletet az első bemutatóhoz, egy Zsótér-rendezéshez. A díszletelfogadás már júniusban megvolt, vagyis kész díszletben próbálnak a színészek. Vágyvillamos a címe, új a szövege, Tennessee Williams. Reggel-este próbálnak, hiszen még nem játszunk - takarékosság. Nem kell díszletet bontani, építeni.

MN: Megint kevesebb pénzt kaptak, gondolom. De állítólag dől a színházakhoz a társaságiadó-kedvezményből származó pénz, ami a jegybevétel 80 százaléka is lehet. Igaz, a Radnótinak kicsi a nézőtere, nyilván a jegybevétele sem nagy.

BA: Ráadásul - mivel ez is állami pénz, az adófizetőké - a fenntartónk számol ezzel, vagyis bekalkulálja a támogatásba. Az eladott jegyek után minden színháznak meghatározott állami támogatás jár, és azoknak a nagy színházaknak, amelyeknek a társaságiadó-kedvezményből nagy bevétele van, a főváros például nem ad pénzt. Mi kaptunk valamennyit. Nem tudom, mások mennyi pénzt szednek be ebből az adóból, mert nem turkálunk egymás üvegzsebében. A takarékosságnak pedig több oka van. Nehéz helyzetben van Európa, az ország, a város; a GDP csökken, itt a hitelválság, stagnál a gazdaság, bajban van a világ. Ezt meg lehet érteni, fel lehet fogni.

MN: Megszorítás nincs, de meg vannak szorulva.

BA: Mindenkinek rosszabb. Viszont a színházban volt nyáron egy 48 milliós felújítás, a nézőteret teljesen kicseréltük, a falakat, a világítást, a nyílászárókat, a székeket. Tavalyról volt még valamennyi pénzünk a fővárostól, amit idén költhettünk el; a tavalyi adókedvezményből még félre tudtunk tenni; valamint eladtuk a nézőtéri székeket - még nem mindet adtuk el, ha valaki szeretne... Erre nagyon büszkék vagyunk.

MN: Az elmúlt néhány évben minden nyáron történt valami; együtt egy jókora újjáépítés.

BA: Igen. A fővárosi színházak rekonstrukciós sorban állásában - Vígszínház, Thália, Operett - mi következtünk volna, amikor kiderült, hogy ez egyrészt legalább másfél milliárd forint, másrészt megszűnt volna az erkély, vagyis majdnem százzal kisebb lett volna a nézőtér. Nem éri meg, pazarlás - letettem róla. Azóta újjáépítettük az előcsarnokot, a portált, az öltözőket, az irodákat, most a nézőteret - és be sem zártunk közben. A színpadgépészet van még hátra - de azt a pénzt most nem látjuk. Takarékoskodunk. Tavaly például még rendes jutalmat tudtunk adni év végén. Idén nem lesz.

MN: Lesz-e fővárosi produkciós pályázat?

BA: Tavaly volt - nyertünk is az idei Térey-bemutatóra.

MN: Idén is lesz? A József Attila Színház végkielégítése elviheti.

BA: Úgy tudom, azt a főváros tartalékkeretéből fizették. Beszélgettünk erről tegnap a Fővárosi Színigazgatók Egyesületében. Tegnap Nemcsák Károly is belépett.

MN: Van ennek az egyesületnek beleszólása bármibe?

BA: Formálisan, jogilag nincsen, de ha baj van, lehet kiabálni. Sőt kell. A József Attila Színház ügyében kétszer is írtunk levelet: azt pártoljuk, hogy ott társulati rendszerben működő színház maradjon.

MN: Szóba állnak önökkel?

BA: Talán meghallják, amit mondunk. Ám annak a kiabálásnak nem volt hatása - megszűnt a társulat. Most is készül egy levél: az előadó-művészeti bizottságról azt gondoljuk, hogy nem reprezentálja megfelelően a színházi életet, hiányoznak a budapesti színházak képviselői.

MN: Hallott-e arról, hogy esetleg a színházakat is államosítják?

BA: Nem tartanám helyesnek. Tarlós István éppen ebben a lapban nyilatkozta, hogy az önkormányzat is az állam. Nyíregyházán például a helyi közönség és a helyi önkormányzat döntse el, milyen színházat akar, és mennyit ér ez neki.

MN: Ráadásul a fővárosban egész színházi spektrumról van szó, egy fővárosi kínálatról - abban kell gondolkodni, amire az állam evidensen nem képes.

BA: És ez a fenntartó felelőssége, a fővárosnak a "jó gazda" szerepét kell játszania.

MN: Ahol már minden döntés egy kézben van, ez baljós azért, nem? Nem kéne a budapesti színházaknak önként felajánlani egy "véleményező testület" létrehozását? Szakmai segítség gyanánt?

BA: A mi egyesületünk most kezdeményez egy találkozót Csomós Miklós főpolgármester-helyettessel számos szakmai ügyben. Az ember mindig abban reménykedik, hogy bár a döntés egy kézben van, felvilágosult, a szakmai véleményeket meghallgató, józan döntések születnek... De az igazi demokráciától távolabb kerültünk, az biztos.

MN: Megnőtt a lobbitevékenység szerepe, ez voltaképp természetes. Ha szükséges, talán még Tarlós Istvánhoz is be lehet jutni. De vajon a miniszterhez is?

BA: Nem találkoztunk vele, és egyik államtitkárral sem.

MN: Voltak előzetes információik arról, hogy kik lesznek az előadó-művészeti bizottság tagjai?

BA: Engem például ezelőtt egy hónappal megkérdeztek, hogy ha felkérnének, vállalnám-e. Mondtam, igen. Tudom, hogy két másik kollégámat is megkérdezték, ők is igent mondtak - aztán őket sem kérték fel. A főváros most nincs képviselve. A színházjegyvásárló közönségnek több mint a fele a fővárosban vásárol jegyet. És ez a bizottság fog tanácsokat adni a miniszternek minden szakmai és anyagi kérdésben. A testület a törvény szerint minimum öttagú - de lehetne több is. Hiányzik belőle például egy nemzetközi tekintélyű, sokfelé ismert, nagy tudású színházi ember, aki esetleg a kortársam, és esetleg már nem is színházigazgató.

MN: Mit gondol arról, hogy a színházi terepen mostanság nem színházszakmai, hanem politikai indíttatású területfoglalás zajlik? Honfoglalóznak.

BA: Ezt a "honfoglalózást" én is hallottam. És nem kérdéses, hogy a politika most erősebben befolyásolja a kulturális életet. Korábban is voltak politikai befolyásolások, csak...

MN: ...gátlásos, ügyetlen és finomabb módon.

BA: Pontosan. De csak azért volt finomabb, mert gátlásos volt, és ügyetlen. A fővárosban e pillanatban még kevésbé látok politikai területfoglalást. Én tavaly pályáztam utoljára - és akkor mindenki, az egész Fidesz-frakció is rám szavazott. Tarlós jelezte, hogy bízik bennem.

MN: De azóta benyomult a fővárosba Nemcsák, háta mögött a privát színházi pakkal; Márta Istvánnal szemben a szélsőséges Dörner György pályázik. Mikor ébred föl a színházi szakma? Amikor ön kerül sorra?

BA: Mire gondol? Menjünk ki az utcára? Sztrájkoljunk? Írjunk petíciókat? Dolgozunk, telt házakkal játszunk, értéket teremtünk. Nézze, bonyolult ügy ez! A Radnótiban például minden hónap elején átutaljuk a fizetést, nyáron hűtünk, télen fűtünk, délelőtt próbálunk, este játszunk, működünk. Huszonhét éve vagyok itt igazgató - remélem, nem tűnik nagyképűségnek, ha azt mondom, nekem is van némi részem abban, hogy nálunk rendben mennek a dolgok. Van ebben lobbitevékenység, alkalmazkodás, a körülmények tudomásul vétele.

MN: És mennyire működik a szakmában a szolidaritás?

BA: Nem nagyon. Nem tudok segíteni a volt József Attila színházi kollégáimnak. Ez rossz - de legalább meghallgatom őket. Ennél többet nemigen tudok tenni. Felelős vagyok itt hatvan emberért, egy színházért, ami sok embernek fontos. Itt kell tennem a dolgom.

MN: Amíg hagyják.

BA: Három veszély leselkedik a kultúrára. Egy: csökken a fontossága és az anyagi támogatottsága. Kettő: az ország kulturális közállapota miatt könnyebb eladni az egyszerűt, az olcsót - és ebben nagy felelőssége van a kereskedelmi televíziós kultúrának; az országos ízlés, amióta én az eszemet tudom - és régóta tudom -, nagyon sokat romlott. A harmadik: tényleg van egy politikai szándék, gyakran érzi az ember, hogy nem értékek, hanem politikai pártállás mentén döntenek. Ez a három veszély van, nagyjából ebben a sorrendben. A legfontosabb az első.

MN: Ami természetesen egy politikai döntés folyománya. Nézzük az évadot! Az első bemutató, mint már mondta, Zsótér Sándor rendezésében a Williams-darab. Az ön ötlete volt?

BA: Zsótér még a múlt században itt volt dramaturg, aztán rendezni is én hívtam először Budapestre. Most néhány évig nem ért rá, de idén szerencsére jön; én kérdeztem, hogy lenne-e kedve ehhez a darabhoz. Volt - fantasztikusan olvasta föl a szöveget az olvasópróbán, remek kiselőadást tartott. Blanche amúgy magyartanár benne. És országosnak tartom a szereposztást: Kováts Adél Blanche, Csányi Sándor Stanley, Stella Petrik Andrea, Mitch pedig Schneider Zoltán.

MN: Nem vagyok nagy híve a darabnak, de ebben a kombinációban ez nem épp kommersznek ígérkezik. Aztán jön Valló Péter.

BA: Tőle azt kérdeztem, lenne-e kedve Térey János Protokoll című verses regényéből előadást rendezni, ha a szerző darabot ír belőle. Térey Asztalizenéjére nagyon büszke vagyok, majdnem száz előadást ért meg. És nagyon kedvelem a Protokoll című regényét.

MN: Főszereplő?

BA: Fekete Ernő. Úgy gondolom, nincsen nálunk olyan színész, aki ezt a szerepet eljátszhatná. Megkértem Fekete Ernőt, olvassa el a regényt, hátha lát benne valamit. Látott. És utána a Katona kiadta.

MN: Ez sima ügylet volt? Nem okozott feszültséget a színházon belül?

BA: Sima volt, igen. Nagyon jóban vagyunk a Katonával. Kiadták, igen. Én amúgy minden színészt kiadok vendégjátszani, ha hívják, és ha ráér. A színházon belül pedig ez a főszerep nem osztható ki.

MN: A harmadik bemutató arra van kitalálva, hogy végigröhögjek egy estét.

BA: Ezt sem bánnám. Mohácsi Jánost régóta szerettem volna idehívni - most ér rá. Feydeau Bolha a fülbe című komédiáját rendezi, és a társulatban mindenki nagyon szeretne benne lenni az előadásban, mindenki akar vele dolgozni. Mohácsi társulatteremtő egyéniség, és ezt a darabot együtt választottuk. Kívánkozott, hogy vígjáték legyen, hiszen az első bemutató Zsótér, a második Térey.

MN: A Radnótinak mostanában volt egy-két laposabb szezonja...

BA: Nem mindig sikerül minden. Mostanában nem vagyunk divatosak. Volt idő, amikor nagyon divatban voltunk. Valóban volt néhány laposabb szezonunk - és most épp az Örkény divatos. Nincs ezzel semmi baj. Egyébként tavaly szerintem volt két nagyszerű bemutatónk, az Alkony és a Yerma.

MN: Én nem láttam olyan nagyszerűnek egyiket sem.

BA: Sikeresek vagyunk, 105 százalékos látogatottsággal megy a Főfőnök és a Pygmalion - de tavalyról azt a másik kettőt gondolom fontosnak. Tavalyelőtt az Apacsokra voltam büszke, és szerettem a Naftalint.

MN: Nem arról van szó, hogy rossz színház a Radnóti, hanem hogy valahogy nincsenek olyan ütős előadásai. Nem félünk a farkastól, Ványa bácsi, Barta Lajos, Médea...

BA: Hát jó, akkoriban voltunk a legjobbak. Nevezzük aranykornak.

MN: Ez a szezon is ígéretesnek látszik.

BA: Minden szeptemberben úgy kezdünk neki az évadnak, hogy ígéretes, hogy értékes, hogy az idei lesz a legjobb. De divatos, az nem akarok lenni. Talán nem is tudnék.

MN: A kritika?

BA: Olvasom. Része a divatnak.

MN: Díjak, kitüntetések?

BA: Mire gondol? A POSZT-ra? Két éve nem voltunk a POSZT-on. Sajnálom. A társulat megérdemelné.

MN: Lesz még egy bemutató. Ideje volt a Radnóti után egy újabb Bálint András-estnek, de ez most nem költő, hanem kutya. Miért?

BA: Takarékos előadás készül. Úr és kutya - ez lesz a címe, Deák Krisztina rendezi. Thomas Mann, Homérosz, Kosztolányi, Karinthy, Babits, Tóth Krisztina, Bächer Iván, Virginia Woolf, Márai. Együgyű monológ a kutyaszívről - ez egy Karinthy-vers alcíme. Öregszem, kicsit talán szentimentális is vagyok - de azt gondolom, hogy ez érdekli az embereket. Úgy hiszem, nézni fogják.

MN: Egy új közönség? A kutyások?

BA: Akiknek sok szíve van. Ezt egy olyan bőgős estének képzelem, meg röhögősnek is, persze. Bejön majd velem a kutyám, Romeo a színpadra, ha megéri; februárban lesz tizenöt éves.

MN: Az eddigi estjeiben - Babits, Kosztolányi, Radnóti, Arany - szerepet játszott. Ön volt a költő maga. A Radnóti-estben olykor kilépett belőle: Radnóti volt és Bálint András. És ebben? Ön lesz a kutya gazdája? Bálint András maga?

BA: Egy csokornyakkendős úr a kutyájával. Személyes lesz. Hangos gondolkodás a szeretetről.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.