rés a présen: Hogyan kerültél a Vámpírok bálja c. musical hazai feldolgozásához?
Simon Edit: 1997-ben láttam Roman Polanski rendezését Bécsben. Nem lehetett elfelejteni ezt a minden ízében egyedülálló musicalt. Akkor, ott elhatároztam, hogy amit nem tudtunk befejezni a Rock Színházban, megteszem egy magánvállalkozás formájában. Amikor Polanski és producer barátja fejéből kipattant az ötlet, nagyon jót tettek sok millió nézővel, mert Jim Steinman és a két nagyszerű hangszerelő, akik maguk is zeneszerzők - Michael Reed és Steve Margoshes -, a musicalirodalom gyöngyszemét alkották meg. Ehhez társult Polanski és Cornelius Baltus rendezői bravúrja és a különleges és összetett stílusra ráérző Dennis Callahan koreográfus munkája,Kentaur Erkel László látásmódja a díszletek és jelmezek tervezésében.A szövegíróMiklós Tibor kiválóan magyarította Michael Kunze szövegét, Chris Ellis a West Endlegnagyobb lighting designere pedigvarázsossá tette a színpadképet.Mindehhez pénz kellett és merészség, hogy színpadra állítsuk mindannyiunk örömére. Ezért lett olyan híres és egyedülálló a magyar előadás Európában. A vérszívók mindenütt, minden évszázadban megtalálhatók, a musicalszüzséje mindig aktuális lesz,őkmaguk figyelmeztetnek bennünket súlyos hibáinkra és arra, mennyire fontos az emberi életben a tudomány és a művészet szeretete.
rap: Melyek voltak a fő szempontok a produkció létrehozásánál?
SE: Az egyetlen és legfontosabb szempont a minőség volt az alkotók kiválasztásában, a karmester Köteles Géza személyében például vagy a szereplőválogatásban, a zenekar kiválasztásában és mindenben, mialatt megszületett egy olyan zenés darab Magyarországon - végre -, amire minden szakember, kritikus rácsodálkozott, szeretett.
rap: Miért jó, illetve fontos a zenés színház szerinted?
SE: A musical - korunk legdinamikusabban fejlődő műfaja - olyan élményt nyújt, melyet szóval nem lehet elmondani.A minőségi zenés színház minden fájdalmunkat, kínunkat, örömünket, szárnyalni tudásunkat kifejezi. Minden emberi hibánkra és erényünkre felhívja figyelmünket, századunk hihetetlen gyorsaságú információhalmazában olyan megnyugvást és egyben katartikusélményt ad, amelyet hosszú időn keresztül hordozunk magunkban.
rap: Milyen személyes élményeid vannak a Vámpírok báljáról?
SE: A filmet láttam anno, és tetszett,de számomra a Vámpírok bálja musicalként történő színpadra állítása teljesítette ki Polanski rendezését, átszűrve filmes látásmódján. Valódi emberi vágyakat, sorsokat közvetít a zene, amelybencsodás módon ötvöződnek a különböző izgalmas zeneistílusok a mondanivalóval.
rap: Nemrég ünnepeltétek a 200. előadást, hol lesz látható a jövő évadban?
SE: A Pesti Magyar Színházat béreljük, 2007-ben Iglódi Istvánbefogadott bennünket, azóta is itt kapunk játszási lehetőséget 'ze Árontól, remélem, a jövő évadban is.A jövő év ahetedikévünk lesz, örülünk, mert aközönségés a sajtó mindigmellénk állt.
rap: Hol töltöd a szilvesztert?
SE: A vámpírjaimmal, már másképpen nem is tudom elképzelni, talán ha ők is más bőrbe bújhatnak egy másik darabban, akkor is velük szilveszterezek, mert nagyon szeretem az én nagy családomat.
rap: Hiszel a vámpírokban?
SE: Hiszek valamennyi tehetséges, a Vámpírok bálját sikerre vivő alkotóban,szereplőben, olyan nagyszerű, varázsos hangú énekesekben, mint Egyházi Géza, Langer Soma, Bot Gábor, hogy csak a főszereplő Krolock grófokat említsem, de fel kellenesorolnomvalamennyi közreműködőt, aki segítette munkájával a produkció megvalósulását.