rés a présen

Vérszívók mindenütt – Simon Edit producer

  • rés a présen
  • 2014. január 19.

Színház

rés a présen: Hogyan kerültél a Vámpírok bálja c. musical hazai feldolgozásához?

Simon Edit: 1997-ben láttam Roman Polanski rendezését Bécsben. Nem lehetett elfelejteni ezt a minden ízében egyedülálló musicalt. Akkor, ott elhatároztam, hogy amit nem tudtunk befejezni a Rock Színházban, megteszem egy magánvállalkozás formájában. Amikor Polanski és producer barátja fejéből kipattant az ötlet, nagyon jót tettek sok millió nézővel, mert Jim Steinman és a két nagyszerű hangszerelő, akik maguk is zeneszerzők - Michael Reed és Steve Margoshes -, a musicalirodalom gyöngyszemét alkották meg. Ehhez társult Polanski és Cornelius Baltus rendezői bravúrja és a különleges és összetett stílusra ráérző Dennis Callahan koreográfus munkája,Kentaur Erkel László látásmódja a díszletek és jelmezek tervezésében.A szövegíróMiklós Tibor kiválóan magyarította Michael Kunze szövegét, Chris Ellis a West Endlegnagyobb lighting designere pedigvarázsossá tette a színpadképet.Mindehhez pénz kellett és merészség, hogy színpadra állítsuk mindannyiunk örömére. Ezért lett olyan híres és egyedülálló a magyar előadás Európában. A vérszívók mindenütt, minden évszázadban megtalálhatók, a musicalszüzséje mindig aktuális lesz,őkmaguk figyelmeztetnek bennünket súlyos hibáinkra és arra, mennyire fontos az emberi életben a tudomány és a művészet szeretete.

rap: Melyek voltak a fő szempontok a produkció létrehozásánál?

SE: Az egyetlen és legfontosabb szempont a minőség volt az alkotók kiválasztásában, a karmester Köteles Géza személyében például vagy a szereplőválogatásban, a zenekar kiválasztásában és mindenben, mialatt megszületett egy olyan zenés darab Magyarországon - végre -, amire minden szakember, kritikus rácsodálkozott, szeretett.

rap: Miért jó, illetve fontos a zenés színház szerinted?

SE: A musical - korunk legdinamikusabban fejlődő műfaja - olyan élményt nyújt, melyet szóval nem lehet elmondani.A minőségi zenés színház minden fájdalmunkat, kínunkat, örömünket, szárnyalni tudásunkat kifejezi. Minden emberi hibánkra és erényünkre felhívja figyelmünket, századunk hihetetlen gyorsaságú információhalmazában olyan megnyugvást és egyben katartikusélményt ad, amelyet hosszú időn keresztül hordozunk magunkban.

rap: Milyen személyes élményeid vannak a Vámpírok báljáról?

SE: A filmet láttam anno, és tetszett,de számomra a Vámpírok bálja musicalként történő színpadra állítása teljesítette ki Polanski rendezését, átszűrve filmes látásmódján. Valódi emberi vágyakat, sorsokat közvetít a zene, amelybencsodás módon ötvöződnek a különböző izgalmas zeneistílusok a mondanivalóval.

rap: Nemrég ünnepeltétek a 200. előadást, hol lesz látható a jövő évadban?

SE: A Pesti Magyar Színházat béreljük, 2007-ben Iglódi Istvánbefogadott bennünket, azóta is itt kapunk játszási lehetőséget 'ze Árontól, remélem, a jövő évadban is.A jövő év ahetedikévünk lesz, örülünk, mert aközönségés a sajtó mindigmellénk állt.

rap: Hol töltöd a szilvesztert?

SE: A vámpírjaimmal, már másképpen nem is tudom elképzelni, talán ha ők is más bőrbe bújhatnak egy másik darabban, akkor is velük szilveszterezek, mert nagyon szeretem az én nagy családomat.

rap: Hiszel a vámpírokban?

SE: Hiszek valamennyi tehetséges, a Vámpírok bálját sikerre vivő alkotóban,szereplőben, olyan nagyszerű, varázsos hangú énekesekben, mint Egyházi Géza, Langer Soma, Bot Gábor, hogy csak a főszereplő Krolock grófokat említsem, de fel kellenesorolnomvalamennyi közreműködőt, aki segítette munkájával a produkció megvalósulását.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.