Színház

Kevéske vér

Ivan Kusan-Tasnádi István: Balkán kobra

  • Tompa Andrea
  • 2014. január 19.

Színház

A mellettem levő ülésen könnyű, selyemfényű, fekete kis bunda landol egy retikül társaságában, s tulajdonosa a kelleténél kicsit hangosabban közli ismerőseivel, hogy ő mindig két színházjegyet vesz magának.

Tehát magának meg a bundájának. Ilyet, mióta színházban tudom az eszem, még nem hallottam. És csakis e magányos, harmincas évei végén járó, a plasztikai sebészet jótéteményeit kultiváló, tűsarkú bokacipős díva (irtó hangos) telefonja szólal meg az előadás alatt. Mely előadás voltaképpen róla szól, róla, aki bizonyára nem itt és most fogja felismerni önmagát, s rádöbbenni, mennyire lehetetlen egy bundának színházjegyet venni, mondjuk, egy másik ember helyett.

Egy bohózatot látni, ami a 19. század polgári színházában olyasmi műfaj lehetett, ahol a polgári-erkölcsi gőzt ki lehetett engedni, ahol minden rossz megtörténhetett (volna), ami amúgy nem. Megcsalás, üldözés, átverés, öldöklés. Legalábbis a szándék szintjén, mert a polgári erkölcsök még itt sem engedték meg, hogy a megcsalásokat elhálják, s a késeket tényleg belemártsák a férjekbe. A bohózat a legvéresebb, legvadabb, legpörgősebb színházi műfaj, ahol iszonyú sebességgel történek az események. És főleg humorral.

A plakát nagyon ígéretes, Szabó Győző napszemüvegben és gépfegyverrel igazi terminátor, egy Tasnádi István által megdolgozott délszláv darabban, melynek címe is remek. A Balkán kobra című véres bohózatnak, melynek alaptörténete az üldözés - hogyan szabadulhat meg az ifjú feleség öreg, gazdag bandita férjétől -, majdnem három évtizedes magyar színpadi története van. A 80-as évek végén a Katona játszotta Galócza címen, melyet sajnos nem láthattam, hogy most szomorúan nosztalgiázzak, hogy bezzeg. De akkor is bezzeg.

Itt most inkább Dusan Makavejev vagy az ismertebb Kusturica-filmek szellemében próbálják megidézni délszláv szomszédainkat, a balkáni nagyszájúságot, ízlést, vérszomjat; a díszletfalon fel is tűnnek Kusturica-plakátok. A délszlávos életszeretet azonban hiányzik, ahogy a társadalmi kontextus is.

A bohózat a véres profizmus műfaja, a színészi technikai tudásé vagy a szabad, tehetséges improvizációé. Bármelyik utat választják, valamit nagyon kell tudni és főleg együtt tudni, csapatszerűen. A Thália - még érthetően össze nem gyúrt - társulatában azonban ez az összjáték biztosan nem működik ezen az estén; Rusznyák Gábor rendező nem teremt együttest és játékstílust sem. A színészek külön-külön lehetnének jók, bár inkább csak jók voltak: valamikor, máshol, más rendezők kezében. Az, hogy alig tudnak énekelni, csak a kisebbik baj, hiába nézünk zenés darabot. Az egykor remek Schell Judit, aki most a durva és gyönyörű, de közönséges feleséget alakítja, bár elég sok mindent el tud játszani, most oly kevés színnel, árnyalattal, meggyőző erővel és főleg humorral dolgozik, hogy szinte meglepő. És sajnos nem tud énekelni. Szombathy Gyula a férj, a leendő áldozat; ismert, egysíkú vígjátéki tudásán kívül nem sokat tesz bele, mintha egy furcsa szájtartással próbálná megoldani a karaktert. Viszont kiválóan táncol, ám sajnos nem tudja az énekszövegeket. Pindroch Csaba felidézhetetlenül sápadt és humortalan, pedig hát a klasszikus szolgaszerep tartogat lehetőségeket. Csányi Sándornak van néhány ügyes és a maga civilségében jól mondott poénja, a balek szerető kevéske azért, alig vannak arcai, játékossága.

És sokat vár az ember a címszereplő Kobrától, azt hívén, hogy Szabó Győző - egykor a Katona tagja, ki később a tömegkultúrában merült alá - találkozhat egy neki való szereppel: a rettegett bérgyilkossal. Pillanatokra úgy is tűnik, hogy tényleg: lényének egyedülálló aurája (bizony van neki), recsegő hangja képes teremteni maga körül valami vicces, félelmetes levegőt. Sokszor azonban csak rajzfilmfigurát ad, alig tesz bele munkát, kitalál egy testtartást, van egy visszatérő poénja - rövidlátó ugyanis, majdhogynem vak, és nem hajlandó szemüveget hordani. Összességében ő is elég kevés.

Csak az hiányzik a színpadról, ami a bohózat lényege: a nevetés, a félelmetes és megjósolhatatlan fordulatosság, a felszabadult játéköröm. Hogy az ízléstelen, a közönséges hogyan válik tudatos és értelmes, egyenesen vicces színházi eszközzé (camppé, ahogy Susan Sontag nevezi), vagy marad meg önmagának, bonyolult kérdés. Itt pusztán az utóbbit lehet nézegetni. A történet korrektül el van mesélve, Tasnádi felfrissített poénokat, dalszövegeket, ez jó is. Az egész együtt mégis nagyon vékonyka szórakozás. Valahogy holt anyag. Mit szólsz, kedves bunda?

Thália Színház, december 14.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.