Színház

Kevéske vér

Ivan Kusan-Tasnádi István: Balkán kobra

  • Tompa Andrea
  • 2014. január 19.

Színház

A mellettem levő ülésen könnyű, selyemfényű, fekete kis bunda landol egy retikül társaságában, s tulajdonosa a kelleténél kicsit hangosabban közli ismerőseivel, hogy ő mindig két színházjegyet vesz magának.

Tehát magának meg a bundájának. Ilyet, mióta színházban tudom az eszem, még nem hallottam. És csakis e magányos, harmincas évei végén járó, a plasztikai sebészet jótéteményeit kultiváló, tűsarkú bokacipős díva (irtó hangos) telefonja szólal meg az előadás alatt. Mely előadás voltaképpen róla szól, róla, aki bizonyára nem itt és most fogja felismerni önmagát, s rádöbbenni, mennyire lehetetlen egy bundának színházjegyet venni, mondjuk, egy másik ember helyett.

Egy bohózatot látni, ami a 19. század polgári színházában olyasmi műfaj lehetett, ahol a polgári-erkölcsi gőzt ki lehetett engedni, ahol minden rossz megtörténhetett (volna), ami amúgy nem. Megcsalás, üldözés, átverés, öldöklés. Legalábbis a szándék szintjén, mert a polgári erkölcsök még itt sem engedték meg, hogy a megcsalásokat elhálják, s a késeket tényleg belemártsák a férjekbe. A bohózat a legvéresebb, legvadabb, legpörgősebb színházi műfaj, ahol iszonyú sebességgel történek az események. És főleg humorral.

A plakát nagyon ígéretes, Szabó Győző napszemüvegben és gépfegyverrel igazi terminátor, egy Tasnádi István által megdolgozott délszláv darabban, melynek címe is remek. A Balkán kobra című véres bohózatnak, melynek alaptörténete az üldözés - hogyan szabadulhat meg az ifjú feleség öreg, gazdag bandita férjétől -, majdnem három évtizedes magyar színpadi története van. A 80-as évek végén a Katona játszotta Galócza címen, melyet sajnos nem láthattam, hogy most szomorúan nosztalgiázzak, hogy bezzeg. De akkor is bezzeg.

Itt most inkább Dusan Makavejev vagy az ismertebb Kusturica-filmek szellemében próbálják megidézni délszláv szomszédainkat, a balkáni nagyszájúságot, ízlést, vérszomjat; a díszletfalon fel is tűnnek Kusturica-plakátok. A délszlávos életszeretet azonban hiányzik, ahogy a társadalmi kontextus is.

A bohózat a véres profizmus műfaja, a színészi technikai tudásé vagy a szabad, tehetséges improvizációé. Bármelyik utat választják, valamit nagyon kell tudni és főleg együtt tudni, csapatszerűen. A Thália - még érthetően össze nem gyúrt - társulatában azonban ez az összjáték biztosan nem működik ezen az estén; Rusznyák Gábor rendező nem teremt együttest és játékstílust sem. A színészek külön-külön lehetnének jók, bár inkább csak jók voltak: valamikor, máshol, más rendezők kezében. Az, hogy alig tudnak énekelni, csak a kisebbik baj, hiába nézünk zenés darabot. Az egykor remek Schell Judit, aki most a durva és gyönyörű, de közönséges feleséget alakítja, bár elég sok mindent el tud játszani, most oly kevés színnel, árnyalattal, meggyőző erővel és főleg humorral dolgozik, hogy szinte meglepő. És sajnos nem tud énekelni. Szombathy Gyula a férj, a leendő áldozat; ismert, egysíkú vígjátéki tudásán kívül nem sokat tesz bele, mintha egy furcsa szájtartással próbálná megoldani a karaktert. Viszont kiválóan táncol, ám sajnos nem tudja az énekszövegeket. Pindroch Csaba felidézhetetlenül sápadt és humortalan, pedig hát a klasszikus szolgaszerep tartogat lehetőségeket. Csányi Sándornak van néhány ügyes és a maga civilségében jól mondott poénja, a balek szerető kevéske azért, alig vannak arcai, játékossága.

És sokat vár az ember a címszereplő Kobrától, azt hívén, hogy Szabó Győző - egykor a Katona tagja, ki később a tömegkultúrában merült alá - találkozhat egy neki való szereppel: a rettegett bérgyilkossal. Pillanatokra úgy is tűnik, hogy tényleg: lényének egyedülálló aurája (bizony van neki), recsegő hangja képes teremteni maga körül valami vicces, félelmetes levegőt. Sokszor azonban csak rajzfilmfigurát ad, alig tesz bele munkát, kitalál egy testtartást, van egy visszatérő poénja - rövidlátó ugyanis, majdhogynem vak, és nem hajlandó szemüveget hordani. Összességében ő is elég kevés.

Csak az hiányzik a színpadról, ami a bohózat lényege: a nevetés, a félelmetes és megjósolhatatlan fordulatosság, a felszabadult játéköröm. Hogy az ízléstelen, a közönséges hogyan válik tudatos és értelmes, egyenesen vicces színházi eszközzé (camppé, ahogy Susan Sontag nevezi), vagy marad meg önmagának, bonyolult kérdés. Itt pusztán az utóbbit lehet nézegetni. A történet korrektül el van mesélve, Tasnádi felfrissített poénokat, dalszövegeket, ez jó is. Az egész együtt mégis nagyon vékonyka szórakozás. Valahogy holt anyag. Mit szólsz, kedves bunda?

Thália Színház, december 14.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.