ZSINÓRPADLÁS

Snoblesse Oblige extra 2022/40.

  • Narancs
  • 2022. október 5.

Színház

Évadnyitó színházi programajánló

„Túléltük Tiberiust, Caligulát és Nerót, csak közben eltelt az életünk.”

(Catullus)

október 7., péntek, 10.00  Száz éve a Városmajorban – kiállítás

Szabadtéri tárlat az elmúlt évszázad repertoárjából, archív fotóiból, plakátjaiból, valamint korabeli sajtómegjelenéseiből a Városmajori Színpad indulásának 100. évfordulójára. Megér egy sétát, még október végéig látható. (Városmajori Szabadtéri Színpad, Bp. XII., Városmajor)

 

október 7., péntek, 19.00  Csalóka szivárvány – bemutató

„Olyan problémát taglal, ami a jelenünk része. Nem politikai, hanem lételméleti kérdést, amely érdekes módon a Hamlethez is nagyon közel áll: ki vagyok én? Adott egy lehúzó közeg – mivel Ady városában vagyunk, ezt úgy is jellemezhetném, hogy »a gaz lehúz, altat, befed« –, és ebben van egy férfi, akinek nagyobb álmai vannak, mint amit ez a közeg megenged” – mondja a darab rendezője, Telihay Péter a 125 éve született Tamási Áron darabjáról. Másnap is, aztán még október 17-én és 20-án. (Nagyváradi Szigligeti Színház, Nagyvárad/Oradea, 6. Piaţa Regele Ferdinand I.)

 

október 7., péntek, 19.00  Liliom – bemutató

A nagyvárosi parkolóház sötétjében egy fénycsóva csap le két egymásba kapaszkodó sziluettre. „Jó estét kívánok, rendőrség!” A két alak összerezzen, kényelmetlenül bámulnak bele a reflektorfénybe. Molnár Ferenc történetét a fiatal alkotók a saját jelenükbe helyezték, a 21. század emberének problémái, vágyai, traumái közé. Igazi kortárs színház, akkor is, ha kő. Julit Józsa Bettina, Liliomot Patkós Márton alakítja, rendezte Kovács D. Dániel. Másnap is látható, és október 25-re már jegy is akad. (Örkény Színház, Bp. VII., Madách tér 6.)

 

október 7., péntek, 19.30  Solness – bemutató

„Jön a fordulat. Tudom. Érzem. Már jön, aki azt fogja kiabálni: Félre! El az útból! És csak özönlik a többi is utána, és azt üvöltik mind: »Félre! Helyet! Helyet! Helyet!« Meglátod, a fiatalok mindjárt bekopognak az ajtómon, és…” Henrik Ibsen nálunk Solness építőmester címen ismert drámáját Gáspár Ildikó fordította és rendezte. A címszerepben Mácsai Pál, a többi szerepet Hámori Gabriella, Bajomi Nagy György, Pogány Judit, Polgár Csaba, Zsigmond Emőke, Szaplonczay Mária e. h. játssza. (Örkény Stúdió, Bp. VII., Asbóth u. 22.)

 

október 7., péntek, 20.00  Moby Dick, vagy a fehér bálna – bemutató

Fekete Ádám ismét önéletrajzi ihletésű, ám fantáziában és kreativitásban bővelkedő előadást hozott. Most a férfilélek pokolra szállását énekeli meg barátaival, kedvenc kamaszkori olvasmánya segítségével. Zsótértól Labodáig mindenki benne lesz, és másnap is látható, ha az ember nem férne be. (Trafó, Bp. IX., Liliom u. 41.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.