Tavaszi programajánló

„Soha nem fésülködni”

Réti Iringó színész, rendező

Színház

A Jurányiban nemrég mutatták be Hatás alatt címen az első maga írta és rendezte darabot. A Berlinben és Budapesten élő és alkotó művésszel kísérletezésről, szabadságról és az állandó otthontalanságról is beszélgettünk.

Magyar Narancs: Marosvásárhelyen születtél, 11 éves voltál, amikor Magyarországra jöttetek. Hogy kerültél az SZFE bábos osztályába?

Réti Iringó: A rezsim bukása előtt tudtunk áttelepülni, élve a családegyesítés lehetőségével. Bár erdélyi magyarként az anyanyelvem magyar volt, mégis erős volt bennem az érzés, hogy külföldre kerültem, mivel a nyolcvanas évek Magyarországa nagyon más volt, mint a mi korábbi semmink. Már csak ha egy boltba bementem, elzsibbadtam a sok színtől és illattól. De a mentalitás is nagyon más volt. Bár engedéllyel érkeztünk, mégis menekültek voltunk. Kiszakítottak a csodálatos gyerekkoromból, és ez összetörte a szívemet. Azóta soha sehol nem vagyok otthon. Azért Egerben telepedtünk le, mert a szüleim ott kaptak munkát. A gimnázium után egyből a Színműre felvételiztem. A prózai szakról kiestem, de a felvételin bent ült Békés András, aki többünket áthívott az akkor először elinduló bábos szakra. A sors iróniája, hogy édesanyám bábszínésznő volt, apám prózai színész, és amikor még otthon döntenem kellett, melyikőjük előadására megyek inkább, legtöbbször a nagyszínházat választottam. Sok szörnyű viccet találtunk ki apámmal anyukám kontójára. Szóval álltam csak lebénultan a Vas utcában, nehéz döntés volt. De nem akartam még egy évet kihagyni.

MN: Végül is megérte? Vetted hasznát valaha a bábos képzésnek?

RI: Nem. Emlékszem, mennyire mellbevágó élmény volt, amikor harmad- vagy negyedévben az osztállyal elkeveredtünk egy nemzetközi bábfesztiválra, ahol fantasztikus dolgokkal találkoztunk. Ott derült ki számomra, milyen csodálatos művészi kifejezési formanyelv rejlik a műfajban. Ez hozzánk nem szivárgott be. A bábos tanáraink teljes mértékben oldschoolak voltak, semmiféle progresszivitással nem találkoztunk, félelmetesnek tűnt az egész avíttsága. Boldogtalan voltam a főiskola négy éve alatt, nem találtam a helyemet. Akik utánunk jöttek, már szerencsésebb helyzetbe kerültek, izgalmas kurzusokkal. Minket a kezdetek kezdetén azzal biztattak, hogy nem kell bábosoknak lennünk, ez csak egy kiskapu. Így is lett, diploma után a debreceni színházhoz kerültem, ahová az akkori igazgató, Lengyel György hívott többünket. De nehéz periódusa volt ez az életemnek, magánemberként és szak­mai­lag is a padlón éreztem magam, komolyan elgondolkodtam, miért is szeretnék színész lenni. De bizonytalanságomban még sodródtam a többiekkel. Bár kaptam szép lehetőségeket, Debrecenben sem éreztem jól magam.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.