Színház

Sokat viharzott

Molnár Ferenc: A testőr

Színház

Színház az egész világ – áll Shakespeare-nél, s ezt bizonnyal Molnár Ferenc is így tartotta: igaz, egy sor darabja visszájáról igazolja e tételt – a színházban ráismerve a világ egészére.

Mármint leginkább arra a szép és könnyeden reménytelen univerzumra, amelyet egy férfi és egy nő tölt be, meg persze a harmadik, aki előbb-utóbb okvetlenül fölbukkan a színen. Ilyen A testőr (1910) színész házaspárjának bohémesen berendezett, derűs magánpokla is, ahol A színésznő sóvárgása és A színész hiúsággal elegy féltékenysége együtt idézi meg a fess testőrtiszt alakját. A jól szerkesztett vígjáték egyszerre kínál kukucskálási lehetőséget meg bennfentes atelier humort a néző számára, alakváltó parádés szerepet a férfi színésznek meg az „örök Éva” és a „nagy nő” keresztezését a színésznőnek, szóval igazán sok mindent ki lehet hozni belőle.

Például akár még bohózatot is, habár kétségkívül ez a legszimplább megoldás. Valló Péter rendezése most többnyire mégis ezt az utat választotta, s erre egy-két komoly mentséget is felhozhatunk. Mindenekelőtt a létező közönségigényt, amely immár tartósan kevesli a társalgási modorban (és hangerőn) előadott szellemes csevejt, ellenben zajosan jutalmazza az akár ordenáré szintig felsrófolt játékot – szerzőtől, műtől, műfajtól függetlenül. Azután az előadás sorsát (és benne stílusát) voltaképpen már a szereposztás is determinálta, mert ha Stohl András – amint arra több jel utal – talán megoldhatná is társalgási színészként a többszörös önreflexivitást igénylő férfifőszerepet, Eszenyi Enikő kiválasz­tása A színésznő szerepére már jóval problematikusabb. Hiszen ha az ünnepelt csillagoknak nincs is életkoruk, azért a szerepeknek a legtöbbször igenis van, s habár a házasságára ráunó asszonyról elhangzik a színpadon, hogy korábban „sokat viharzott”, ám ettől még ennek a kiismerhetetlen Helénnek valahol a harmincas évei táján kellene járnia. (Csupán tájékoztató jelleggel: Varsányi Irén 34 éves volt az ősbemutató idején, Ruttkai Éva pedig 39 esztendősen vette repertoárjára ezt a szerepet.) Eszenyi viszont hiába őrzi húszas éveinek hebrencs lendületét és utoljára tán a harmincas éveiben gazdagodott színészi eszköztárát, ma már nem tudja, mert nem tudhatja eljátszani azt a lelki és párkapcsolati képletet, amely miatt komolyan vehetnénk a borotvaélen billegésre eltervezett játékot. Ehelyett jöhet a hangerő, a csicsás ruhában való bohóckodás, s mindaz, amit Eszenyiben szeretni vagy utálni lehet. Merthogy a művésznő mindeközben mégiscsak megvalósítja azt, amit Mensáros László naplójában így fogalmazott meg: „ha sehogy sem megy a dolog: jelen kell lenni! A közönségnek kapnia kell valamit. Nem mondanivalót, […] nem maradéktalan »alakítást«, hanem egy maradéktalanul koncentrált embert.” S könnyen meglehet, hogy ez végeredményben mégis több és élményszerűbb teljesítmény, mint Kern András (A kritikus) házibaráti-rezonőri rutinja vagy Vári Éva (A mama) takarékosan jelzett egyensúlyozása a trampli és az úrinő között.

Pesti Színház, március 7.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.