Színház

Sokat viharzott

Molnár Ferenc: A testőr

Színház

Színház az egész világ – áll Shakespeare-nél, s ezt bizonnyal Molnár Ferenc is így tartotta: igaz, egy sor darabja visszájáról igazolja e tételt – a színházban ráismerve a világ egészére.

Mármint leginkább arra a szép és könnyeden reménytelen univerzumra, amelyet egy férfi és egy nő tölt be, meg persze a harmadik, aki előbb-utóbb okvetlenül fölbukkan a színen. Ilyen A testőr (1910) színész házaspárjának bohémesen berendezett, derűs magánpokla is, ahol A színésznő sóvárgása és A színész hiúsággal elegy féltékenysége együtt idézi meg a fess testőrtiszt alakját. A jól szerkesztett vígjáték egyszerre kínál kukucskálási lehetőséget meg bennfentes atelier humort a néző számára, alakváltó parádés szerepet a férfi színésznek meg az „örök Éva” és a „nagy nő” keresztezését a színésznőnek, szóval igazán sok mindent ki lehet hozni belőle.

Például akár még bohózatot is, habár kétségkívül ez a legszimplább megoldás. Valló Péter rendezése most többnyire mégis ezt az utat választotta, s erre egy-két komoly mentséget is felhozhatunk. Mindenekelőtt a létező közönségigényt, amely immár tartósan kevesli a társalgási modorban (és hangerőn) előadott szellemes csevejt, ellenben zajosan jutalmazza az akár ordenáré szintig felsrófolt játékot – szerzőtől, műtől, műfajtól függetlenül. Azután az előadás sorsát (és benne stílusát) voltaképpen már a szereposztás is determinálta, mert ha Stohl András – amint arra több jel utal – talán megoldhatná is társalgási színészként a többszörös önreflexivitást igénylő férfifőszerepet, Eszenyi Enikő kiválasz­tása A színésznő szerepére már jóval problematikusabb. Hiszen ha az ünnepelt csillagoknak nincs is életkoruk, azért a szerepeknek a legtöbbször igenis van, s habár a házasságára ráunó asszonyról elhangzik a színpadon, hogy korábban „sokat viharzott”, ám ettől még ennek a kiismerhetetlen Helénnek valahol a harmincas évei táján kellene járnia. (Csupán tájékoztató jelleggel: Varsányi Irén 34 éves volt az ősbemutató idején, Ruttkai Éva pedig 39 esztendősen vette repertoárjára ezt a szerepet.) Eszenyi viszont hiába őrzi húszas éveinek hebrencs lendületét és utoljára tán a harmincas éveiben gazdagodott színészi eszköztárát, ma már nem tudja, mert nem tudhatja eljátszani azt a lelki és párkapcsolati képletet, amely miatt komolyan vehetnénk a borotvaélen billegésre eltervezett játékot. Ehelyett jöhet a hangerő, a csicsás ruhában való bohóckodás, s mindaz, amit Eszenyiben szeretni vagy utálni lehet. Merthogy a művésznő mindeközben mégiscsak megvalósítja azt, amit Mensáros László naplójában így fogalmazott meg: „ha sehogy sem megy a dolog: jelen kell lenni! A közönségnek kapnia kell valamit. Nem mondanivalót, […] nem maradéktalan »alakítást«, hanem egy maradéktalanul koncentrált embert.” S könnyen meglehet, hogy ez végeredményben mégis több és élményszerűbb teljesítmény, mint Kern András (A kritikus) házibaráti-rezonőri rutinja vagy Vári Éva (A mama) takarékosan jelzett egyensúlyozása a trampli és az úrinő között.

Pesti Színház, március 7.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?