Színház

Sorsfordítás

És Télemakhosz?

  • Tompa Andrea
  • 2019. április 14.

Színház

Ha jó világban élnénk, tele volnánk hasonló projektekkel, a gondoskodó állam a művészeteken, a színházon keresztül lehetőséget kínálna a hátrányos helyzetű társadalmi csoportoknak, hogy méltó emberi életet éljenek.

Az Art-ravaló projekt ilyen, minden szempontból lelkesítő és példaértékű. A létrehozói kör Schermann Márta vezetésével a Szubjektív Értékek Alapítvány és a Faktor Terminál, a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács pedig támogatóként segíti a projektet. Az állam tehát valóban ellátta feladatát és gondoskodott.

Nyolc felnőtt, állami gondoskodásban nevelkedett fiatal – van, aki javítóból érkezett – egy éven keresztül intenzív, napi majdnem főállásnyi munkaórában tanult és dolgozott, művészeti tréningeken vett részt, banki ismereteket sajátított el. A projektnek nem a „vége” az És Télemakhosz? című előadás létrehozása, hanem egy stációja. Ahogy Odüsszeusz története is stációkból áll.

A produkciót mindössze egyszer mutatták meg a közönségnek, helyesen. Hiszen ha művészi munkát hoznak létre, arra érdemes valamilyen reflexiót kapni; viszont mivel nem a művészeti produkció üzemszerű játszása a cél, elég egyszer megmutatni.

Az ókori anyagot gondosan választották ki, arra keresve a választ, mi történt a fiúval, Télemakhosszal, akit a hős apa csecsemőkorában elhagyott, és aki aztán az apa keresésére indult. Mintha a játszó fiatalok a meseterápia módszerével kaptak volna egy mintául szolgáló hőst, akinek vágya, küzdelme, ambíciója vezérfonalként szolgálhat számukra életüknek ebben a bizonyára nagyon kényes szakaszában, amikor már kikerülnek az állami felügyelet és gondoskodás alól, de még aligha alkalmasak az önálló felnőtt életre, hiszen nincs semmilyen hátterük az államon kívül, és amelyben munkáról, otthonról, kapcsolatokról kell maguknak gondoskodni. Hiszen ezeknek a fiataloknak az útja gyakran vezet hajléktalansághoz, bűnöző életmódhoz; megkapaszkodni kevesen tudnak.

Az előadást kiváló szakmai stáb hozta létre (Hárs Anna író, Hód Adrienn, Bakó Tamás koreográfusok, Molnár Csaba és Schermann Márta rendezők és mások). A darab a nyolc játszó fiatalra épül, akikre pontosan annyit terhelnek, amennyit elbírnak, de valódi feladatokat kapnak. S bennük felfénylik némelyikük tehetsége, improvizációs készsége, humora, mozgása, tánctudása vagy éppen dikciója. Ahogy persze láthatóvá válnak – anélkül, hogy hangsúlyoznák – a gyengeségek is.

Helyspecifikus előadás, bejártuk a Próbaüzem számos terét és termét, kint és bent, fent és lent, hideg és meleg tér, fény és sötét – ezzel is modellálva nemcsak az odüsszeuszi utazásokat, hanem az emberi élet örökös hullámvasutazását, mozgásban levését. Mintha az előadás szimbolikusan is abból indult volna ki: semmi sincs kőbe vésve az emberi életben, igenis van változás.

Az első, páros színészgyakorlatra épülő jelenet után – melyben az emberi kommunikáció, egymásra figyelés, empátia dimenziói mélyülhetnek el, hőseink elindultak. Az est ragyogó jelenete, amikor (egy nagy vetítővásznon) a fiatalok állásinterjúra jelentkeznek – egy hajóra, ugyanis a hajósok háborúba indulnak Helénáért. Ezekben a jelenetekben a homéroszi fikció és a játszók valósága finoman egymásba ér, egymásra fordulnak a sorsok, személyes történetükből felszínre kerül egy villanásnyi anélkül, hogy a megmutatásában ők maguk megsérülnének vagy túlságosan feltárulkoznának. A háborúba indulók sorra válaszolják leendő vezetőiknek, hogy nyugodtan mehetnek, hiszen senki sem fogja őket otthon várni. Döbbenetes mondatok.

Mind a nyolc fiatal arca közel jön, mindannyian megszemélyesülnek, egyes emberek sokféle személyiséggel, sokféle képességgel. Ez a találkozás számomra nézőként felkavaró, nem tudom magamtól távol tartani sorsukat és közös felelősségünket abban, hogy hová is vezet ezeknek a fiataloknak az útja.

A játszók keményen dolgoznak, az életükért küzdenek a kifejezés szép, nemes értelmében. Mindent beletesznek, fegyelmezetten és legjobb tudásuk szerint. Kimagasló a botos csatajelenet, amelyben nem hibáznak és a közönséget sem veszélyeztetik, rendkívül szórakoztató a „görög dialektusban” beszélő fiatal és tolmácsa, ahogy vicces a szirének táncos csábítása is. A közönséget finoman terelik, hegedűszó kísér utunkon, figyelnek ránk is, hogy mindannyian lássunk, hogy mindenki megérkezzen, hogy valóban együtt legyünk.

Az utazást – az odüsszeuszit és az egyéves projektet – szeretetteli és kemény kézzel vezetik az alkotók, s ez a nyelv uralja az estét is. Ez a játék – nem pusztán ez az este –, hanem egy ilyen hosszú, komoly munka valóban sorsfordító lehet. Hogy az volt-e, majd az utánkövetésből lesz kiolvasható, amely bizonyára
elengedhetetlen része egy ilyen projektnek.
A nyolc játszó: Bandula Bence, Budai János Antal, Halász József, Hatvani Dóra Stella, Kalányos Márk, Kovács István, Kupai Róbert, Rádai Teréz. Saját emberi méltóságukat, erejüket, önbizalmukat, felszínre törő képességeiket és nem utolsósorban a feléjük áradó szeretetet és elismerést megtapasztalni olyan tőke, amellyel talán tényleg el lehet indulni.

Patyolat Próbaüzem, március 2.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.