Színház

Stílgyak

Mozgófénykép

  • Csáki Judit
  • 2013. május 25.

Színház

Én erősen hiszek az úgynevezett írói színházban, ugyancsak erősen a rendezői színházban - de legerősebben a színészi színházban hiszek. A színészek azok, akik kollaboránsként olykor valamivé pumpálják a semmit, jóvá a rosszat. A jó színészek, persze, csak ők; azok, akikre azt szoktuk mondani, hogy még a telefonkönyv is, ugye...

Az életükért teszik, szoktuk mondani ezt is, hiszen testi-lelki valójuk van ott a színpadon, a közönséggel ők találkoznak, bőr és vásár a javából. Szerencsés esetben megőrzi őket az emlékezet, mint például Törzs Jenőt, Kabos Gyulát, Ráday Imrét, Jávor Pált, Perczel Zitát, Karády Katalint, Turay Idát.

Hogy ki volt - volt-e egyáltalán, vagy csak most van - Barkay Micike, azt nem tudjuk. Illetve tudjuk, hogy nem volt, így aztán ő az, akinek "semmi köze ehhez az egészhez".

Mihez is? Nényei Pál Mozgófénykép című darabjában van Budapest, vannak a fentebb felsorolt nagyságok (plusz Horthy Miklós kormányzó mint deus ex machina), orfeumhangulat és filmes reminiszcenciák, harmincas-negyvenes évek - és ez a Mici, az orfeumnő, a fikció. Darab, az sajnálatos módon nemigen van; a korabeli filmek szereplőkliséi - gyáros, díva, cserfes lány, komornyik stb. - még az obligát fordulatokkal - szerelem, féltékenység, megcsalás stb. - együtt sem tesznek ki egy darabot. A sztori összepuzzle-ozásán a nézők kis csoportokban dolgoztak a szünetben - ki kinek a kicsodája, ki kivel és miért, valamint hogy miért így hívják őket, amikor nem is színészek, illetve olyik mégiscsak -, és nem azért, mert olyan bonyolult, hanem mert annyira foghíjas. Csoda hát, hogy van előadás. Avagy máshonnan nézve: ez aztán az igazi kihívás a színészeknek.

Göttinger Pál rendezői kezenyomát nemigen láthatni; vagy mert tényleg nemigen van, vagy mert eltakarja a színészi buzgólkodás. Az ugyanis elég egyértelműen látszik, hogy ettől - a színészi buzgólkodástól - telnek ki a vázlatos alakok, és halad előre pörgősen vagy evickélve a történet maga.

Melynek meglepőnek szánt fordulatait illetlenség lenne elmesélni. Meg nehéz is. De annyi talán elegendő, hogy sok "mintha" van benne, vagyis az egész egy "mintha": mintha Törzs Jenő egy gyárost játszana, aki gumiabroncs-részvényeket vesz, és a németekkel való fúzióról álmodozik, a lányát mintha Perczel Zita játszaná ebben az elképzelt filmben, aki a Ráday Imre által játszott Csortos Gyula fiába lenne szerelmes, de lehet, hogy nem is a Csortos Gyula fia ő, hanem a színészneveknek semmi köze az általuk alakított figurákhoz, viszont a mai színészek a régi színészek eljátszásával hozzák azok régi szerepeit - nem érdemes mélységet keresni ebben. Hiszen ürügy az egész: zenére (Dinyés Dániel dalainak szövegét Hajós András írta, a négytagú zenekar pedig egy függőhídon muzsikál a játéktér felett), humorra, nevettetésre.

És akkor a színpadon felvonul a Radnóti Színház társulatának jó néhány eminense: Kováts Adéltól és Szervét Tibortól kezdve Gazsó Györgyön és Adorjáni Bálinton át Szávai Viktóriáig és Petrik Andreáig összesen tízen, no meg a kar és a zenekar, és dobják be az apait-anyait, hogy takarják a takarandót, és mutassák a mutathatót.

Stílusgyakorlat, amit játszanak: Kováts Adél például Karády Katalin közismert imázsát hozza úgy, hogy mégsem imitál, még kevésbé parodizál. Ott a hosszú szipka, a távolba néző, merengő fotó még szóba is kerül, a "gyenge gyufaszálról" szóló dal is eléri hatását, mégis Kováts Adél az, akit látunk, az ő blazírt humorával, ami egyszerre célozza a figura színét és a közönség recepcióját. Vagy Szervét Tibor, akivel még mostohábban bánt az író ebben az állítólagos főszerepben, mert a gyáros csupa illusztratív jelenetben kénytelen megjelenni, de Szervét nem Törzs Jenőben utazik (vagy én nem ismerem annyira a Törzs Jenő-i gesztusokat), hanem a gyors váltásokban, mai kiszólásokban, önmaga, vagyis a figura gyakori kommentálásában, és ennek számos módját mutatja flottul, a gesztustól az énekig. Eltartja a hajmeresztően érzelgős-giccses fordulatokat, túlozza a hősies pózt - a titkos liaison alanya, az orfeumnőt alakító Szávai Viktória pedig méltó párja ebben.

Jávor Pál nyalka figurája, ismert hajsimítós mozdulata nagy papedli Adorjáni Bálintnak, ráadásul mint nagy nőfaló, ő mozdítja olykor előbbre a sztorit, miközben lubickol az amorózó figurájában. Gazsó György komornyikja nagy Kabos Gyula-ziccer; nem is állja meg, hogy hangban, tartásban néha a paródiáig csússzon, szinte már a Hyppolit Schneider urát látjuk-halljuk, pedig nincs "hagymát hagymával". Rétfalvi Tamás a Csortos-ivadék, de lehet, hogy mégis Ráday Imre, de leginkább a magát megcsaltnak hitt szerelmes; ő túlságosan kitart a figura mellett, ezért elszántan keresi benne a drámát.

És van még csúszkálás az időben, Teréz körút helyett Lenin körút, feltűnő és eltűnő Kossuth téri szobrok - és egy megcsalásjelenet, háromszor, a három résztvevő szemszögéből elmesélve.

És van még Horgas Péter remek díszlete: budoár az egész színpad, ruhákkal kibélelve, és tán észrevesszük az óriási kormányzói zakót, meg a többit is, lehasznált katonaruhákat, szegényes göncöket, hiszen köröttünk mégiscsak a negyvenes évek első fele "melegít". Ahogy erre egyetlen jelenetében Bálint András Horthy Miklósként fehér lovon föl is hívja a figyelmünket: "naccerű".

A tapsrendben pedig azok, akik megérdemlik a tapsot: színészek, zenészek.

Radnóti Színház, április 20.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.