Színház

Stílgyak

Mozgófénykép

  • Csáki Judit
  • 2013. május 25.

Színház

Én erősen hiszek az úgynevezett írói színházban, ugyancsak erősen a rendezői színházban - de legerősebben a színészi színházban hiszek. A színészek azok, akik kollaboránsként olykor valamivé pumpálják a semmit, jóvá a rosszat. A jó színészek, persze, csak ők; azok, akikre azt szoktuk mondani, hogy még a telefonkönyv is, ugye...

Az életükért teszik, szoktuk mondani ezt is, hiszen testi-lelki valójuk van ott a színpadon, a közönséggel ők találkoznak, bőr és vásár a javából. Szerencsés esetben megőrzi őket az emlékezet, mint például Törzs Jenőt, Kabos Gyulát, Ráday Imrét, Jávor Pált, Perczel Zitát, Karády Katalint, Turay Idát.

Hogy ki volt - volt-e egyáltalán, vagy csak most van - Barkay Micike, azt nem tudjuk. Illetve tudjuk, hogy nem volt, így aztán ő az, akinek "semmi köze ehhez az egészhez".

Mihez is? Nényei Pál Mozgófénykép című darabjában van Budapest, vannak a fentebb felsorolt nagyságok (plusz Horthy Miklós kormányzó mint deus ex machina), orfeumhangulat és filmes reminiszcenciák, harmincas-negyvenes évek - és ez a Mici, az orfeumnő, a fikció. Darab, az sajnálatos módon nemigen van; a korabeli filmek szereplőkliséi - gyáros, díva, cserfes lány, komornyik stb. - még az obligát fordulatokkal - szerelem, féltékenység, megcsalás stb. - együtt sem tesznek ki egy darabot. A sztori összepuzzle-ozásán a nézők kis csoportokban dolgoztak a szünetben - ki kinek a kicsodája, ki kivel és miért, valamint hogy miért így hívják őket, amikor nem is színészek, illetve olyik mégiscsak -, és nem azért, mert olyan bonyolult, hanem mert annyira foghíjas. Csoda hát, hogy van előadás. Avagy máshonnan nézve: ez aztán az igazi kihívás a színészeknek.

Göttinger Pál rendezői kezenyomát nemigen láthatni; vagy mert tényleg nemigen van, vagy mert eltakarja a színészi buzgólkodás. Az ugyanis elég egyértelműen látszik, hogy ettől - a színészi buzgólkodástól - telnek ki a vázlatos alakok, és halad előre pörgősen vagy evickélve a történet maga.

Melynek meglepőnek szánt fordulatait illetlenség lenne elmesélni. Meg nehéz is. De annyi talán elegendő, hogy sok "mintha" van benne, vagyis az egész egy "mintha": mintha Törzs Jenő egy gyárost játszana, aki gumiabroncs-részvényeket vesz, és a németekkel való fúzióról álmodozik, a lányát mintha Perczel Zita játszaná ebben az elképzelt filmben, aki a Ráday Imre által játszott Csortos Gyula fiába lenne szerelmes, de lehet, hogy nem is a Csortos Gyula fia ő, hanem a színészneveknek semmi köze az általuk alakított figurákhoz, viszont a mai színészek a régi színészek eljátszásával hozzák azok régi szerepeit - nem érdemes mélységet keresni ebben. Hiszen ürügy az egész: zenére (Dinyés Dániel dalainak szövegét Hajós András írta, a négytagú zenekar pedig egy függőhídon muzsikál a játéktér felett), humorra, nevettetésre.

És akkor a színpadon felvonul a Radnóti Színház társulatának jó néhány eminense: Kováts Adéltól és Szervét Tibortól kezdve Gazsó Györgyön és Adorjáni Bálinton át Szávai Viktóriáig és Petrik Andreáig összesen tízen, no meg a kar és a zenekar, és dobják be az apait-anyait, hogy takarják a takarandót, és mutassák a mutathatót.

Stílusgyakorlat, amit játszanak: Kováts Adél például Karády Katalin közismert imázsát hozza úgy, hogy mégsem imitál, még kevésbé parodizál. Ott a hosszú szipka, a távolba néző, merengő fotó még szóba is kerül, a "gyenge gyufaszálról" szóló dal is eléri hatását, mégis Kováts Adél az, akit látunk, az ő blazírt humorával, ami egyszerre célozza a figura színét és a közönség recepcióját. Vagy Szervét Tibor, akivel még mostohábban bánt az író ebben az állítólagos főszerepben, mert a gyáros csupa illusztratív jelenetben kénytelen megjelenni, de Szervét nem Törzs Jenőben utazik (vagy én nem ismerem annyira a Törzs Jenő-i gesztusokat), hanem a gyors váltásokban, mai kiszólásokban, önmaga, vagyis a figura gyakori kommentálásában, és ennek számos módját mutatja flottul, a gesztustól az énekig. Eltartja a hajmeresztően érzelgős-giccses fordulatokat, túlozza a hősies pózt - a titkos liaison alanya, az orfeumnőt alakító Szávai Viktória pedig méltó párja ebben.

Jávor Pál nyalka figurája, ismert hajsimítós mozdulata nagy papedli Adorjáni Bálintnak, ráadásul mint nagy nőfaló, ő mozdítja olykor előbbre a sztorit, miközben lubickol az amorózó figurájában. Gazsó György komornyikja nagy Kabos Gyula-ziccer; nem is állja meg, hogy hangban, tartásban néha a paródiáig csússzon, szinte már a Hyppolit Schneider urát látjuk-halljuk, pedig nincs "hagymát hagymával". Rétfalvi Tamás a Csortos-ivadék, de lehet, hogy mégis Ráday Imre, de leginkább a magát megcsaltnak hitt szerelmes; ő túlságosan kitart a figura mellett, ezért elszántan keresi benne a drámát.

És van még csúszkálás az időben, Teréz körút helyett Lenin körút, feltűnő és eltűnő Kossuth téri szobrok - és egy megcsalásjelenet, háromszor, a három résztvevő szemszögéből elmesélve.

És van még Horgas Péter remek díszlete: budoár az egész színpad, ruhákkal kibélelve, és tán észrevesszük az óriási kormányzói zakót, meg a többit is, lehasznált katonaruhákat, szegényes göncöket, hiszen köröttünk mégiscsak a negyvenes évek első fele "melegít". Ahogy erre egyetlen jelenetében Bálint András Horthy Miklósként fehér lovon föl is hívja a figyelmünket: "naccerű".

A tapsrendben pedig azok, akik megérdemlik a tapsot: színészek, zenészek.

Radnóti Színház, április 20.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.